• Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • fornminne
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-04 16:49:45 följande:
    Man får faktiskt det. Små barn har ingen rätt att bestämma själva. Först i yngre tonåren kan de ha en chans att få börja bestämma själva, om föräldrarna är okej med det.
    Föräldrarna äger inte de egna barnen. Att de bestämmer över barnen betyder inte att de får bestämma allt.

Religionsfriheten gäller som sagt alla och är grundlagsskyddad. Den betyder att föräldrarna får fostra sina barn i en viss religion, men den betyder också att de inte får tvinga barnen.

Inte en chans att man först i tonåren skulle få välja religionstillhörighet...
  • Anonym (Guddan)
    fornminne skrev 2017-09-04 17:04:59 följande:
    Föräldrarna äger inte de egna barnen. Att de bestämmer över barnen betyder inte att de får bestämma allt.

Religionsfriheten gäller som sagt alla och är grundlagsskyddad. Den betyder att föräldrarna får fostra sina barn i en viss religion, men den betyder också att de inte får tvinga barnen.

Inte en chans att man först i tonåren skulle få välja religionstillhörighet...
    Läs föräldrabalken. Vem skulle barnen kunna då hjälp av som 8 åringar som inte vill läsa koranen eller gå till kyrkan?
  • fornminne
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-04 17:10:03 följande:
    Läs föräldrabalken. Vem skulle barnen kunna då hjälp av som 8 åringar som inte vill läsa koranen eller gå till kyrkan?
    Jag förstår inte frågan. Om barnen är för små för att sköta sig själva en stund så får de följa med eller vara med. Men äldre barn har ju inga problem med det.

Föräldrar har som sagt rätt att fostra sina barn i en viss religion, men inte tvinga.

Du kan undervisa en 8-åring i Koranen eller Bibeln, men du kan aldrig tvinga en 8-åring att läsa dessa. Precis som du inte kan tvinga en 14-åring att konfirmera sig t ex.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-04 15:55:07 följande:

Ursäkta, men tycker faktiskt inte man ska döpa barn i kyrkan, jag blev döpt och har faktiskt mått dåligt när jag tänkt tillbaka om varför de "tvingade på mig detta". Låt barnet döpa sig själv när han/hon blir vuxen och kan bestämma själv. Just nu vet han/hon inget om religion.Samma gäller även andra religiösa praktiker, låt barnen göra detta när de själva är mogna nog och vet vad det handlar om. 

Det finns som sagt vuxendop om de vill döpas när de blir äldre.

Är det bara för namn så kan man ha namngivelsedag istället.Glad

Dopet har dessutom inget med namngivning att göra .
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Är anledningen att han tillhör ett kristet samfund som menar att barndopet inte är ett riktigt dop och vill att det blir troendedop/vuxendop när barnen själva tagit ställning för Kristus och vill bli församlingsmedlemmar ?

Eller är anledningen att han är ateist eller agnostiker eller tillhör en annan religion ?

Varför vill du döpa ? Är det pga din tro eller pga något annat ?

Vad man skulle kunna säga till honom om det är den första anledningen är i o för sig att barnen ändå har möjlighet att vuxendöpa sig senare, om de inte anser att deras dop som barn var giltigt -"omdop"-alltså "ingen skada skedd" . Om det är den andra anledningen så kan man säga att dopet inte tvingar barnen till någonting som vuxna . De kan gå ur den kyrka de är döpta i om de vill och antingen gå in i ett annat samfund eller i inget alls. Det finns inget tvång på barnen för att de är barndöpta .

Något jag som troende kristen inom Svenska Kyrkan kan tycka har en tråkig sida  är när en del vill ha kyrkliga akter bara av tradition , utan intresse för tron . Många gifter sig eller har begravning , går igenom konfirmation , och ordnar dop utan att tro eller ens ha typ det minsta intresse för tron . Jag tycker bla inte att man bör ta nattvarden som icke-troende . Att ta nattvarden som icke-troende är hyckleri -eller i bästa fall att man inte har förstått vad den handlar om .

• fluu

Svårt. Kanske kan ni ha två separata riter? Eler att pappa inte är med på dopet? Eller att du själv går och döper barnet på drop in-dop och sedan har ni en icke-religiös fest?

Vad är det annars som han är emot? Jag har en vän som är religiös och hans fru är det inte. Frun gick med på att döpa deras barn när hon tänkte att eftersom hon inte är det minsta troende så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (G)
    fluu skrev 2017-09-04 18:58:09 följande:
    Svårt. Kanske kan ni ha två separata riter? Eler att pappa inte är med på dopet? Eller att du själv går och döper barnet på drop in-dop och sedan har ni en icke-religiös fest?

Vad är det annars som han är emot? Jag har en vän som är religiös och hans fru är det inte. Frun gick med på att döpa deras barn när hon tänkte att eftersom hon inte är det minsta troende så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet.
    Håller med
  • Lord Hans
    fluu skrev 2017-09-04 18:58:09 följande:

Hade hon resonerat lika om det handlade om medlemskap i en nazistisk organisation?

Eftersom hon inte är det minsta nazist så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet??? 

Personligen tycker jag det är väldigt fel att manipulera småbarn och dra in dom i skadliga organisationer som i värsta fall påverkar deras psyke och välmående resten av livet. Varför inte låta dom välja livsåskådning själva när de utvecklat en egen kritisk tankeförmåga och någon form av konsekvenstänk?

• nastyashell

Enkelt. Vänta tills barnet har möjlighet att fatta ett eget beslut. Det önskar jag att mina föräldrar hade gjort.

• fluu
    Lord Hans skrev 2017-09-04 19:24:00 följande:

Hade hon resonerat lika om det handlade om medlemskap i en nazistisk organisation?

Eftersom hon inte är det minsta nazist så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet??? 

Personligen tycker jag det är väldigt fel att manipulera småbarn och dra in dom i skadliga organisationer som i värsta fall påverkar deras psyke och välmående resten av livet. Varför inte låta dom välja livsåskådning själva när de utvecklat en egen kritisk tankeförmåga och någon form av konsekvenstänk?

Du ser inte skillnaden på att få lite vatten droppat på sitt huvud och vara med i en nazistk grupp?

Om jag inte varit religiös så hade jag ändå kunnat döpa min dotter om det var viktigt för min man. För allt som skulle ske vore ju att prästen pratade lite mumbo jumbo och hällde vatten på hennes huvud. Inget som påverkade henne det minsta således. Där har du skillnaden...

Välja kan barnen göra lika mycket även om de är döpta. För lite vanligt vatten på ens huvud gör en inte til kristen om man inte tror på det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn