• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • 170909
    Ellencassandra skrev 2018-01-28 13:17:28 följande:

Tack för allt stöd allihopa. Känns bra att ha den här lilla gruppen som vet vad man går igenom.
    Tog ett test nu för säkerhetsskull och det visade minus så då vet jag. Kan man sluta med lutinus direkt? Skulle va så skönt å slippa den och då kommer mensen igång på riktigt.

Jag hade slutat med lutinus, vore jag inte gravid skulle jag känna att det är onödigt att hålla med det där kladdet.

Jag tog min sista igår och väntar på att alla symptom ska försvinna, har haft så jäkla ont i livmoderområdet fy fan. Ont på typ tre olika sätt som knappt går att beskriva och jag törs inte försöka googla heller.
    Har inte testat än och inte fått mens heller. Borde testa snart har testdag i morgon men jag vill heller ha mensen än ett negativt test, vet inte varför jag tycker det är lättare. 
  • Percafluviatilis
    170909 skrev 2018-01-28 20:14:34 följande:

Nej men fy vad jobbigt, det är ju något man inte alls räknat med. Trodde jag inte ens fanns så att säga. 

Det tycker jag är ganska jobbigt att man måste ha en vad ska man kalla det vit månad emellan utan hormoner och grejer innan man kan försöka igen. Men slipper du det så är det ju toppen iof. 

Enligt läkaren behövde jag inte vänta en cykel. Man kan ju hoppas att han sa rätt!

Fick iallafall reda på att de fryst ned två tredagars igår och odlar vidare den sista till blastocyst. Överlever den så fryser de ned den också.
  • Ellencassandra
    170909 skrev 2018-01-28 20:12:57 följande:
    Jag beklagar men det kan ta flera försök innan det tar sig. 4-5 något sådant så tog det sig för mig efter många inseminationer och stimulerade ägglossningar. Det var skittufft och jag undrade precis som du hur jag skulle orka. Det gör man och det är värt det i slut änden. 

I början var det jobbigt för jag kände mig nästan garanterad att bli gravid på något konstigt sätt. Känslorna är ju inte logiska överhuvudtaget. 
    Alla var så positiva och hoppfulla, det är de fortfarande. Men jag vägrar ryckas med för då blir det värre om/när det skiter sig. Det har hjälpt mig en hel del, det har också hjälpt att planera in roliga icke-gravidlämpliga saker när det skiter sig. Så har jag något att se framemot kan låta dumt. Men du måste hitta ditt eget sätt att förhålla dig till allt. Det är jobbigt man gråter och är ledsen och så, det får man göra men man får inte låta det negativa ta över för då kommer det nog bli ännu jobbigare. Fokusera på det positiva istället. Du kommer bli gravid när du får tillbaka guldägget som klarar av att utvecklas till ett barn. 
    Tack för peppen :) tror nog jag fick för mig att bara för jag e ung så skulle det inte bli några problem. Men sen läser man att många blir gravida på 3-4-5 försöket eller mer. Jag hoppas såklart att det inte ska ta så lång tid.
    Har slutat med lutinus igår å mensen kom igång ordentligt så har haft väldigt ont. Sjukskrev mig idag och imorgon då jag bara kände för att va hemma och kolla filmer osv. Kände att jag behövde det.

Förstår att du hellre vill ha mens än att få se det där negativa testet. Men jag hoppas att du ska få ett plus!!!
  • mileythebunny

Ruvardag 10, vaknade inatt av rejäl mensvärk och idag pms från helvetet. Väntar på att mensen kommer igång när som helst nu...det var ju f-n... ;-(

• 170909
    Ellencassandra skrev 2018-01-29 09:01:28 följande:
    Tack för peppen :) tror nog jag fick för mig att bara för jag e ung så skulle det inte bli några problem. Men sen läser man att många blir gravida på 3-4-5 försöket eller mer. Jag hoppas såklart att det inte ska ta så lång tid.
    Har slutat med lutinus igår å mensen kom igång ordentligt så har haft väldigt ont. Sjukskrev mig idag och imorgon då jag bara kände för att va hemma och kolla filmer osv. Kände att jag behövde det.

Förstår att du hellre vill ha mens än att få se det där negativa testet. Men jag hoppas att du ska få ett plus!!!
    Då är jag inte ensam om att känna mig typ garanterad att bli gravid på första ivfet
    Jag hörde någonstans ifrån att om man kan få barn naturligt är det 20% chans att det sker och vid ivf är det ca 30% chans att det sker. Skulle det stämma är ju faktiskt inte chansen så stor som man (dvs jag) inbillar mig.

Jag har inte fått ett plus och ingen mens. Ska testa mig varje morgon i en vecka max om inget händer så klart. Ska inte få panik och ringa kliniken och "gnälla"
    Jag kan se en antydan till ett svagt svagt streck men tycker det borde vara starkare men jag vet inte, testdagen var idag. Djupa andetag och sysselsättning så jag inte blir galen av all oviss väntan...........
  • 170909
    mileythebunny skrev 2018-01-29 12:12:32 följande:

Ruvardag 10, vaknade inatt av rejäl mensvärk och idag pms från helvetet. Väntar på att mensen kommer igång när som helst nu...det var ju f-n... ;-(

Trist men som vi säger i den här tråden det är inte över förens mensen kommer.
  • mileythebunny
    170909 skrev 2018-01-29 12:41:06 följande:
    Då är jag inte ensam om att känna mig typ garanterad att bli gravid på första ivfet
    Jag hörde någonstans ifrån att om man kan få barn naturligt är det 20% chans att det sker och vid ivf är det ca 30% chans att det sker. Skulle det stämma är ju faktiskt inte chansen så stor som man (dvs jag) inbillar mig.

Jag har inte fått ett plus och ingen mens. Ska testa mig varje morgon i en vecka max om inget händer så klart. Ska inte få panik och ringa kliniken och "gnälla"
    Jag kan se en antydan till ett svagt svagt streck men tycker det borde vara starkare men jag vet inte, testdagen var idag. Djupa andetag och sysselsättning så jag inte blir galen av all oviss väntan...........
    Men om testdag är idag och du inte fått mens än så är det ju ett ganska hoppfullt tecken! Och dessutom ett svagt plus! Hos vissa stiger ju nivån av hcg lite senare, tycker det bådar gott jag.
    Håller tummarna!

Jag har bim onsdag och testdag lördag, så visst är det lite tidigt att säga för mig, men jag tycker mig känna min kropp så pass bra att det här är definitiv mens på g - kan ju bara hoppas jag har fel... Och du har ju rätt, det är inte över förrän det verkligen blöder...
  • LilV

En liten fråga-vilka tider tar ni som tar/tagit Lutinus? Hur många timmar låter ni det gå mellan varje tablett? Svårt att hitta optimala tider med tanke på jobb och annat tycker jag :/

• 170909
    mileythebunny skrev 2018-01-29 12:53:18 följande:
    Men om testdag är idag och du inte fått mens än så är det ju ett ganska hoppfullt tecken! Och dessutom ett svagt plus! Hos vissa stiger ju nivån av hcg lite senare, tycker det bådar gott jag.
    Håller tummarna!

Jag har bim onsdag och testdag lördag, så visst är det lite tidigt att säga för mig, men jag tycker mig känna min kropp så pass bra att det här är definitiv mens på g - kan ju bara hoppas jag har fel... Och du har ju rätt, det är inte över förrän det verkligen blöder...
    Jag vet inte om det är verkligt riktigt svagt streck andra kan se eller om det är bara jag som ser för att jag vill hellre se ett plus än ett minus.
    Ibland ser jag och hör saker lite som jag vill.
  • 170909
    LilV skrev 2018-01-29 18:54:25 följande:

En liten fråga-vilka tider tar ni som tar/tagit Lutinus? Hur många timmar låter ni det gå mellan varje tablett? Svårt att hitta optimala tider med tanke på jobb och annat tycker jag :/

Jag försökte planera det så jag tog på morgonen ungefär när jag gick upp och precis innan läggdags, den tredje försökte jag klämma in så nära mittemellan jag kunde. Jag försökte ta med ungefär samma tidsintervall, men det piffade ju på någon timme hit och dit. Vissa mornar kanske man går upp kl7 andra kl9 t.ex. helger. 
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017