• Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • Anonym (lögnens och hatets religion)
    Christi38 skrev 2017-09-02 21:40:58 följande:
    Vad skulle hända den person oavsett ålder som förolyckas och inte är döpt menar du??

Varför är ena partens vilja viktigare än den andras i detta fall?! Låt barnet välja sin religion när det är gammal nog att ta det beslutet.
    När är barn gamla nog att fatta det beslutet då enligt dig? Även yngre barn kan ha starka trosuppfattningar och tycka att ritualer är mycket viktiga. Religionsfrihet är grundlagsstadgat i Sverige, gäller det då inte barn tycker du?

Till TS: vad trodde du skulle hända när du valde att skaffa barn med en muslim? Man är inte särskilt sekulär om man identifierar sig som muslim som din man gör, även om man påstår sig vara "sekulär". Om man anser att ett barn ärver ens trosuppfattning är man per definition inte sekulär.
  • Moder1

Ibland funderar jag på hur man tänker.
    Vad får dig att tro att en muslim skulle gå med på att döpa in sitt barn i kristendom?
    Sådant får man prata om INNAN barnet kommer.
    Det kommer bli många fler saker ni inte är överens om kring barnet.

• Anonym (Gå t få j ju ju gå j)
    Anonym (Hej) skrev 2017-09-05 20:59:05 följande:
    Fast namnigivning har ju inget med dopet att göra, då hut skulle det kunna vara en kompromiss?

Nej men släkt och vänner samlas och hon/han får ett namn inför alla.

Men viste du det inte innan? Om det är så viktigt så kanske du skulle skaffa barn med en som vill ha de kyrkligt 

Är han trolös eller annan tro? 

• Anonym (Dopet och tron hör ihop)
    Anonym (Gå t få j ju ju gå j) skrev 2024-01-18 10:02:03 följande:

Men viste du det inte innan? Om det är så viktigt så kanske du skulle skaffa barn med en som vill ha de kyrkligt 

Dopet är dock meningslöst om inte den döpte sen kommer att välja att leva ett kristet liv, att  vara en Jesu lärjunge, att följa honom. Man brukar fråga föräldrarna vid barndop om de vill att barnet ska döpas till denna tro, och jag har för mig att det nämns något om att att uppfostra barnet i tron eller något åt det hållet med. Jag tycker att en del icke troende föräldrar ibland hycklar i det här sammanhanget med sina  givna svar. under dopgudstjänsten.

Jag är positiv till vuxendop. Jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan, går på gudstjänst varje söndag, och vi har faktiskt många vuxendop i Svenska Kyrkan.

• Anonym (fyllejohan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:
    Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Hota med att du tänker ge ungen namnet Lillrunken eller nått liknande om han inte går med på att döpa det.  
  • Anonym (ll)
    Anonym (Gå t få j ju ju gå j) skrev 2024-01-18 10:02:03 följande:

Dop är någonting annat än namngivning.
    Anonym (ll) skrev 2024-01-18 18:12:31 följande:
    Dop är någonting annat än namngivning.
    Exakt. har inget med namngivning att göra. Dopet och tron hör ihop. Som sagt är jag positiv till vuxendop och troendedop.
  • Anonym (Vår kompromiss)

Jag ville att mina barn skulle döpas, för om de ville konfimers skulle de slippa ett "ungdomsdop" då. Hade klasskompisar som gjorde det och tyckte att det var jobbigt. 
    Däremot gifte vi oss borgerligt istället. Det var inte lika viktigt för mig. 
    Så det var vår kompromiss.

Anonym (Vår kompromiss) skrev 2024-01-19 13:17:44 följande:

Jag ville att mina barn skulle döpas, för om de ville konfimers skulle de slippa ett "ungdomsdop" då. Hade klasskompisar som gjorde det och tyckte att det var jobbigt. 
    Däremot gifte vi oss borgerligt istället. Det var inte lika viktigt för mig. 
    Så det var vår kompromiss.

Men är konfirmation ett självändamål då? Konfirmation betyder ju att bekräfta sitt dop, och om man konfirmeras utan att avse dyka upp i kyrkan söndagen därpå, om man säger trosbekännelse och tar nattvard utan att tro och vilja fortsätta leva ett kristet liv så är det ju hyckleri.
  • Anonym (Snurre)

Vet en präst som är gift med en muslim. Hon har inte heller fått döpa sina barn. Snacka om miss...

• Anonym (ll)
    Anonym (Snurre) skrev 2024-01-19 14:25:20 följande:

Vet en präst som är gift med en muslim. Hon har inte heller fått döpa sina barn. Snacka om miss...

Hon kan ju döpa dem själv 
    Han behöver inte veta om det
  • Anonym (Snurre)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-19 15:49:42 följande:
    Hon kan ju döpa dem själv 
    Han behöver inte veta om det
    Båda vårdnadshavarnas medgivande krävs. Annars kommer det aldrig att registreras som ett dop.
  • Anonym (ll)
    Anonym (Snurre) skrev 2024-01-19 23:56:55 följande:
    Båda vårdnadshavarnas medgivande krävs. Annars kommer det aldrig att registreras som ett dop.
    Hon har ett döpt barn oavsett om det registrera eller inte
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn