• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Hej,

Jag fick i våras reda på att min sambo varit otrogen vid flertalet tillfällen med flera olika partners. Det har även funnits sexchattar m.m inblandat plus mycket mer. Han erkände allt när jag konfronterade, en del saker har även krupit fram efterhand. Anledning enligt honom har varit oklar, men mest att det bottnat i hans låga självkänsla.

Relationen har fått sig en törn samtidigt som vår kommunikation har blivit bättre. Dessutom har vi barn, och jag vill gärna fortsätta för allas skull (min inklusive).

Jag har gått igenom de flesta faser av chock, förtvivlan, ilska och sorg och har nu ändå kommit en bra bit på väg så att jag inte tänker på det varje dag. Trodde jag..! Men sedan kommer allt det där, alla tankar hos mig och jag letar tecken på om han gjort/planerar att göra något dumt. Jag upplever att han har blivit mer undvikande de senaste veckorna (precis som vid den tiden jag konfronterade honom), så nu sitter jag här med ont i magen, och trött för jag har rotat igenom hans grejer under natten.

Jag är alltså inte helt trygg i relationen även om mkt faktiskt blivit till det bättre och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Jag tycker också att känslan förvärras av att prata med de vänner som vet om nuförtiden, då det känns som att de inte fattar hur jag kan vara kvar, att jag måste sätta tydligare gränser, att jag är naiv, att de aldrig skulle utsätta sig själva för detta etc. (Detta är givetvis inget de säger rakt ut men jag får med mig en känsla och sedan går jag hem och startar konflikt och anklagar bara för att jag fått ett nytt perspektiv från någon, det känns som att det arbete jag/vi gjort för att gå vidare rivs upp).

Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han inte mår bra i sig själv och att han kanske gjorde vissa av dessa grejer när han var vek och feg. Och kanske inte fick den bekräftelse ha borde fått från mig (ja, vi har inte haft det problemfritt).

Ni som varit/är i samma situation, hur går det för er? Någon som känner igen sig? Tips och råd, vad tror ni om återfall? Hur kommer vi alla vidare? Går det?

Kram

• Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-13 23:04:36 följande:

Du är själv i samma sits? Eftersom du svarar på en tråd som tydligt är till för de i samma situation som TS...

Jag HAR varit o samma situation men valde att lämna istället för att ägna mig åt självskadebeteende. Att lämna eller inte lämna är ett val som avgörs av individen inte av situationen

Att tysta alla som ifrågasätter era val är inget annat än struts mentalitet. När du tystat alla kritiska röster kommer du ändå fortsätta må skit pga valet du gjort och fortsätter göra. Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte förneka att du väljer att förstöra ditt liv genom att välja att fortsätta leva med någon som varken älskar eller respekterar dig. Du offrar massor för ingenting och låter dig förnedras gång på gång för någon naiv dröm som inte längre existerar. Den drömmen dog redan med första otroheten

Jag hoppas för er skull att era respektive lämnar er så ni kan läka och slutligen finns ro. För att leva som ni väljer att göra är något jag inte önskar någon.
  • Anonym (annorlunda)
    Anonym (Hill) skrev 2017-09-13 16:30:35 följande:
    Hej,

Tack för ditt fina, om inte hjärtskärande, svar. Det finns mycket jag känner igen mig i det du skriver såsom kränkt och känslan av att vara bestulen på mina beslut. Lurad, kort och gott. För det väcks ilska, vrede, bitterhet över att ha behandlats såhär respektlöst. Fanns inte jag eller mina känslor alls med i bilden då han fattat sådana här beslut, gång på gång, bakom min rygg? Har han i vissa fall tyckt att jag förtjänat det? Och har han inte alls värdesatt de bästa stunderna/minnena vi haft osv?

Du säger att hon har förändrats totalt (och er relation till det bättre), på vilka sätt då? Vad hade hon för förklaring till det som skedde? Och har hon någon aning om dina tankar nu?

Kram
    Ja det har hon. Jag har skrivit min berättelse här ett par gånger när det var rätt så nytt i andra trådar men orkar inte leta upp dom. Dom är tragiska hursomhelst och inget du blir munter av att läsa!!!
    I korthet så var hon en flörtig kvinna. Duktig och omtyckt av alla. Älskad av min familj och mor till mina barn. Vi har ju varit tsm i snart 20 år och vi har ju haft våra upp och nedgångar som alla andra såklart, men jag var en stolt man. Stolt för att hon var min. Stolt för att hon valt mig och jag såg upp till henne för hennes moral ( alltid göra det rätta). Jag skulle aldrig medvetet ha sårat henne och kunna leva med mig själv. Det som var jobbigt med henne var hennes svartsjuka, men den hade jag lärt mig att leva med. Jag var/blev väl rätt svartsjuk själv med åren. Det smittade väl av sig antar jag för jag har aldrig varit det tidigare. Jag är en man som alltid stått för mina ord och faktiskt trott det om andra också - trots att man blivit sviken då och då av människor av olika anledningar.

Sen kom det fram vad hon gjort + andra saker som hänt. Mitt liv rasade. Hon var ingenting av det som jag trott. Ingenting! Hon var en hycklare, en lögnare. En manipulativ svartsjuk gris som gjorde allt mot mig det som hon själv fruktade!

Så många år förlorade. Saker jag kunde ha gjort annorlunda om jag bara vetat! Jag hatar henne för det!

Du frågade om hon hade nån förklaring? Nä, egentligen inga. Det finns inga förklaringar värda namnet..
    Hon gjorde det för att hon kunde och ville och visste att hon kom undan med det.
    Hon ville ha mig kvar som en backup. Gammal vana om du så vill. Någon som alltid skulle finnas där för henne, åtminstone tills hon hittade mannen med stort M.

Det spelar ingen roll hur underbar och ärlig och fantastisk hon än är nu. Att hon bönat och bett, besökt psykolog och sagt att hon aldrig kommer att bli den kvinnan igen. Det finns inget förtroende kvar..
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Hill) skrev 2017-09-14 00:13:46 följande:

Hej Camilla,

Ja det där lät väl rätt mycket som min historia också. Fast jag har bara kommit första vändan Än så länge. Har du lust att berätta vad som hände? Hur kom du på honom? Och hur kom du på honom andra gången? Var det lång tid emellan? Gick han i terapi efter första gången? Hur har du stått ut? Tack för att du delar med dig, det träffar verkligen.

Det är ju det som är det värsta också - de som vi vet om eller inte. Finns det fler? Den här ovissheten. Och såklart, kommer han att göra det igen? Ena dagen pendlar jag mellan att jag vet det jag behöver veta och sedan blir jag förbannad på mig själv om jag ska tillåta mig själv att vara såhär naiv och inte köpa förklaringarna. Jag känner inte att några avslöjanden kan förvåna mig längre egentligen, folk verkar inte ha några gränser...

Jag brukar iaf trösta mig med att oavsett vad som hänt så skulle jag aldrig vilja byta plats med min sambo, han mår rätt mycket sämre än Vad jag gör i grunden oavsett. Han har också varit i kontakt med sexmissbruksterapi. Nu tror jag inte att han är sexmissbrukare, men däremot kunde han känna igen sig i delar hos de andras berättelser med bekräftelse, ångest etc.

Mitt största problem (förutom att ha en otrogen sambo) men samtidigt också min styrka är ju att jag är så jävla förstående hela tiden.. jag vet att även jag har gränser på hur mycket jag kan ta, men jag vill försöka så mycket det går först (i mitt fall är inte ekonomin direkt överhängande problem tackolov) till jag känner att min gräns är nådd. Som någon skrev här att vi som stannar kvar efter otrohet saknar självrespekt håller jag inte med om. Men vi kanske inte har ett sådant svartvitt tänk som många andra har eller är lika värderingsstyrda.

Kram

Första gången jag kom på honom hade jag fått misstankar pga att han inte ville svara i sin mobil ibland när det ringde... Hann ett par gånger se ett tjejnamn på displayen. Ibland ringde det mitt i natten. Jag fick onda aningar. Såg sen att denna tjejen gillat och komnenterat alla hans bilder på fb. Så jag skrev en väldigt kärleksfull kommentar under en av bilderna. Och väntade.. Det dröjde inte länge förrän jag fick ett meddelande från den där tjejen, som undrade vem i helvete jag var?

Det blev kaos förstås!

Men jag stannade hos honom.

Andra gången var drygt ett år senare, då jag kollade i hans mobil. Han hade kontakt med och foton på mängder av tjejer, varav en han gått långt med, av deras sms att döma. Jag kontaktade henne och berättade som det var, att han hade sambo och barn. Vilket hon inte visste.

Efter det började han på eget initiativ i terapi, och går fortfarande.

Är 99,9% säker på att han inte varit otrogen efter det.

Innan detta hände mig, så föraktade jag de som stannade kvar efter otrohet. Det skulle jag ALDRIG göra! Men det var före jag själv hamnade i den sitsen..
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-09-14 09:11:21 följande:

Jag HAR varit o samma situation men valde att lämna istället för att ägna mig åt självskadebeteende. Att lämna eller inte lämna är ett val som avgörs av individen inte av situationen

Att tysta alla som ifrågasätter era val är inget annat än struts mentalitet. När du tystat alla kritiska röster kommer du ändå fortsätta må skit pga valet du gjort och fortsätter göra. Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte förneka att du väljer att förstöra ditt liv genom att välja att fortsätta leva med någon som varken älskar eller respekterar dig. Du offrar massor för ingenting och låter dig förnedras gång på gång för någon naiv dröm som inte längre existerar. Den drömmen dog redan med första otroheten

Jag hoppas för er skull att era respektive lämnar er så ni kan läka och slutligen finns ro. För att leva som ni väljer att göra är något jag inte önskar någon.

Men har du inte ens läst rubriken på tråden?

Tråden är inte för dig, du gjorde ett annat val.
  • Anonym (notomorrow)
    Anonym (annorlunda) skrev 2017-09-13 07:28:39 följande:

[...]

Men jag är fortfarande arg. Jag känner mig bestulen på mina beslut och känner mig väldigt förnedrad och kränkt.

Detta kommer jag som det känns nu aldrig att komma över. Ilskan finns kvar och förpestar mitt liv. VI har barn så det är därför som jag inte lämnat.
    Mina dagar går ut på att jag väntar på att något ska hända. Inom mig vet jag att förhållandet är slut men jag har inte ork att göra något så därför låter jag saker och ting bero. Jag kommer aldrig att älska henne igen som jag gjorde tidigare.

Det är så mycket som går sönder vid en otrohet, speciellt vid en långvarig.
    Det som är värst för mig är alla minnen som blivit förstörda. En fin tid där vi gjorde mycket tillsammans som var värdefull för mig har nu förvandlats till nåt fult. Inget var äkta..

Jag känner på samma sätt. Jag har blivit bestulen inte bara på nuet och framtiden (som jag inte har några som helst föväntningar av), men även på alla åren bakom mig. Hela mitt vuxna liv har blivit skit, från då vi träffades i unga år tills nu.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-14 19:21:57 följande:
    Men har du inte ens läst rubriken på tråden?

Tråden är inte för dig, du gjorde ett annat val.
    Jo jag vet vad som står i trådstarten, men när man ser människor sitta och plåga sig själva och leva ett allmänt självdesktruktivt liv helt i onödan så blir det ibland  svårt att låta bli att kommentera. Lite som att se någon stå och slå sig själv med en sten i skallen så blodet rinner, visst man kan säkert respektera att personen kanske vill göra så, men det kan ju som sagt vara svårt att motstå frestelsen att fråga "varför gör du så för?" även om personen tycker man ska hålla käften och gå därifrån.

Du kan ju själv testa att göra ett enkelt experiment. Byt ut ordet "otrohet" mot "misshandel" och försök sätta dig in i hur du själv skulle förhålla dig till en tråd som heter "vi som valt att leva kvar i relation trotts misshandel - kom hit så stöttar vi varandra"  Hur skulle du själv förhålla dig till det dessa personer skriver?

• Anonym (Hill)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-09-15 16:34:20 följande:

Jo jag vet vad som står i trådstarten, men när man ser människor sitta och plåga sig själva och leva ett allmänt självdesktruktivt liv helt i onödan så blir det ibland  svårt att låta bli att kommentera. Lite som att se någon stå och slå sig själv med en sten i skallen så blodet rinner, visst man kan säkert respektera att personen kanske vill göra så, men det kan ju som sagt vara svårt att motstå frestelsen att fråga "varför gör du så för?" även om personen tycker man ska hålla käften och gå därifrån.

Du kan ju själv testa att göra ett enkelt experiment. Byt ut ordet "otrohet" mot "misshandel" och försök sätta dig in i hur du själv skulle förhålla dig till en tråd som heter "vi som valt att leva kvar i relation trotts misshandel - kom hit så stöttar vi varandra"  Hur skulle du själv förhålla dig till det dessa personer skriver?

Hej,

Tack för dina inlägg! Du är säkert en genuint god person och jag önskar dig allt gott i livet.

Jag tror dock att jag varit mer mottaglig om du använt en annan retorik.. just det där att ifrågasätta andras val utan att det baseras på någon som helst välvilja är väl inget som tilltalar mig direkt.

Jag respekterar att du lämnat din relation och gått vidare och jag hoppas att du kan gå vidare utan fler kommentarer på den här tråden.

Sköt om dig!

Allt gott,
  • Anonym (Hill)
    Anonym (..) skrev 2017-09-14 00:08:19 följande:

Här finns en till som tyvärr passar in här.

Inte många som vet, vill inte änns berätta för min psykolog som jag träffar ibland (pga ångest.)

Jag målar upp en bild om hur livet ska vara och försöker leva upp till de.

Skulle jag då berätta att jag blivit bedragen skulle jag typ skämmas.

Lika skämmit som att han faktiskt är en alkoholist som inte många heller vet.

Känner en enorm sorg..

Det var inte såhär det skulle bli..

För övrigt är han numera nykter och tar han en droppe till DÅ är de över, för alltid!

Hej,

Tack för ditt inlägg! Känslan av skam och skuld är verkligen de värsta en människa kan ha tycker jag. Men kom ihåg att inget av det där är ju ditt fel. Det är ju din partner som har så grava problem så att det tyvärr drabbar dig. Men inget du ska skämmas för! Om du inte kan berätta för din psykolog, vem kan du då prata med?

Finns det någon? I annat fall är ett hett tips att hur jobbigt det än är prata med din psykolog om det för att frigöra dig från skammen. För det är inte din skam du bär på - det är din partners!

Styrkekramar
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Uppgiven51) skrev 2017-09-14 00:21:35 följande:

Skickade inlägget i annan tråd men inser att denna passar bättre... :/

Har varit tillsammans med min fru i 20 år, 3 barn. Hon lämnade mig för en annan för ca 7 år sen. Troligen hade hon varit otrogen under en tid men jag fick en story serverad. Det slutade som man befarade efter ett drygt halvår och hon kröp tillbaka... jag önskade henne aldrig tillbaka men var dum nog att gå med på det. Tog bara nåt år innan det var dags igen... ny otrohetsrelation som varade nåt år innan jag konfronterade henne... hennes försvar var att jag inte bekräftade henne och rörde henne... ingen ånger från hennes sida nånstans...

Till saken är att hon uttryckt avsky för otrohet under hela vår relation... fortfarande...

Hon är manipulativ och retoriskt skicklig...

Sex har vi inte haft på flera år... och med henne är det inget jag saknar.

Förr har jag egentligen inte haft nån direkt åsikt om otrohet... men nu - fan lämna om man nu vill knulla på annat håll.

Visa nån respekt... själv orkar jag inte längre... jag har tagit allt ansvar som finns under småbarnsåren... älskar mina barn och det är enda anledningen att jag är kvar.

Kan bara inte förstå hur hon tänker - om hon tänker - hon gör karriär, förfasar sig över andra som är otrogna. Jag ville inte att vi skulle gifta oss från början för jag undrade vilken betydelse det hade... för henne var det väldigt viktigt...

Otrohet finns inte i min värld... varför skulle jag då inleda en relation...

Suck... :(

Kram till er!

Hej,

Tack för att du skriver. Vilka fruktansvärda svek! Din fru låter ju som att hon har lagom narcissistiska drag/störning? Det kan inte vara lätt att leva med henne. hur ser ert kärleksliv ut för övrigt? Är ni omtänksamma mot varandra eller lever ni som främlingar under samma tak? Vad vill hon egentligen?

Du skriver att du inte orkar mer. Jag kan inte ens föreställa mig hur du har det så klart, och den viktigaste frågan: vad vill du själv framöver? Vill du skilja dig? Hur gamla är era barn idag? De kanske kan ta att ni flyttar isär bättre än du tror? Eller vill du egentligen stanna? Det låter som att du gått igenom en hel del de senaste åren och det låter som att du har väldigt mycket styrka inom dig. Vad som än händer eller du beslutar dig för, du kommer att fixa det också.

Önskar dig allt gott,

Styrkekramar
  • Anonym (Uppgiven51)

Tack! Kram tillbaka till er alla i samma sits. Klart att det självklara vore att dela på sig och jag vet faktiskt inte varför man stannade kvar. Just då var jag i sån chock att jag inte orkade nånting - lite som en zombie. Man gick in i överlevnadsmode...

Sen gick tiden och man trillade in i en vardag - men andra gången dog allt vad gäller känslor.

Ibland kan det vara bra och varm stämning men så vips flimrar hennes sms-konversationer fram och alla hennes konferenser och kvällsjobb upp... då blir det Mordor...

Visst är det självplågeri - hon har aldrig någonsin visat ånger - aldrig varit intresserad av familjeterapi... hon kör på...

Jag hittar saker som ger mig något, främst med barnen men jag fokuserar på det som jag mår bra av. Min fru jobbar för det mesta... hennes val men det tragiska är väl att jag nästan mer ser fram mot när hon är borta än hemma...

Var hos kurator i 2 omgångar men jag var nog ett hopplöst fall... ;)

Min fru förstår jag inte överhuvudtaget men hon har nog mer lik i lasten från barndom/uppväxt än vad jag kan ana...

Hur vi lever? Tja, hemma är det mest logistikplanering och Familjen AB... kärleksliv lika med noll... jag vet att jag fixar att vara själv men det är mycket som spelar in - boendet är ju en sak... i Stockholm är det en fälla...

Varm kram till er alla!

Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!