Inlägg från: Anonym (Dopet och tron hör ihop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dopet och tron hör ihop)

Han vägrar döpa våra barn

Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:
    Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Visserligen gammal tråd, men slänger in en kommentar. Dopet och tron hör ihop. Dopet är meningslöst om den döpte sedan inte väljer att leva ett kristet liv, väljer att leva som Kristi lärjunge. Jag är positiv till vuxendop. vi invigde nyligen en dopgrav i vår kyrka, och den förste som döptes där döptes i Svenska Kyrkans ordning. (Vår kyrkolokal delas av olika samfund, bla Svenska Kyrkan, som faktiskt tvärtom mot vad många tror är det samfund som vuxendöper flest i Sverige.)

Dopet har ingen funktion om det bara blir en ceremoni - om det bara blir som för många svenskar att de kommer 4 gånger till kyrkan - och 2 av gångerna bärs de in. Jag är själv troende kristen (samfundsoberoende kristen-aktiv i olika samfund, flexar lite mellan samfunden på söndagarna vilket jag trivs med):

Jag är själv barndöpt, men det var inte då jag blev kristen utan då jag kom till tro vid 16, som den ende i en sekualriserad Svensson-familj.

Anonym (Guddan) skrev 2017-09-09 15:40:13 följande:
    Snicksnack. Barn ÄR rättslösa oavsett vad lagen säger. Dock säger föräldrabalken att föräldrar ansvarar för bl.a. sina barns religiösa fostran. Så nog kan du tro att 8-10-åringar får neka att läsa koranen eller att följa familjen till kyrkan, eller att de vill till kyrkan men föräldrarna vägrar låta dem, men i verkligheten så har de ingen som hjälper dem när/om de inte vill följa sina föräldrars religiösa/ickereligiösa utövande.

Gammal tråd, men jag kommenterar. Ja 8-10 är mindre självständig ålder, men 16 är mer självständig ålder. Jag kom till tro då. Jag kommer från en sekulariserad familj, och då började jag gå iväg ensam till kyrkan på söndagsförmiddagar. Det fungerade bar för mig att vara troende i en sekulariserad familj. Ingen hindrade mig från att gå till kyrkan, eller sa något negativt.

Däremot är många svenskar fördomsfulla mot kristna, och talar föraktfullt om "religiösa>" som de kallar oss. Själv kallar jag mig kristen, inte religiös.

Anonym (Gå t få j ju ju gå j) skrev 2024-01-18 10:02:03 följande:

Nej men släkt och vänner samlas och hon/han får ett namn inför alla.

Men viste du det inte innan? Om det är så viktigt så kanske du skulle skaffa barn med en som vill ha de kyrkligt 

Är han trolös eller annan tro? 

Dopet är dock meningslöst om inte den döpte sen kommer att välja att leva ett kristet liv, att  vara en Jesu lärjunge, att följa honom. Man brukar fråga föräldrarna vid barndop om de vill att barnet ska döpas till denna tro, och jag har för mig att det nämns något om att att uppfostra barnet i tron eller något åt det hållet med. Jag tycker att en del icke troende föräldrar ibland hycklar i det här sammanhanget med sina  givna svar. under dopgudstjänsten.

Jag är positiv till vuxendop. Jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan, går på gudstjänst varje söndag, och vi har faktiskt många vuxendop i Svenska Kyrkan.

Anonym (ll) skrev 2024-01-18 18:12:31 följande:
    Dop är någonting annat än namngivning.
    Exakt. har inget med namngivning att göra. Dopet och tron hör ihop. Som sagt är jag positiv till vuxendop och troendedop.
    Anonym (Vår kompromiss) skrev 2024-01-19 13:17:44 följande:

Jag ville att mina barn skulle döpas, för om de ville konfimers skulle de slippa ett "ungdomsdop" då. Hade klasskompisar som gjorde det och tyckte att det var jobbigt. 
    Däremot gifte vi oss borgerligt istället. Det var inte lika viktigt för mig. 
    Så det var vår kompromiss.

Men är konfirmation ett självändamål då? Konfirmation betyder ju att bekräfta sitt dop, och om man konfirmeras utan att avse dyka upp i kyrkan söndagen därpå, om man säger trosbekännelse och tar nattvard utan att tro och vilja fortsätta leva ett kristet liv så är det ju hyckleri.
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn