Anonym (Nja) skrev 2017-07-20 11:17:45 följande:
Fast du har ju skrivit om andra saker också, att hon pratat illa om er med mera. Men kalla det var du vill, det är uppenbart att ni inte längre har en god relation och det färgar dina inlägg väldigt mycket även om jag inte är säker på att du själv ser det.
Ja det gjorde hon. Men det innebär inte att jag har en "maktkamp " med henne. De konflikter vi haft är inte det enda som definierar den relation vi haft under bonus uppväxt.
Numera har vi ingen relation, vi har ingen kontakt - dottern är tillräckligt stor för att vi själva sköter kontakten och ingen kamp behövs.
Jag är absolut arg över vissa saker hon gjort, samtidigt är jag otroligt tacksam över att vi under många år (bonusdotters alla småbarnsår upp till tonåren) haft en väldigt bra relation. Hon har alltid låtit mig ha en plats i sin dotters liv, hon har bjudit in mig på aktiviteter, utvecklingssamtal osv. Aldrig blivit arg om dottern valt att prata med mig om en del saker istället för henne. Hon hae alltid varit välkommen hem till oss, vi har haft måmga aktiviteter tillsammans både hos henne och jos oss. Som sagt - detta är jag oerhört tacksam över :)
Jag har aldrig känt ett behov av att ha ngn maktkamp med mamman. Hon är bonusens mamma, jag är det inte. Jag har en nära relation med bonus men är en extra person som inte på något vis behöver konkurrera med hennes mamma. Vi har olika roller. När det fanns saker som ledde till onödiga konflikter löste vi det genom att skaffa avtal o överenskommelser. Och när mamman sedan gjorde en sak som gick över gränsen behövde vi inte längre ha ngn kontakt.
Jag antar du också haft människor du ansett gjort fel i vissa avseenden utan att för den skull behöva ha ngn maktkamp eller hålla ngn konflikt vid liv helt i onödan? Eller tar du och startar konflikter och kamper i alla relationer där det varit ngn konflikt tidigare? Jag gör det inte. Det är inte värt energin för ngn av de inblandade. Och jag är alldeles för gammal för att låta konflikter ta över min tid :)