Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • Anonym (Ledsen)

Nej, det är dopet som är det viktiga, ingen namngivelse.

Jag är kristen, pappan muslim. Ingen av oss har varit direkt praktiserande under våra första år tillsammans, har endast firat de kristna högtiderna, han har inte fastat osv.

Religionen blev viktig för mig för två år sen ungefär och har sen dess varit aktiv i kyrkan.

Äldsta barnet ser sig själv som kristen och vill själv döpas. Hon är 8.

• Anonym (Ledsen)
    Crazzy skrev 2017-09-02 20:55:27 följande:

Om barnet själv vill döpas tycker jag att han borde respektera det, hon måste ha rätt att välja religion.

Vill han inte döpa för att han är muslim eller vad är anledningen?

Japp, han anser att de ärver hans religion.. Men han praktiserar ju den inte och barnen kan ingenting om islam heller..
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ll) skrev 2017-09-02 21:20:10 följande:

Mycket tråkig sits för dig. Men du skaffade barn med en muslim så det borde ju inte bli någon överraskning?

Och han skaffade barn med en kristen. Barnen vet knappt vad islam är, så det är knappast viktigt för honom.
  • Anonym (Ledsen)
    NELJ skrev 2017-09-02 21:42:30 följande:

Men bara för att han inte är en praktiserande muslim så betyder ju inte att han inte bryr sig om att barnen skulle tas upp i en religiös gemenskap som han inte delar. Och det innan de är stora nog att förstå vilket beslut de faktiskt fattar. Åtta är inte gammalt nog för det.

Ett nej väger mycket tyngre än ett ja i den här frågan, allt annat vore respektlöst mot din man.

Enligt dig som inte hade velat döpa dina barn oavsett ja.

Det finns inget som säger att barnen inte kan lämna om de känner så i framtiden.
  • Anonym (Ledsen)
    NELJ skrev 2017-09-02 21:53:40 följande:

Ja enligt mig som verkar ha samma åsikt som din man i detta. Du verkar å andra sidan inte bry dig om vad han tycker och bara för att han inte är troende så spelar hans åsikt ingen roll?

Vadå han inte troende? Han säger ju själv att han är muslim och att barnen ärver hans tro? Han tror på gud även om han inte praktiserar.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (...) skrev 2017-09-02 22:00:10 följande:

Ingen här verkar riktigt förstå vad TS menar eller hur religionen Islam "ärvs", dvs hur det går till när ett barn upptas i Islam som religion. Detta sker inte genom dop utan genom att man föds som barn till en muslimsk pappa.

Det innebär alltså att om barnet inte döps som spädbarn (resultatet av att "ett nej väger tyngre än ett ja i dessa fall" som någon uttryckte det) så tas barnet upp i den muslimska gemenskapen ISTÄLLET för den kristna. Barnet skulle alltså inte stå helt utan religion och sedan få "välja fritt" när det blir äldre/vuxet, vilket alla här i tråden verkar tro.

Varför skulle det vara så mycket bättre att bli "tvingad" in i Islam än att "tvingas" in i Kristendomen? Det känns tyvärr som att det förekommer väldigt mycket fördomar här från icke-troende som inte vet så mycket om hur olika religioner fungerar.

Tack för ditt svar!

Hade han visat mer engagemang i sin tro hade det varit något att diskutera, men eftersom han känns lite "muslim när det passar honom" så borde det ju inte vara så stor grej för honom.. Jag har tom varit på honom sen första föddes att han måate lära dem om islam så det blir lika naturligt för dem som det jag lär dem, men han "orkar inte".
  • Anonym (Ledsen)
    NELJ skrev 2017-09-02 22:01:14 följande:

Du kritiserar ju honom för att han inte praktiserar och säger att han därför inte borde bry sig. Så det låter på dig som om din religion är viktigare än hans.

Men men... vi kommer inte att nå fram till varandra. Jag tycker ditt resonemang är respektlöst. Du förstår inte varför. Vi får nog stanna där.

Jag kritiserar inte, jag ifrågasätter hur viktig hans religion faktiskt är för honom.
  • Anonym (Ledsen)
    nernu skrev 2017-09-03 10:42:37 följande:
    Men hur i hela friden tänker ni?? Hur kan ni inte ha pratat om det här innan ni skaffade barn?
    Religion var inte viktigt för någon av oss då, men saker förändras under åren.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Döpa) skrev 2017-09-03 12:43:03 följande:

Du måste rädda barnen från dumheterna.

Döp bakom ryggen o ta sen barnen o spring.

Rädda deras psyke o liv.

Låt inte barnen lida för ditt val.

Vad dillar du om?
  • Anonym (Ledsen)
    NELJ skrev 2017-09-05 08:11:55 följande:
    Inte riktigt som tomten för tomten är harmlös. Och det finns troende som kan kombinera en gudstro med vettiga mänskliga värderingar och sund inställning till vetenskap mm vilket jag inte har några problem med. Men här är vi inne på att någon tror man att barnet kommer till helvetet om man döper det i fel kyrka och att den riten väger tyngre inför gud än om man i övrigt varit en god människa. Då är man inne på en tro där man delar in människor i grupper på ett sätt som fullständigt strider mot mina värderingar. Hur kan det vara svårt att förstå?
    Jag har dock inte sagt ett ord om helvetet, så det hör inte riktigt till diskussionen.. 
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn