Han vägrar döpa våra barn
Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man?
Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.
Visserligen gammal tråd, men slänger in en kommentar. Dopet och tron hör ihop. Dopet är meningslöst om den döpte sedan inte väljer att leva ett kristet liv, väljer att leva som Kristi lärjunge. Jag är positiv till vuxendop. vi invigde nyligen en dopgrav i vår kyrka, och den förste som döptes där döptes i Svenska Kyrkans ordning. (Vår kyrkolokal delas av olika samfund, bla Svenska Kyrkan, som faktiskt tvärtom mot vad många tror är det samfund som vuxendöper flest i Sverige.)
Dopet har ingen funktion om det bara blir en ceremoni - om det bara blir som för många svenskar att de kommer 4 gånger till kyrkan - och 2 av gångerna bärs de in. Jag är själv troende kristen (samfundsoberoende kristen-aktiv i olika samfund, flexar lite mellan samfunden på söndagarna vilket jag trivs med):
Jag är själv barndöpt, men det var inte då jag blev kristen utan då jag kom till tro vid 16, som den ende i en sekualriserad Svensson-familj.