Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 22:05:15 följande:
Tack för ditt svar!
Hade han visat mer engagemang i sin tro hade det varit något att diskutera, men eftersom han känns lite "muslim när det passar honom" så borde det ju inte vara så stor grej för honom.. Jag har tom varit på honom sen första föddes att han måate lära dem om islam så det blir lika naturligt för dem som det jag lär dem, men han "orkar inte".
Jag förstår att det känns orättvist när du själv är troende och aktivt utövar din religion och vill dela den med dina barn medan han som inte verkar vara särskilt aktivt religiös ser det som självklart att barnen ska ärva hans religion trots att han "inte orkar" lära dem om den.
Om jag var du hade jag nog försökt hålla en diskussion om Jesus (som ju är en profet även inom Islam) och om det inte kunde vara okej att barnen fick följa honom ett tag, medan de fortfarande bara är barn. Inom svensk kristendom talas det ju mycket om Jesus som just barnens beskyddare och ledsagare och jag tror att det kan vara en väg att gå för att sedan låta barnen välja själva om de vill konfirmera sig när de blir äldre, vilket ju också är vad konfirmationen är till för - att bekräfta sitt val att följa Jesus (om det är det man vill göra). Vill de istället välja en annan väg, t.ex Islam, kan de göra det då.