• Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • Queennr1

Halva vägen vore väl att ha snickeri religiös namngivning/barnvälkomnande.

Humanisterna erbjuder väldigt fina ceremonier.

• Queennr1
    Queennr1 skrev 2017-09-05 19:44:25 följande:

Icke religiös skulle det stå... Inte snickeri..

*gosh*
  • fluu
    Lord Hans skrev 2017-09-05 19:36:36 följande:
    Ok, visste inte att det fanns så naiva människor. Lycka till med allt.
    Eftersom jag är aktiv i kyrkan borde jag veta....

Det är det här som är det intressanta. Människor som står långt från kyrkan och själva är förfärligt respektlösa mot troende och kyrkan klagar på att troende är inskränkta....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hej)
    Queennr1 skrev 2017-09-05 19:44:25 följande:

Fast namnigivning har ju inget med dopet att göra, då hut skulle det kunna vara en kompromiss?
  • Anonym (Guddan)
    Anonym (beror på) skrev 2017-09-05 17:27:40 följande:
    Precis, det är ett gravt missförstånd att föräldrarna bestämmer allt fram till 18-årsdagen, eller får behandla barnet hur som helst. Små barn gör ju som sina föräldrar / syskon och kan inte lämnas ensamma eller fatta egna beslut. Det är en sak. Men så snart barnet är äldre kan det inte tvingas på en viss religion, inte enligt lagen.
    HUR ska barnet få sin vilja igenom som 10-åring när föräldrarna kräver att barnet följer med till kyrkan? Ni snackar om barnens rättigheter men i själva verket är barnen rättslösa åtminstone fram till tonåren.
  • Queennr1
    Anonym (Hej) skrev 2017-09-05 20:59:05 följande:

Fast namnigivning har ju inget med dopet att göra, då hut skulle det kunna vara en kompromiss?

Kompromissen är att man får ett högtidligt barnvälkomnande men väntar med de religiösa inslagen tills barnet kan välja själv. Det blir ju liksom aldrig för sent att döpa sig. Det kan man göra hela livet.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-05 21:43:09 följande:
    HUR ska barnet få sin vilja igenom som 10-åring när föräldrarna kräver att barnet följer med till kyrkan? Ni snackar om barnens rättigheter men i själva verket är barnen rättslösa åtminstone fram till tonåren.
    Nej, barn är inte rättslösa, inte juridiskt. Vad som sker i praktiken är delvis en annan sak.

Bara för att vissa slår sina barn, betyder inte det att man får slå sina barn. Hänger du med?

Får samhället reda på det kan det som sagt bli utredning. Du kan i värsta fall förlora vårdnaden om dina barn.
  • Anonym (Guddan)
    Anonym (beror på) skrev 2017-09-06 11:14:57 följande:
    Nej, barn är inte rättslösa, inte juridiskt. Vad som sker i praktiken är delvis en annan sak.

Bara för att vissa slår sina barn, betyder inte det att man får slå sina barn. Hänger du med?

Får samhället reda på det kan det som sagt bli utredning. Du kan i värsta fall förlora vårdnaden om dina barn.
    Snicksnack. Barn ÄR rättslösa oavsett vad lagen säger. Dock säger föräldrabalken att föräldrar ansvarar för bl.a. sina barns religiösa fostran. Så nog kan du tro att 8-10-åringar får neka att läsa koranen eller att följa familjen till kyrkan, eller att de vill till kyrkan men föräldrarna vägrar låta dem, men i verkligheten så har de ingen som hjälper dem när/om de inte vill följa sina föräldrars religiösa/ickereligiösa utövande.
  • Anonym (Dopet och tron hör ihop)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:
    Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Visserligen gammal tråd, men slänger in en kommentar. Dopet och tron hör ihop. Dopet är meningslöst om den döpte sedan inte väljer att leva ett kristet liv, väljer att leva som Kristi lärjunge. Jag är positiv till vuxendop. vi invigde nyligen en dopgrav i vår kyrka, och den förste som döptes där döptes i Svenska Kyrkans ordning. (Vår kyrkolokal delas av olika samfund, bla Svenska Kyrkan, som faktiskt tvärtom mot vad många tror är det samfund som vuxendöper flest i Sverige.)

Dopet har ingen funktion om det bara blir en ceremoni - om det bara blir som för många svenskar att de kommer 4 gånger till kyrkan - och 2 av gångerna bärs de in. Jag är själv troende kristen (samfundsoberoende kristen-aktiv i olika samfund, flexar lite mellan samfunden på söndagarna vilket jag trivs med):

Jag är själv barndöpt, men det var inte då jag blev kristen utan då jag kom till tro vid 16, som den ende i en sekualriserad Svensson-familj.

• Anonym (Dopet och tron hör ihop)
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-09 15:40:13 följande:
    Snicksnack. Barn ÄR rättslösa oavsett vad lagen säger. Dock säger föräldrabalken att föräldrar ansvarar för bl.a. sina barns religiösa fostran. Så nog kan du tro att 8-10-åringar får neka att läsa koranen eller att följa familjen till kyrkan, eller att de vill till kyrkan men föräldrarna vägrar låta dem, men i verkligheten så har de ingen som hjälper dem när/om de inte vill följa sina föräldrars religiösa/ickereligiösa utövande.

Gammal tråd, men jag kommenterar. Ja 8-10 är mindre självständig ålder, men 16 är mer självständig ålder. Jag kom till tro då. Jag kommer från en sekulariserad familj, och då började jag gå iväg ensam till kyrkan på söndagsförmiddagar. Det fungerade bar för mig att vara troende i en sekulariserad familj. Ingen hindrade mig från att gå till kyrkan, eller sa något negativt.

Däremot är många svenskar fördomsfulla mot kristna, och talar föraktfullt om "religiösa>" som de kallar oss. Själv kallar jag mig kristen, inte religiös.

Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn