• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Hej,

Jag fick i våras reda på att min sambo varit otrogen vid flertalet tillfällen med flera olika partners. Det har även funnits sexchattar m.m inblandat plus mycket mer. Han erkände allt när jag konfronterade, en del saker har även krupit fram efterhand. Anledning enligt honom har varit oklar, men mest att det bottnat i hans låga självkänsla.

Relationen har fått sig en törn samtidigt som vår kommunikation har blivit bättre. Dessutom har vi barn, och jag vill gärna fortsätta för allas skull (min inklusive).

Jag har gått igenom de flesta faser av chock, förtvivlan, ilska och sorg och har nu ändå kommit en bra bit på väg så att jag inte tänker på det varje dag. Trodde jag..! Men sedan kommer allt det där, alla tankar hos mig och jag letar tecken på om han gjort/planerar att göra något dumt. Jag upplever att han har blivit mer undvikande de senaste veckorna (precis som vid den tiden jag konfronterade honom), så nu sitter jag här med ont i magen, och trött för jag har rotat igenom hans grejer under natten.

Jag är alltså inte helt trygg i relationen även om mkt faktiskt blivit till det bättre och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Jag tycker också att känslan förvärras av att prata med de vänner som vet om nuförtiden, då det känns som att de inte fattar hur jag kan vara kvar, att jag måste sätta tydligare gränser, att jag är naiv, att de aldrig skulle utsätta sig själva för detta etc. (Detta är givetvis inget de säger rakt ut men jag får med mig en känsla och sedan går jag hem och startar konflikt och anklagar bara för att jag fått ett nytt perspektiv från någon, det känns som att det arbete jag/vi gjort för att gå vidare rivs upp).

Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han inte mår bra i sig själv och att han kanske gjorde vissa av dessa grejer när han var vek och feg. Och kanske inte fick den bekräftelse ha borde fått från mig (ja, vi har inte haft det problemfritt).

Ni som varit/är i samma situation, hur går det för er? Någon som känner igen sig? Tips och råd, vad tror ni om återfall? Hur kommer vi alla vidare? Går det?

Kram

• Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Apa) skrev 2017-09-13 10:20:03 följande:

Alltså. Det enda som hjälper är ju FULL TRANSPARENS! om allt. Det är hans skyldighet att svara på frågor, han måste bevisa att han är värd att litas på igen. Av vad jag förstår av ditt inlägg ts så har ni pratat om det och sen gått vidare? I min värld hade han aldrig sluppit undan så lätt. Om min man skulle behandlat mig så och jag mot förmodan skulle vilka ha honom kvar i mitt liv så skulle han få uppsöka psykolog pronto. Att hans dåliga självkänsla låg till grund för hans beteende är ju ingen ursäkt. Och det är ju knappast så att självkänsla är något som efter att man upptäckt att man har det automatiskt höjs, utan det är en jävligt lång väg att vandra om man ska höja den känslan. Och vad hindrar honom från att göra det igen när han upplever att DU inte bekräftar honom?!

Nä. Han bör gå i egenterapi och så kan ni tillsammans få i parterapi sedan. Men han måste reda ut sig själv om det någonsin ska gå.

Hej,

Tack för båda era svar, skriver bara kort nu till dina frågor apa.

Ja, vi började gå i parterapi direkt efter och den är pågående med uppehåll för längre sommarsemester. Han har blivit ordinerad egenterapi (vilket jag håller med om är ett måste) och jag ska också ta itu med egenterapi. Så vi har börjat, men är långt ifrån klara.

Full transparens har jag inte fått, blev nekad faktiskt första gången jag frågade, men senare har jag fått tillgång till datorer och liknande (han behövde väl rensa lite och jag måste erkänna att jag är tacksam att jag inte fått se allt, vill faktiskt inte veta om sexchattsinnehåll). Men sedan tror jag inte på att jag kommer att kunna kontrollera det ens på långa vägar, min sambo är bra på teknik och det är inte jag varför det ändå skulle vara hur enkelt för honom som helst att dölja appar, skapa hemliga mailkonton, registrera sig på sajter jag inte ens skulle drömma om. Så det där med full transparens, vad betyder det egentligen? Tacksam för tips och råd.
  • Anonym (Hill)
    Anonym (annorlunda) skrev 2017-09-13 07:28:39 följande:

Jag är kvar hos min fru. Hon hade en affär med en man i bekantskapskretsen i flera månader. Det är 2,5 år sedan det kom fram och jag har fortfarande inte gått genom alla faser. Allt i vårt förhållande har precis som du säger blivit så mycket bättre. Detta pga att hon totalt ändrat sitt sätt och blivit helt annorlunda. Det finns inte mycket kvar av den gamla kvinnan. Men jag är fortfarande arg. Jag känner mig bestulen på mina beslut och känner mig väldigt förnedrad och kränkt.

Detta kommer jag som det känns nu aldrig att komma över. Ilskan finns kvar och förpestar mitt liv. VI har barn så det är därför som jag inte lämnat.

Mina dagar går ut på att jag väntar på att något ska hända. Inom mig vet jag att förhållandet är slut men jag har inte ork att göra något så därför låter jag saker och ting bero. Jag kommer aldrig att älska henne igen som jag gjorde tidigare.

Det är så mycket som går sönder vid en otrohet, speciellt vid en långvarig.

Det som är värst för mig är alla minnen som blivit förstörda. En fin tid där vi gjorde mycket tillsammans som var värdefull för mig har nu förvandlats till nåt fult. Inget var äkta..

Hej,

Tack för ditt fina, om inte hjärtskärande, svar. Det finns mycket jag känner igen mig i det du skriver såsom kränkt och känslan av att vara bestulen på mina beslut. Lurad, kort och gott. För det väcks ilska, vrede, bitterhet över att ha behandlats såhär respektlöst. Fanns inte jag eller mina känslor alls med i bilden då han fattat sådana här beslut, gång på gång, bakom min rygg? Har han i vissa fall tyckt att jag förtjänat det? Och har han inte alls värdesatt de bästa stunderna/minnena vi haft osv?

Du säger att hon har förändrats totalt (och er relation till det bättre), på vilka sätt då? Vad hade hon för förklaring till det som skedde? Och har hon någon aning om dina tankar nu?

Kram
  • Anonym (Hill)
    Anonym (också) skrev 2017-09-13 20:13:55 följande:

Jag har också valt att försöka fortsätta med min sambo efter hans otrohet. Jag kom på honom i januari. De hade aldrig sex, troligen enbart för att det inte fanns tillfälle då båda var i förhållanden. För mig är det alltsom oftast en bergochdalbana, för honom är det något mer stabilt. Mest för att han helt enkelt har gått vidare utan henne, för honom är det passerat och förbi. Jag är dock fortfarande mitt uppe i det, i att bearbeta, försöka förstå och orka. Liksom många andra hade vi problem och han var en bättre partner än vad jag var. Vi har gått igenom en del under våra år tillsammans men jag kommer aldrig ta på mig nån skuld för att han valde att vara otrogen. Däremot så kan jag se att vi hade tappat bort varandra ganska ordentligt. Han har varit ärlig och svarat på mina frågor även om det varit jobbigt både för honom och mig. Det har väl inte alltid varit självklart för honom att låta mig kolla t ex hans telefon, men jag får göra det. Han raderade i princip allt direkt, så jag har inte sett något från hans relation med den andra.

Tycker det jobbigaste är att man pendlar mellan känslorna, alltifrån bottenlös sorg och ilska till glädje och en känsla av nyförälskelse. Även detta att man helt plötsligt hör eller ser något som gör att det kopplas till otroheten tycker jag är jobbigt. Man kan ha en skitbra dag och så ser man en bil av samma märke som hennes och så slår det liksom till.

Känns bra att vi är flera som kan stötta och utbyta tankar!!

Hej,

Tack för att du delar med dig! Det händer mig också en hel del, någon kanske nämner en stad och jag kan vips relatera det till något minne jag har för vår relation eller koppling till kanske där han varit otrogen. Eller den kvällen när ett tretal personer erkände eller bekände sina erfarenheter av otrohet oberoende av varandra och utan att de kände till min historia. Då sköljer/sköljde illamåendet över.

Men samtidigt är mina dagar oftast fyllda av kärlek och positiva känslor till min sambo, känslor som nog faktiskt legat begravda sedan en längre tid bakåt. Så visst, jag hade absolut inte velat veta om hans dubbelliv men allt har ju inte bara blivit skit utav det. Än så länge iaf..

kram
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-13 23:13:09 följande:

Denna tråden passar tyvärr mig...

Min sambo har varit otrogen med två stycken (som jag vet om).

Dessutom har han haft en massa profiler på dejtingsidor, sexkontakt osv.

Han har väldigt dåligt självförtroende.

När jag kom på honom rasade hela tillvaron, särskilt andra gången, då vi har barn tillsammans, och vår ekonomi och bostad hänger på att vi lever tillsammans...

Han går nu i terapi för sexmissbruk, men vet inte om det hjälper.

Hej Camilla,

Ja det där lät väl rätt mycket som min historia också. Fast jag har bara kommit första vändan Än så länge. Har du lust att berätta vad som hände? Hur kom du på honom? Och hur kom du på honom andra gången? Var det lång tid emellan? Gick han i terapi efter första gången? Hur har du stått ut? Tack för att du delar med dig, det träffar verkligen.

Det är ju det som är det värsta också - de som vi vet om eller inte. Finns det fler? Den här ovissheten. Och såklart, kommer han att göra det igen? Ena dagen pendlar jag mellan att jag vet det jag behöver veta och sedan blir jag förbannad på mig själv om jag ska tillåta mig själv att vara såhär naiv och inte köpa förklaringarna. Jag känner inte att några avslöjanden kan förvåna mig längre egentligen, folk verkar inte ha några gränser...

Jag brukar iaf trösta mig med att oavsett vad som hänt så skulle jag aldrig vilja byta plats med min sambo, han mår rätt mycket sämre än Vad jag gör i grunden oavsett. Han har också varit i kontakt med sexmissbruksterapi. Nu tror jag inte att han är sexmissbrukare, men däremot kunde han känna igen sig i delar hos de andras berättelser med bekräftelse, ångest etc.

Mitt största problem (förutom att ha en otrogen sambo) men samtidigt också min styrka är ju att jag är så jävla förstående hela tiden.. jag vet att även jag har gränser på hur mycket jag kan ta, men jag vill försöka så mycket det går först (i mitt fall är inte ekonomin direkt överhängande problem tackolov) till jag känner att min gräns är nådd. Som någon skrev här att vi som stannar kvar efter otrohet saknar självrespekt håller jag inte med om. Men vi kanske inte har ett sådant svartvitt tänk som många andra har eller är lika värderingsstyrda.

Kram
  • Anonym (Hill)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-09-15 16:34:20 följande:

Jo jag vet vad som står i trådstarten, men när man ser människor sitta och plåga sig själva och leva ett allmänt självdesktruktivt liv helt i onödan så blir det ibland  svårt att låta bli att kommentera. Lite som att se någon stå och slå sig själv med en sten i skallen så blodet rinner, visst man kan säkert respektera att personen kanske vill göra så, men det kan ju som sagt vara svårt att motstå frestelsen att fråga "varför gör du så för?" även om personen tycker man ska hålla käften och gå därifrån.

Du kan ju själv testa att göra ett enkelt experiment. Byt ut ordet "otrohet" mot "misshandel" och försök sätta dig in i hur du själv skulle förhålla dig till en tråd som heter "vi som valt att leva kvar i relation trotts misshandel - kom hit så stöttar vi varandra"  Hur skulle du själv förhålla dig till det dessa personer skriver?

Hej,

Tack för dina inlägg! Du är säkert en genuint god person och jag önskar dig allt gott i livet.

Jag tror dock att jag varit mer mottaglig om du använt en annan retorik.. just det där att ifrågasätta andras val utan att det baseras på någon som helst välvilja är väl inget som tilltalar mig direkt.

Jag respekterar att du lämnat din relation och gått vidare och jag hoppas att du kan gå vidare utan fler kommentarer på den här tråden.

Sköt om dig!

Allt gott,
  • Anonym (Hill)
    Anonym (..) skrev 2017-09-14 00:08:19 följande:

Här finns en till som tyvärr passar in här.

Inte många som vet, vill inte änns berätta för min psykolog som jag träffar ibland (pga ångest.)

Jag målar upp en bild om hur livet ska vara och försöker leva upp till de.

Skulle jag då berätta att jag blivit bedragen skulle jag typ skämmas.

Lika skämmit som att han faktiskt är en alkoholist som inte många heller vet.

Känner en enorm sorg..

Det var inte såhär det skulle bli..

För övrigt är han numera nykter och tar han en droppe till DÅ är de över, för alltid!

Hej,

Tack för ditt inlägg! Känslan av skam och skuld är verkligen de värsta en människa kan ha tycker jag. Men kom ihåg att inget av det där är ju ditt fel. Det är ju din partner som har så grava problem så att det tyvärr drabbar dig. Men inget du ska skämmas för! Om du inte kan berätta för din psykolog, vem kan du då prata med?

Finns det någon? I annat fall är ett hett tips att hur jobbigt det än är prata med din psykolog om det för att frigöra dig från skammen. För det är inte din skam du bär på - det är din partners!

Styrkekramar
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Uppgiven51) skrev 2017-09-14 00:21:35 följande:

Skickade inlägget i annan tråd men inser att denna passar bättre... :/

Har varit tillsammans med min fru i 20 år, 3 barn. Hon lämnade mig för en annan för ca 7 år sen. Troligen hade hon varit otrogen under en tid men jag fick en story serverad. Det slutade som man befarade efter ett drygt halvår och hon kröp tillbaka... jag önskade henne aldrig tillbaka men var dum nog att gå med på det. Tog bara nåt år innan det var dags igen... ny otrohetsrelation som varade nåt år innan jag konfronterade henne... hennes försvar var att jag inte bekräftade henne och rörde henne... ingen ånger från hennes sida nånstans...

Till saken är att hon uttryckt avsky för otrohet under hela vår relation... fortfarande...

Hon är manipulativ och retoriskt skicklig...

Sex har vi inte haft på flera år... och med henne är det inget jag saknar.

Förr har jag egentligen inte haft nån direkt åsikt om otrohet... men nu - fan lämna om man nu vill knulla på annat håll.

Visa nån respekt... själv orkar jag inte längre... jag har tagit allt ansvar som finns under småbarnsåren... älskar mina barn och det är enda anledningen att jag är kvar.

Kan bara inte förstå hur hon tänker - om hon tänker - hon gör karriär, förfasar sig över andra som är otrogna. Jag ville inte att vi skulle gifta oss från början för jag undrade vilken betydelse det hade... för henne var det väldigt viktigt...

Otrohet finns inte i min värld... varför skulle jag då inleda en relation...

Suck... :(

Kram till er!

Hej,

Tack för att du skriver. Vilka fruktansvärda svek! Din fru låter ju som att hon har lagom narcissistiska drag/störning? Det kan inte vara lätt att leva med henne. hur ser ert kärleksliv ut för övrigt? Är ni omtänksamma mot varandra eller lever ni som främlingar under samma tak? Vad vill hon egentligen?

Du skriver att du inte orkar mer. Jag kan inte ens föreställa mig hur du har det så klart, och den viktigaste frågan: vad vill du själv framöver? Vill du skilja dig? Hur gamla är era barn idag? De kanske kan ta att ni flyttar isär bättre än du tror? Eller vill du egentligen stanna? Det låter som att du gått igenom en hel del de senaste åren och det låter som att du har väldigt mycket styrka inom dig. Vad som än händer eller du beslutar dig för, du kommer att fixa det också.

Önskar dig allt gott,

Styrkekramar
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Uppgiven51) skrev 2017-09-15 23:04:53 följande:

Läser tråden om och om igen... kommer ihåg min andra vända där jag i smartphones begynnelse efter första otroheten började kolla av hennes mobil. Det blev som ett mantra och jag fotade deras konversationer vilket ger mig möjlighet att vältra mig än idag - behöver jag iofs inte göra för det är ristat i hjärnbarken... :(

Deras meddelanden och konversationer eskalerade men det som störde mig mest var att de diskuterade om hon var över sin fd... dvs den hon lämnat mig för i första skedet... jag verkar inte ens ha funnits med i diskussionen... inser när jag nu skriver att jag inte tagit mig nånstans... 

Jag har en bra liknelse.... jag känner mig lite som i en bastu som man suttit i lite för länge och som är lite för varm - rör man sig så skriker man av smärta... sitter man still klarar man sig men man vet att man dör på sikt... men som sagt... man överlever just nu... :/

Åh vad smärtsamt! Jag känner igen känslan du beskriver med det som kanske tagit mest,när jag också läst min sambos chattar med ex sina kompisar, flirtar m.m. Just det där med att ha blivit utelämnad, tillintetgjord, marginaliserad på något sätt. Att jag inte skulle vara vatten värd och samtidigt roten till allt ont. Den känslan (efter första chocken att kommit på honom såklart) är jobbig att bära med sig.

Sedan kan jag ju förstå i mitt fall att jag inte är överst på agendan vid samtal med en flirt, eller att jag blivit pratad om i de bästa positiva ordalagen med kompisarna jämt (vi har/har ju haft problem så vem kan en prata så med om inte sina vänner, det har jag själv gjort). Men ändå. Själva känslan av att inte ens vara värd att nämnas i sammanhanget är fruktansvärd.

Och ja, Stockholms bostadsmarknad ställer verkligen till det på alla sätt.
  • Anonym (Hill)
    vändpunkt skrev 2017-09-18 12:35:21 följande:

Här kommer ett tyvärr alldeles för långt inlägg (sorry!) med ett lite annat perspektiv.

Min man (då sambo) hade en affär med en kollega när vi varit tillsammans i ca 4 år. Han blev blixtförälskad och intalade sig i början av flörtandet att det var harmlöst eftersom att kollegan också hade sambo. Men allt eskalerade väldigt fort.

Jag märkte direkt att det var något speciellt med hans relation till den här personen. Sättet han pratade om henne på, hur glad han var när de hade umgåtts. Eftersom han aldrig planerat att vara otrogen (han har senare berättat att han trodde att han var typen som aldrig skulle kunna vara det) smög han inte med att han träffade henne. Han försökte intala både mig och sig själv att hon bara var en ny vän, som han tyckte väldigt mycket om och som han trodde att jag också skulle bli nära vän med om jag bara lärde känna henne.

Kan också tillägga att han var inne i en väldigt dålig period på sitt jobb så jag hade i flera månader innan detta hände vetat att han pga frustration snart skulle göra något drastiskt för att förändra sin livssituation för det är så han alltid har hanterat motgångar tidigare. Ändå var jag inte beredd på hur mycket han faktiskt kunde rasera på så kort tid.

Vi har alltid haft tillgång till varandras telefoner, datorer, post osv. Inte pga svartsjuka utan pga bekvämlighet. Han började sätta lösenord på datorn och sånt under den här perioden men när jag frågade varför så kunde han inte ge något bra svar och berättade därför det nya lösenordet för mig.

Men en eftermiddag sov han, trött efter att ha varit uppe och chattat med henne hela natten, då hans telefon plingade till på soffbordet bredvid mig. Annars hade han raderat alla deras sms så fort han läst dem men detta såg jag alltså först.

Konfronterade honom direkt och sen följde ett helvete som pågick i nästan ett år. Han visste inte om han ville fortsätta med mig eller med henne. Hon bröt upp från sin sambo och han kände dåligt samvete och skuld mot henne om han inte höll vad han lovat henne (en framtid tillsammans). Så han velade. Bröt kontakten helt med henne. Återupptog den igen. Bröt igen.

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna förlåta en otrohet men när det väl hände insåg jag att det enda som egentligen betydde något var att jag älskade honom och att han gjorde mig lycklig. Jag mådde dock fruktansvärt dåligt av hans svek, fick mardrömmar, vaknade av panikångestattacker och vågade därför inte sova mer än ett par timmar per dygn till slut, gick ner massor i vikt, osv. Visste inte om vi någonsin skulle kunna ha ett förhållande som inte bara var destruktivt igen, men ville åtminstone försöka kämpa oss igenom det tillsammans.

Men då hade det ju krävts att han också satsade helhjärtat på att reparera det som gått sönder mellan oss. Och det gjorde han alltså inte. Så efter ett par månader lämnade jag honom. Flyttade ut ur vår lägenhet, började dejta andra, sa åt honom att inte kontakta mig på ett tag så att jag fick en chans att komma på fötter igen.

Kämpade med att bygga upp mitt liv igen utan honom men fortsatte må skit. Jag sov inte och panikångestattackerna mitt i natten var fruktansvärda. Men jag skötte jobbet och ansträngde mig för att vara social, träna och leva. Fake it 'till you make it, typ.

Han började ganska snart efter att jag flyttat ut att höra av sig igen. Insåg äntligen (fast försent i min bok) vilket misstag han gjort. Vi försökte vara "vänner" men det gick ju sisådär ;) Varken han eller jag trodde att vi skulle kunna gå vidare tillsammans efter alla svek och sårade känslor, men vi kunde inte heller släppa varandra. Jag började sova med honom för att få lite vila - det var bara i hans famn jag kunde sova en hel natt utan mardrömmar och jag tänkte att jag bara skulle samla lite kraft där innan det slutgiltiga uppbrottet.

Men istället blev det så att vi under ca ett halvår dejtade och sakta, sakta tillsammans kom över allt det jobbiga. Vi pratade massor och han var ju mitt största stöd när jag mådde dåligt. Alla i vår närhet visste om vad som hänt så det var inte lätt för honom att behöva möta mina vänner och min familj igen. Men han gjorde det och tog ansvar för sina handlingar, även om jag inte gav några löften om att vi skulle bli tillsammans igen.

Till slut var frågan bara hur jag vill leva mitt liv. Jag hade kommit så pass långt i arbetet med att komma över sveket att jag visste att jag kunde vara lycklig utan honom, även om det var en bit kvar. Att jag skulle kunna träffa någon annan som älskade mig lika mycket (eller mer?). Men det var också viktigt att vara helt ärlig mot mig själv om mina känslor för att orka med och då insåg jag ju också att jag kanske aldrig skulle älska någon annan lika mycket som jag älskar honom. Och att han, även mitt i allt det hemska, var den som fick mig att känna mig lycklig och trygg.

Det var inte ett lätt beslut att bli tillsammans igen. Det krävdes mycket jobb för att kunna förlåta och jag ville inte bli tillsammans igen så länge som jag inte hade gjort det. Var rädd att varje gräl skulle leda till "men du din skitstövel var otrogen och tyckte inte ens att det var värt att satsa på oss när jag gav dig en chans!" Men det gick.

Idag har det gått ca 10 år sedan dess. Vi är gifta, väntar vårt tredje barn i december. Det har varit toppar och dalar som i alla förhållanden men han är och förblir mitt livs kärlek. Jag är dock mycket mer medveten om att det inte finns några garantier för att det förblir vi. Eller för att han aldrig kommer att vara otrogen, eller svika på annat sätt, igen. Men om jag skulle bli sårad igen så är det värt det för allt det bra vi har upplevt tillsammans.

Det är ju ett risktagande man gör i alla förhållanden: Den här personen gör mig lycklig men har också större makt än någon annan att såra mig.

Det finns inga facit. Att man varit otrogen en gång innebär inte att man kommer att vara det igen. Att man aldrig varit otrogen är ingen garanti att man inte kommer att vara det i framtiden.

Det finns heller inget "rätt" eller "fel" sätt att hantera en personlig kris på. Det är inte alltid lätt att leva och verkligen inte alltid lätt att leva tillsammans men man gör så gott man kan för att må så bra som möjligt.

För oss blev krisen ett sätt att faktiskt stärka vårt förhållande. Vi har valt varandra även när det hade varit enklare att gå åt varsitt håll och börja om med någon annan. Vi har en massa bagage, både bra och dåligt, men det är det som är det liv vi levt tillsammans. Och vi lärde känna varandra och oss själva mycket bättre under det där hemska året, vilket gör att vi nu har helt andra verktyg för att hantera konflikter och kriser på.

Ursäkta ett hiskeligt långt inlägg. Ville bara berätta hela historien och säga till er som är mitt i processen att försöka bestämma hur ni ska komma över en otrohet - tillsammans eller på egen hand - att så länge som man är helt ärlig med sig själv och sina känslor så ska man göra det man mår bäst av. Det finns ett stort stigma kring otrohet i samhället (vilket också märks tydligt på vissa av kommentarerna i den här tråden), men det är en social konvention och vad otroheten innebär i just ert förhållande kan ingen annan svara på. Och det är alltid ok att ändra sig.

Hej vändpunkt,

Stort tack för att du delar med dig, så glädjande att höra! Jag tänker och hoppas exakt så som du på flera ställen beskriver att er relation tagit vändning till. Jag kan ju märka redan nu att jag ser på min sambo i ett annat ljus, vi talar med varandra på ett annat sätt och även om vår parterapi är långt ifrån färdig har vi nu ett annat sätt och andra verktyg att bemöta varandra på.

Sedan håller jag också med om det därmed att det inte finns några garantier, för något egentligen. Men just om en person varit otrogen tidigare finns det inga garantier att denne inte är det igen (som kan resultera i mina svagare stunder när jag rotar igenom sambons prylar och som gjorde jag startade tråden) men samtidigt finns det ju heller inga garantier för att en person som inte varit det tidigare aldrig skulle kunna vara det. Så att träffa en ny kanske heller inte alltid är lösningen när vi lever i ett land där typ 68% tenderar att vara/önskar vara otrogna (höftar rejält med procenten).

För er som nu undrar så vill jag bara säga att jag väljer ju att vara kvar hos min sambo för att jag vill det, inte för att jag inte kan se andra alternativ eller för att jag är rädd för att möta andra alternativ. Kärlek finns fortfarande kvar. Vi lever och vi lär, eller vad tror ni?

Så glad jag blir ialla fall att läsa om er relation, så stort tack till dig. Önskar er fortsättningsvis all lycka,

Kram
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!