• Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • Glinda från Oz

Varför är det viktigt för dig?

• Crazzy

Ja, varför är det viktigt för dig?

Dop kan göras senare i livet också, då kan dessutom barnet få välja själv istället för att tvingas in i en religion.

• Anonym (a)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 

Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Är detta något nytt eller har han alltid haft denna inställning? Talade ni inte om detta innan barn?

Har ni olika trosuppfattningar eller har det inte med det att göra alls?
  • NELJ
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Kan det vara sä att du vägrar se att det är viktigt för honom att de inte döps? Aldrig i livet att jag skulle tillåta att mina barn tvångsanslöts till ett religiöst samfund.

Det går inte att göra halvt men en kompromiss är ju att ni bestämmer att barnet själv får välja att bli döpt om han eller hon vill komfirmeras.
  • Anonym (sandra)

Kan ni inte bara ha en namngivningsceremoni då?

• Anonym (?)

barnen kan väl få bestämma senare i livet om de ens vill bli döpta? 

• Anonym (aa)

Det känns väl vettigare att vänta med ett dop tills barnet kan ta ställning till det själv.

En namngivningsceremoni kan ni ha. Om mannen går med på en kompromiss kan ni ha välsignelseceremoni med en präst (i alla fall i någon frikyrka).

• Anonym (Ledsen)

Nej, det är dopet som är det viktiga, ingen namngivelse.

Jag är kristen, pappan muslim. Ingen av oss har varit direkt praktiserande under våra första år tillsammans, har endast firat de kristna högtiderna, han har inte fastat osv.

Religionen blev viktig för mig för två år sen ungefär och har sen dess varit aktiv i kyrkan.

Äldsta barnet ser sig själv som kristen och vill själv döpas. Hon är 8.

• Crazzy
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:47:34 följande:

Nej, det är dopet som är det viktiga, ingen namngivelse.

Jag är kristen, pappan muslim. Ingen av oss har varit direkt praktiserande under våra första år tillsammans, har endast firat de kristna högtiderna, han har inte fastat osv.

Religionen blev viktig för mig för två år sen ungefär och har sen dess varit aktiv i kyrkan.

Äldsta barnet ser sig själv som kristen och vill själv döpas. Hon är 8.

Om barnet själv vill döpas tycker jag att han borde respektera det, hon måste ha rätt att välja religion.

Vill han inte döpa för att han är muslim eller vad är anledningen?
  • Anonym (Ledsen)
    Crazzy skrev 2017-09-02 20:55:27 följande:

Om barnet själv vill döpas tycker jag att han borde respektera det, hon måste ha rätt att välja religion.

Vill han inte döpa för att han är muslim eller vad är anledningen?

Japp, han anser att de ärver hans religion.. Men han praktiserar ju den inte och barnen kan ingenting om islam heller..
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn