• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Hej,

Jag fick i våras reda på att min sambo varit otrogen vid flertalet tillfällen med flera olika partners. Det har även funnits sexchattar m.m inblandat plus mycket mer. Han erkände allt när jag konfronterade, en del saker har även krupit fram efterhand. Anledning enligt honom har varit oklar, men mest att det bottnat i hans låga självkänsla.

Relationen har fått sig en törn samtidigt som vår kommunikation har blivit bättre. Dessutom har vi barn, och jag vill gärna fortsätta för allas skull (min inklusive).

Jag har gått igenom de flesta faser av chock, förtvivlan, ilska och sorg och har nu ändå kommit en bra bit på väg så att jag inte tänker på det varje dag. Trodde jag..! Men sedan kommer allt det där, alla tankar hos mig och jag letar tecken på om han gjort/planerar att göra något dumt. Jag upplever att han har blivit mer undvikande de senaste veckorna (precis som vid den tiden jag konfronterade honom), så nu sitter jag här med ont i magen, och trött för jag har rotat igenom hans grejer under natten.

Jag är alltså inte helt trygg i relationen även om mkt faktiskt blivit till det bättre och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Jag tycker också att känslan förvärras av att prata med de vänner som vet om nuförtiden, då det känns som att de inte fattar hur jag kan vara kvar, att jag måste sätta tydligare gränser, att jag är naiv, att de aldrig skulle utsätta sig själva för detta etc. (Detta är givetvis inget de säger rakt ut men jag får med mig en känsla och sedan går jag hem och startar konflikt och anklagar bara för att jag fått ett nytt perspektiv från någon, det känns som att det arbete jag/vi gjort för att gå vidare rivs upp).

Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han inte mår bra i sig själv och att han kanske gjorde vissa av dessa grejer när han var vek och feg. Och kanske inte fick den bekräftelse ha borde fått från mig (ja, vi har inte haft det problemfritt).

Ni som varit/är i samma situation, hur går det för er? Någon som känner igen sig? Tips och råd, vad tror ni om återfall? Hur kommer vi alla vidare? Går det?

Kram

• Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
  • Anonym (nya tankar)

Har gjort samma sak under fyra års tid i stort sett. Men en dag vaknade jag och ångrade mig så in i helskotta. 

Hur FAAAAAN kunde jag göra detta! Jag fick sån ångest, jag kände mig så utnyttjad. Det bara kom! Jag blev spyfärdig över att jag låtit honom bedra mig och ljuga för mig. 

Å det värsa är att om VI som låter dem göra så här bara sparkat ut dem från första början, ja då kanske de aldrig skulle vara otrogna igen! Om alla var konsekventa och inte tillät otrohet. Men vi är så jävla många som stannar och går tillbaka och förlåte. Det är inte konstigt att ingen är rädd att bedra sin fru eller man! Det blir ju inga konsekvenser! Den enda konsekvenser är att den bedragne går ner sig och mår psykiskt dåligt!!!

• Anonym (Lilla Syster)
    Anonym (notomorrow) skrev 2017-11-02 09:41:59 följande:

Och inte heller ser jag fram mot något. Halva livet kvar men jag ser bara grå ensamhet. Tar en dag i sänder och planerar inget förrän i sista sekund.

Det är nästan det värsta tycker jag. Att inte se mer än några dagar i framtiden. 
    Jag som alltid såg hur vi köpte ett mindre hus när barnen flyttade ut, och blev gamla tillsammans. 
  • Anonym (Hill)

Jaha, så var en här igen då. Vad har hänt sen sist?
    Jo, gift oss, flyttat ett par ggr, bytt jobb, köpt lantställe m. M. 

Och nu är han upptäckt för andra gången. 
    Vad gör jag nu? 

• JessicaMamma9222
    Anonym (Hill) skrev 2023-02-03 22:46:44 följande:

Vad gör jag nu? 

Det du borde gjort från första början; dumpa aset!
  • Anonym (Hill)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-03 22:53:43 följande:
    Det du borde gjort från första början; dumpa aset!
    Ja tack, det e ju det enda rimliga. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Hill) skrev 2023-02-03 22:46:44 följande:

Vad gör jag nu? 

Till dig TS och alla andra naiva människor i denna tråd:
    - en människa RÅKAR inte vara otrogen, det är ett medvetet VAL de gör!
    - kommer de undan och blir förlåtna en gång så kommer det hända igen - för att DU tillåter det!
    - är det så här DU vill leva? Med ångest, oro, svek och däremellan massa bekräftelse och ?kärlek?. Det är destruktivt och dysfunktionellt!
  • Anonym (Bedragen man)

Jag är själv precis i ett läge där jag uppdagat en otrohetsaffär... jag och min fru har det nu väldigt svårt. Jag vet inte om jag kan förlåta, och stanna kvar. 
    Jag uppdagade en lindrigare otrohet för ett par år sedan, ett hångel med en spännande man från ett socialt sammanhang... jag valde att förlåta,  men hon har nu i några månader haft en affär med en annan man, som hunnit bli allvarligare. 😢

Vi går i parterapi, och jag försöker komma fram till vad jag vill. Vill jag bryta upp och börja om..? 
    Jag har försökt börja prioritera mig och mina intressen mer, för att försöka bli mer självständig än jag varit, då jag gått in för mycket i vår relation, och försakat egentid och umgänge utan min fru. Nåt som jag tror bidragit till att släcka lusten från hennes sida, för mig... 
    Det kommer också fram att hon skjutit på frågan om att skaffa barn, hela tiden antytt att snart så... bara för att sen skjuta på det mer. Kanske är det bättre för mig att bara släppa henne, och hoppas hitta nån som vill ha barn, och familj. Klockan börjar ticka...

Det jag tagit tag i praktiskt är att upprätta äktenskapsförord och de juridiska dokument som behövdes för att reglera att jag gick in med mycket pengar i vårt gemensamma husköp. Pengar från min tidigare bostadskarriär. Det är påskrivet, vidimerat och registrerat. Så en oro för att bli blåst på mina pengar har jag kunnat släppa... jag tänker tanken att jag kanske skulle skiljas, och föreslå att jag köper ut henne ur huset, dela på våra bohag osv. Och bara börja om.

Men... jag älskar henne! Jag har så svårt att släppa taget. Hon försöker mer nu, och hon säger att hon varit tydlig med att avsluta deras affär. ...men jag tror också hon har känslor för honom. 
    Han är däremot också upptagen, med sambo och barn. Jag tror inte han är intresserad av att lämna det han har, utan för honom var det mer en kul grej. 

Han har också skrivit till mig att han är ledsen, och att det är slut, innan frun "avslutade" med honom. Han är nog rädd jag ska avslöja för hans sambo. Och... jag är frestad att göra just det egentligen.  

Så svårt att veta hur jag går vidare nu..! Jag har gett mig själv en deadline på 3 månader, känns det inte som jag tror det går att rädda då vill jag skiljas. Kan inte med att slösa bort mer tid på nåt som gör mig illa. 

Vad är era erfarenheter?  Kan en slocknad gnista och attraktion från frun som valt bedra mig återfås..? Eller är det redan kört? Jag kommer hur som helst satsa mer på mig nu, och vara mindre självuppoffrande. Jag har stöttat min fru så otroligt mycket i flera år... och det här var tacken. 

• Anonym (Luttrad man)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2023-02-06 09:01:42 följande:

Vad är era erfarenheter?  Kan en slocknad gnista och attraktion från frun som valt bedra mig återfås..? Eller är det redan kört? Jag kommer hur som helst satsa mer på mig nu, och vara mindre självuppoffrande. Jag har stöttat min fru så otroligt mycket i flera år... och det här var tacken. 

Den bistra sanningen är att i de flesta fall är det kört, man kommer aldrig få en harmonisk relation igen.

Med facit i han kan jag konstatera att jag kastade bort alldeles för många år på att försöka. Det hade varit bättre med ett snabbt avslut.
  • Anonym (Bedragen man)
    Anonym (Luttrad man) skrev 2023-02-06 09:45:48 följande:
    Den bistra sanningen är att i de flesta fall är det kört, man kommer aldrig få en harmonisk relation igen.

Med facit i han kan jag konstatera att jag kastade bort alldeles för många år på att försöka. Det hade varit bättre med ett snabbt avslut.
    Jo... det är ju det svaret jag är rädd för. Att hur gärna vi än vill försöka kanske det är för sent.

Nåt förändrades för några år sedan, i vår relation. När vi flyttade till hus i mindre stad tillsammans.  

Jag kommer på mig själv med jobbiga tankar som att hon kanske egentligen aldrig varit riktigt attraherad av mig... osv. Det här är bland det jobbigaste jag har gått igenom. 
  • Anonym (suckkkkk)
    Anonym (Uppgiven51) skrev 2017-09-14 00:21:35 följande:

Skickade inlägget i annan tråd men inser att denna passar bättre... :/

Har varit tillsammans med min fru i 20 år, 3 barn. Hon lämnade mig för en annan för ca 7 år sen. Troligen hade hon varit otrogen under en tid men jag fick en story serverad. Det slutade som man befarade efter ett drygt halvår och hon kröp tillbaka... jag önskade henne aldrig tillbaka men var dum nog att gå med på det. Tog bara nåt år innan det var dags igen... ny otrohetsrelation som varade nåt år innan jag konfronterade henne... hennes försvar var att jag inte bekräftade henne och rörde henne... ingen ånger från hennes sida nånstans...

Till saken är att hon uttryckt avsky för otrohet under hela vår relation... fortfarande...

Hon är manipulativ och retoriskt skicklig...

Sex har vi inte haft på flera år... och med henne är det inget jag saknar.

Förr har jag egentligen inte haft nån direkt åsikt om otrohet... men nu - fan lämna om man nu vill knulla på annat håll.

Visa nån respekt... själv orkar jag inte längre... jag har tagit allt ansvar som finns under småbarnsåren... älskar mina barn och det är enda anledningen att jag är kvar.

Kan bara inte förstå hur hon tänker - om hon tänker - hon gör karriär, förfasar sig över andra som är otrogna. Jag ville inte att vi skulle gifta oss från början för jag undrade vilken betydelse det hade... för henne var det väldigt viktigt...

Otrohet finns inte i min värld... varför skulle jag då inleda en relation...

Suck... :(

Kram till er!

Hej till dig

Jag är exakt i samma sits, vi har 3 barn tillsammans och hon valde att vara otrogen. Jag tog tillbaks henne för att jag själv hade en jättedålig barndom utan pappa och jag vill absolut inte att mina 3 barn ska bli inblandade i denna "smuts". Jag har planer att låta barnen växa i lugn och ro och tryggheten att veta både mamma och pappa är här men så fort de flyttar ut kommer jag sluta saker med henne. 
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!