• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Hej,

Jag fick i våras reda på att min sambo varit otrogen vid flertalet tillfällen med flera olika partners. Det har även funnits sexchattar m.m inblandat plus mycket mer. Han erkände allt när jag konfronterade, en del saker har även krupit fram efterhand. Anledning enligt honom har varit oklar, men mest att det bottnat i hans låga självkänsla.

Relationen har fått sig en törn samtidigt som vår kommunikation har blivit bättre. Dessutom har vi barn, och jag vill gärna fortsätta för allas skull (min inklusive).

Jag har gått igenom de flesta faser av chock, förtvivlan, ilska och sorg och har nu ändå kommit en bra bit på väg så att jag inte tänker på det varje dag. Trodde jag..! Men sedan kommer allt det där, alla tankar hos mig och jag letar tecken på om han gjort/planerar att göra något dumt. Jag upplever att han har blivit mer undvikande de senaste veckorna (precis som vid den tiden jag konfronterade honom), så nu sitter jag här med ont i magen, och trött för jag har rotat igenom hans grejer under natten.

Jag är alltså inte helt trygg i relationen även om mkt faktiskt blivit till det bättre och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Jag tycker också att känslan förvärras av att prata med de vänner som vet om nuförtiden, då det känns som att de inte fattar hur jag kan vara kvar, att jag måste sätta tydligare gränser, att jag är naiv, att de aldrig skulle utsätta sig själva för detta etc. (Detta är givetvis inget de säger rakt ut men jag får med mig en känsla och sedan går jag hem och startar konflikt och anklagar bara för att jag fått ett nytt perspektiv från någon, det känns som att det arbete jag/vi gjort för att gå vidare rivs upp).

Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han inte mår bra i sig själv och att han kanske gjorde vissa av dessa grejer när han var vek och feg. Och kanske inte fick den bekräftelse ha borde fått från mig (ja, vi har inte haft det problemfritt).

Ni som varit/är i samma situation, hur går det för er? Någon som känner igen sig? Tips och råd, vad tror ni om återfall? Hur kommer vi alla vidare? Går det?

Kram

• Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
  • Anonym (Hur får man honom att stanna?)

Från andra sidan stängslet. Hur får man honom att stanna trots att man varit otrogen och hur får man relationen som förut igen?

Hur får man  honom att vilja ha sex eller ens kyssa en igen? Han vrider huvudet så jag pussar kinden... Känner att jag förlorar honom och enda som håller honom kvar är vårt barn...han är inte elak eller grälar på mig men behandlar mig som ja...en kompis typ.

• Anonym (Bedragen man)
    Anonym (Hur får man honom att stanna?) skrev 2023-02-06 12:42:55 följande:

Från andra sidan stängslet. Hur får man honom att stanna trots att man varit otrogen och hur får man relationen som förut igen?

Hur får man  honom att vilja ha sex eller ens kyssa en igen? Han vrider huvudet så jag pussar kinden... Känner att jag förlorar honom och enda som håller honom kvar är vårt barn...han är inte elak eller grälar på mig men behandlar mig som ja...en kompis typ.

Väldigt bra fråga... För egen del känner jag att jag behöver känna fullt ut att min fru tar ansvar för vad hon gjort, och tar stort ansvar för att kommunicera bra, om hur vi vill ha vår framtid. 

I mitt fall har jag inte fått avsmak för henne av detta, än. Men det känns konstigt och jobbigt. Är det något jag hade behövt hjälp med för att få lusten att funka oss emellan igen så är det att känna mig trygg igen, att bygga upp min självkänsla som tryckts ner i botten. Känslan att hon inte tycker jag är attraktiv längre, att nån annan var så mycket mer lockande.

Det är där jag tror du (och min fru) skulle behöva lägga fokus. Att få sin bedragne partner att känna sig önskad & åtrådd igen. Kan inte det byggas upp på ett sätt som känns äkta så kan det nog bli svårt.
  • Anonym (Bedragen man)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2023-02-06 13:02:42 följande:
    Väldigt bra fråga... För egen del känner jag att jag behöver känna fullt ut att min fru tar ansvar för vad hon gjort, och tar stort ansvar för att kommunicera bra, om hur vi vill ha vår framtid. 

I mitt fall har jag inte fått avsmak för henne av detta, än. Men det känns konstigt och jobbigt. Är det något jag hade behövt hjälp med för att få lusten att funka oss emellan igen så är det att känna mig trygg igen, att bygga upp min självkänsla som tryckts ner i botten. Känslan att hon inte tycker jag är attraktiv längre, att nån annan var så mycket mer lockande.

Det är där jag tror du (och min fru) skulle behöva lägga fokus. Att få sin bedragne partner att känna sig önskad & åtrådd igen. Kan inte det byggas upp på ett sätt som känns äkta så kan det nog bli svårt.
    Jag kan också tillägga att insiken om att nåt sånt här hänt. I mitt fall en affär till och från under månader med sex vid 2 tillfällen och annat några gånger utöver det... Det har gjort att mina känslor åtminstone just nu är lite förändrade, gentemot frun.
    Tankarna på att man kan tänkas ha levt i en lögn en längre period rör till det i huvudet på mig, som blivit bedragen. Allt vad det innebär. Det är tex svårt att lita på att hon verkligen menar vad hon säger, när hon säger att hon vill att det ska vara vi. 

Hur kan jag veta att hon inte bara är rädd att mista allt som vårt äktenskap för med sig? Hus, livsstil, ekonomi... osv
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Hur får man honom att stanna?) skrev 2023-02-06 12:42:55 följande:

Som man bäddar får man ligga. Du har svikit honom å det grövsta, och nu vill du att allt ska vara som vanligt. Glöm det. 
  • Anonym (Bedragen man)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-06 13:11:07 följande:
    Som man bäddar får man ligga. Du har svikit honom å det grövsta, och nu vill du att allt ska vara som vanligt. Glöm det. 
    Ja, jag är beredd att hålla med, om än något mer nyanserat. Att förvänta sig att det ska kunna bli som innan är naivt. Det kommer inte kunna bli exakt likadant, eller som att det inte har hänt. Det sätter för djupa spår. 

Jag tänker ibland själv, just nu... att om jag och frun lyckas hålla ihop så kommer jag på något sätt riskera känna att jag har frikort att vara otrogen, åtminstone så många gånger som hon varit. Och att det skulle få mig att känna att jag återtagit lite av balansen i förhållandet, inte egentligen gjort fel, då hon tog sig friheten att göra det och aldrig avsåg berätta för mig. 
  • Kaede

Otrohet är ett svek. Det raserar tilliten i relationen. Beroende på hur mkt mörkande och lögner det varit och hur länge den svikna undrar och frågar och funderat och blivit lugnad av sin partner byggs det på. Nivån av tillitsras alltså. Du får veta att din partner varit otrogen. Det gör ont. Du har undrat och misstänkt men blivit dumförklarad i ett års tid. Då Gör det huvudlös ont för otroheten men också för alla gånger du undrar men blivit lurad/ljugen för/mörkad för.

En otrohet är dock bara just ett svek. Ett svek kan gå att reparera. Kanske är just otrohet i dagen samhälle ett hårdare personligt slag då vi väljer varandra av kärlek och lust och inte kontakter och ekonomiska eller sociala aspekter på samma sätt som för 70 år sedan. Jag vet inte. 

Problemet jag ser och själv varit med om är att svek utan ansvar är omöjliga att reparera. Att ta ansvar för sitt svek gentemot partnern innebär, transparens, förändring i handling, personlig utveckling (varför valde jag den här vägen?) omdefiniering av relationen och återigen att i handling visa att man väljer sin partner och det gemensamma livet. Dvs första året kanske man avstår AW med jobbet för att det skapar så mycket ångest hos sin partner då det var under dessa man strulade etc. Man gör personliga åtgärder, avstår, svarar på frågor tusen gånger, håller om den som gråter, ältar det, svarar på frågor igen osv så länge det behövs. 

Många relationer förväntas fortsätta med någon slags tanke om att den bedragne ska lägga det bakom sig för att den som bedragit nu lovat att ändra sig. Det funkar inte. ANSVAR genom hela processen är nyckeln för att det kanske ska gå. 

De som inte tar det ansvaret mot sin bedragne partner saboterat läkprocessen och då är det rökt i längden. Alltså en hälsosam relation. Däremot tycker jag att talesättet otrohet lika med slut måste vara upp till varje par.Det borde vara mer

stort svek - tar svikaren fullt ansvar?

Om ja=vi ger det en CHANS att rädda upp det. 
    Om nej (skuldbeläggning, orkar inte ta smärtan hos den andre osv) = vi bör avsluta omedelbart.

• Anonym (Bedragen man)
    Kaede skrev 2023-02-06 13:41:48 följande:

Otrohet är ett svek. Det raserar tilliten i relationen. Beroende på hur mkt mörkande och lögner det varit och hur länge den svikna undrar och frågar och funderat och blivit lugnad av sin partner byggs det på. Nivån av tillitsras alltså. Du får veta att din partner varit otrogen. Det gör ont. Du har undrat och misstänkt men blivit dumförklarad i ett års tid. Då Gör det huvudlös ont för otroheten men också för alla gånger du undrar men blivit lurad/ljugen för/mörkad för.

En otrohet är dock bara just ett svek. Ett svek kan gå att reparera. Kanske är just otrohet i dagen samhälle ett hårdare personligt slag då vi väljer varandra av kärlek och lust och inte kontakter och ekonomiska eller sociala aspekter på samma sätt som för 70 år sedan. Jag vet inte. 

Problemet jag ser och själv varit med om är att svek utan ansvar är omöjliga att reparera. Att ta ansvar för sitt svek gentemot partnern innebär, transparens, förändring i handling, personlig utveckling (varför valde jag den här vägen?) omdefiniering av relationen och återigen att i handling visa att man väljer sin partner och det gemensamma livet. Dvs första året kanske man avstår AW med jobbet för att det skapar så mycket ångest hos sin partner då det var under dessa man strulade etc. Man gör personliga åtgärder, avstår, svarar på frågor tusen gånger, håller om den som gråter, ältar det, svarar på frågor igen osv så länge det behövs. 

Många relationer förväntas fortsätta med någon slags tanke om att den bedragne ska lägga det bakom sig för att den som bedragit nu lovat att ändra sig. Det funkar inte. ANSVAR genom hela processen är nyckeln för att det kanske ska gå. 

De som inte tar det ansvaret mot sin bedragne partner saboterat läkprocessen och då är det rökt i längden. Alltså en hälsosam relation. Däremot tycker jag att talesättet otrohet lika med slut måste vara upp till varje par.Det borde vara mer

stort svek - tar svikaren fullt ansvar?

Om ja=vi ger det en CHANS att rädda upp det. 
    Om nej (skuldbeläggning, orkar inte ta smärtan hos den andre osv) = vi bör avsluta omedelbart.

Det var ett bra svar, tycker jag. Jag är nu mitt uppe i processen där jag får se om frun kan axla det ansvar som nu vilar på henne. Hittills har hon visat lite väl lite vilja att försaka det sammanhang som hänger ihop med otrohetsaffären.

Så jag vet inte än, hur jag känner inför det.
    Det har blivit lite för mycket bolla tillbaka att relationen varit knackig. Det har den också... men det är ingen ursäkt. Så känner jag. Självklart måste vi båda ta tag i relationens alla problem, då de såklart vilar på bådas ansvar. Men valet att vara otrogen är en annan sak, som hon måste bära.
  • Anonym (Hur får man honom att stanna?)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-06 13:11:07 följande:
    Även det är ett problem, försöker jag lägga mig bredvid på hans sida sängen går han upp och lägger sig i soffan :(  
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2023-02-06 13:14:34 följande:
    Ja, jag är beredd att hålla med, om än något mer nyanserat. Att förvänta sig att det ska kunna bli som innan är naivt. Det kommer inte kunna bli exakt likadant, eller som att det inte har hänt. Det sätter för djupa spår. 

Jag tänker ibland själv, just nu... att om jag och frun lyckas hålla ihop så kommer jag på något sätt riskera känna att jag har frikort att vara otrogen, åtminstone så många gånger som hon varit. Och att det skulle få mig att känna att jag återtagit lite av balansen i förhållandet, inte egentligen gjort fel, då hon tog sig friheten att göra det och aldrig avsåg berätta för mig. 

Ja, det låter så en bra idé, att ge igen med samma mynt. Tycker du inte det blir konstigt att du säger att du vill stanna och fortsätta, men sedan vara otrogen? Var finns din respekt för henne? Om ingen av er respekterar varandra, varför då stanna?

Eller så låter du bli att sjunka till hennes nivå och stannar för att du vill och älskar henne. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Hur får man honom att stanna?) skrev 2023-02-06 13:49:38 följande:
    Även det är ett problem, försöker jag lägga mig bredvid på hans sida sängen går han upp och lägger sig i soffan :(  
    Jag förstår honom. 
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!