• Anonym (Villrådig)

14åring vill ej resa med

Hej!

Har en 14årig dotter som ska iväg med sin pappa och syskon i 3 veckor på semester.

Hon säger att hon tycker det är för länge. Hon vill åka med men kanske en vecka eller en och en halv.

Hennes pappa bara bestämmer över huvudet på henne att nu blir det så. Jag kommer ju vara hemma har semester så jag kan ta hand om henne .

Hon har dessutom en storebror på 22 år som kommer att vara hemma.

Hur får man pappan att förstå att man måste prata och diskutera med barnen/tonåringarna.

Hon är helt låg senaste veckan då det närmar sig för resan .

Jag vill inte tvinga henne.

• Svar på tråden 14åring vill ej resa med
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2017-07-19 17:45:40 följande:

Ingen kommer hämta henne direkt.

Har ett eget fall nämligen med ett barn i samma ålder där advokaten sa precis det jag skrev.

Pappan kan ju hämta henne...
  • Anonym (Öh)
    Brumma skrev 2017-07-19 18:49:10 följande:

Pappan kan ju hämta henne...

Handgripligt släpa ut henne om hon inte vill följa med?
  • Brumma
    iea skrev 2017-07-19 18:11:06 följande:

Barn har rätt att träffa sina föräldrar men inte tvärt om. Det låter helt skevt att pappan (i det här fallet) har rätt att ha barnet några speciella veckor som vissa här skriver. Om mamman är okej med att dottern är hos henne måste dottern få välja det. Det handlar ju inte om att dottern ska vara hemma ensam och lämnas "vind för våg" direkt .... Man kan inte bråka med tonåringar om allt, dessutom har pappan ljugit för dottern. Tycker TS förslag om att köra dit dottern i slutet av semestern låter jättebra.

Att vuxna har mandat att bestämma över barn har ju med att göra att barn inte har ett utvecklat konsekvenstänk.

Ja, det är förmodligen mkt roligare att vara med kompisar. Att det däremot innebär att dessa är de enda hela veckorna (om jag förstod TS rätt) som barbet har möjlighet att umgås med pappan kanske inte riktigt reflekteras över.

Men självklart beror det på barnets/tonåringens mognad. Min bonusdotter hade inte varit mogen att ta sådana beslut som fjortonåring. Min kusin i samma ålder var tillräckligt mogen vid tolv.
  • Brumma
    Anonym (Öh) skrev 2017-07-19 18:52:53 följande:

Handgripligt släpa ut henne om hon inte vill följa med?

Förhoppningsvis inte.
  • Anonym (Öh)
    Brumma skrev 2017-07-19 18:54:19 följande:

Förhoppningsvis inte.

Men du ser alltså något i den stilen som rimligt? För annars är ju in kommentar om att han kan hämta henne obegriplig. Om hon inte vill följa med och han till skillnad från vad du dillar om förstår vansinnet i att släpa ut henne mot hennes vilja så kan han de facto inte hämta henne. Med andra ord motsatsen till det du skrev.
  • Anonym (Ofta)
    Brumma skrev 2017-07-19 17:03:58 följande:

Jag tänker att om ni sedan tidigare är överens om att han har vissa veckor under semestern och du andra veckor riskerar du att starta en stor konflikt.

Har pappan bara helger är ju de där få veckorna på sommaren otroligt viktiga. Jag tycker det är viktigare att hon följer med och har tråkigt men umgås med pappan än att du går in tar beslut över pappans huvud, minskar deras tid tillsammans och visar att pappans tid med sin dotter inte är viktig.

Varför tror du att halva tiden vore ok för pappan? Tänker du erbjuda dina veckor sedan? Har pappan semester då?

Dels så är umgänget inte för pappans skull utan för barnet. Dessutom borde pappan fundera över varför barnet inte vill följa med. Är det relationen dem emellan som skaver eller vill barnet bara vara hemma och ha sitt vanliga liv?

Det kan också vara väldigt jobbigt att umgås tre veckor i sträck med mån man vanligtvis träffar bara 4-5 dagar i månaden. Dessutom verkar länden på resan inte ha kommunicerats med 14-åringen, men med syskonen (halvsyskonen?).

14 år är en ålder med början till frigörelse. Att tvinga mån till umgänge som inte känns naturligt eller önskat kan gå väldigt fel.

Pappan borde försöka se situationen ur hennes perspektiv istället för sitt eget behov av att kräva "sina veckor".
  • Brumma
    Anonym (Öh) skrev 2017-07-19 18:57:05 följande:

Men du ser alltså något i den stilen som rimligt? För annars är ju in kommentar om att han kan hämta henne obegriplig. Om hon inte vill följa med och han till skillnad från vad du dillar om förstår vansinnet i att släpa ut henne mot hennes vilja så kan han de facto inte hämta henne. Med andra ord motsatsen till det du skrev.

Självklart ser jag inte det som rimligt. Har jag uttryckt det?

Men visst kan han åka och hämta henne efter överenskommelsen. Det är möjligt att hon även då vägrar att följa med men lika troligt att hon isåfall åker med.

Jag skrev att barn lyssnas på. Men inte har bestämmanderätt. Exakt VAD i det tolkar du som:

1. Att han inte ska lyssna på sin dotter?

2. Att jag anser att han skall släpa ut sin dotter mot hennes vilja?

Vad exakt anser du att jag skrev? Verkligen skrev och inte vad du läste mellan raderna alltså?
  • Anonym (Ofta)
    Brumma skrev 2017-07-19 18:53:23 följande:

Att vuxna har mandat att bestämma över barn har ju med att göra att barn inte har ett utvecklat konsekvenstänk.

Ja, det är förmodligen mkt roligare att vara med kompisar. Att det däremot innebär att dessa är de enda hela veckorna (om jag förstod TS rätt) som barbet har möjlighet att umgås med pappan kanske inte riktigt reflekteras över.

Men självklart beror det på barnets/tonåringens mognad. Min bonusdotter hade inte varit mogen att ta sådana beslut som fjortonåring. Min kusin i samma ålder var tillräckligt mogen vid tolv.

Vuxna ska vara mycket försiktiga med att hävda sin bestämmanderätt över barn. Det här är inte ett sånt fall där det är applicerbart.

Om relationen är så skör redan att de här veckorna blir så avgörande borde pappan i första hand fundera över hur han kan stärka relationen, inte köra över barnets egen vilja.
  • Anonym (Öh)
    Brumma skrev 2017-07-19 19:04:06 följande:

Självklart ser jag inte det som rimligt. Har jag uttryckt det?

Men visst kan han åka och hämta henne efter överenskommelsen. Det är möjligt att hon även då vägrar att följa med men lika troligt att hon isåfall åker med.

Jag skrev att barn lyssnas på. Men inte har bestämmanderätt. Exakt VAD i det tolkar du som:

1. Att han inte ska lyssna på sin dotter?

2. Att jag anser att han skall släpa ut sin dotter mot hennes vilja?

Vad exakt anser du att jag skrev? Verkligen skrev och inte vad du läste mellan raderna alltså?

Du har verkligen otur med att få fram dina budskap du.
  • Anonym (Nja)
    Brumma skrev 2017-07-19 17:08:15 följande:

Träffas man bara några dagar i månaden är de där veckorna viktiga. Jag förstår om pappan inte vill halvera den lilla tid han har med dottern.

Det hade jag också förstått till viss del. Vad jag inte förstår är varför det ska vara okej att han även bryter mot den överenskommelse som han har med mamman? Sen måste man någonstans förstå att om man har valt ett upplägg med varannan helg så kan tre veckor ifrån den förälder som barnet vanligtvis bor med vara väldigt lång tid. Du verkar se det som någon slags kompensation för att han har barnet så lite? Vill han bygga en starkare relation måste han göra det utifrån barnets behov och det verkar inte vara det här upplägget.
Svar på tråden 14åring vill ej resa med