• Anonym (TS)

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • Anonym (Linda)

Accepterar ingen rasism alls hos en kille jag dejtar.

• Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 19:54:45 följande:

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Låg till ingen tolerans har jag, men jag kan inte rösta på TS alternativ eftersom det inte är rasism som beskrivs i alternativen.

Jag är man.
  • Anonym (omöjliga svarsalternativ)

Kan inte svara då alternativen är så tendensiösa, med formuleringar som tagna ur "patriotiska" flygblad.
     Att bunta ihop uppfattningar om lämplig invandringspolitik med rasism är att jämföra äpplen och päron (så länge uppfattningen inte är av typen "OK att importera attraktiv arbetskraft om denna är vit och norskättad om än från Brasilien, men inte mörkhyade hinduer eller vita muslimska bosnier med samma kompetens"), att koppla /bristande/ rasism till höger-vänsterskala politiskt likaså.

Jag röstar borgerligt. Har nolltolerans mot rasism i dess traditionella betydelse, alltså särbehandling pga ursprung/etnicitet. Kan tycka att förmånerna för folk som inte är i reguljärt arbete kunde begränsas i tid och nivå, föräldraförmåner likaså, gärna slå ihop allt i bidragsväg och låta den som inte kan försörja sig söka socialbidrag. (För den sketna egenavgiften i A-kassan betalar inte många månaders ersättning trots snack om "försäkring" och mångas arbetsliv, vare sig man är född i Norrland eller Somalia, skattefinansierar inte mycket av vederbörandes föräldrapenning och barnbidrag). Detta dock inte specifikt för utlandsfödda, samma för den som bara har svenska förfäder.

• Anonym (omöjliga svarsalternativ)
    John22 skrev 2017-06-07 11:01:17 följande:

Skulle man vara "lite rasist" för att man vill att våldsbrottslingar utvisas till sina hemländer?

Absolut inte. Jag är t ex helt för att de många långtidsdömda finska medborgarna i svenska fängelser ska utvisas. Det finns inte minsta hinder för detta i vår lagstiftning och det finns ingen större risk att de skulle få straffen ändrade uppåt eller neråt på orimligt sätt.
  • Yuu vill sörvajv

Nu håller jag iofs inte med om att man är rasist för att man vill förändra svensk invandringspolitik.

Men för att svara på frågan:

Jag har inte svårt för folk som röstar på högern, men jag väljer bort dem som livspartner. Jag är samhällsengagerad och det skulle bli för mycket slitningar i förhållandet. Däremot har jag inget emot att ha vänner och bekanta som röstar på högern. Fast jag brukar gå sämre ihop med dem ändå eftersom vi har väldigt olika värderingar.

• BlueValentine
    Yuu vill sörvajv skrev 2017-06-07 18:45:33 följande:

Nu håller jag iofs inte med om att man är rasist för att man vill förändra svensk invandringspolitik.

Men för att svara på frågan:

Jag har inte svårt för folk som röstar på högern, men jag väljer bort dem som livspartner. Jag är samhällsengagerad och det skulle bli för mycket slitningar i förhållandet. Däremot har jag inget emot att ha vänner och bekanta som röstar på högern. Fast jag brukar gå sämre ihop med dem ändå eftersom vi har väldigt olika värderingar.

Före den 25 november 2015 var man rasist om man hade något att säga om öppna gränser utan kontroller.

Minns när jag stod i ett omklädningsrum sommaren 2015 och sa att "Sverige ska inte ta emot fler flyktingar än vad Sverige/vi klarar av".

Folk tittade på mig som om jag vore engagerad i Svenskarnas Parti.

Efter 25 november 2015 var det plötsligt ok att säga som jag gjorde.

• BlueValentine
    Anonym (omöjliga svarsalternativ) skrev 2017-06-07 18:20:03 följande:
    Absolut inte. Jag är t ex helt för att de många långtidsdömda finska medborgarna i svenska fängelser ska utvisas. Det finns inte minsta hinder för detta i vår lagstiftning och det finns ingen större risk att de skulle få straffen ändrade uppåt eller neråt på orimligt sätt.
    Finns numera lika många finlandsfödda i Sverige som det finns syrienfödda.

Kom många finländare till Sverige på 70-talet då Finland var fattigt och det fanns också arbeten till dem som kom.

Tror du att det finns många långtidsdömda finska medborgare i svenska fängelser?

• Anonya

Nä, det där är inte rasism, även om jag vet att en del tycker det. Det där handlar om åsikter om invandrarpolitiken. Man kan vilja skärpa mängden och reglerna utan att vara det minsta rasist för det. Den som både i princip och i praktiken tycker att alla människor är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter och möjligheter, som utan problem kan ha invandrare som arbetskamrater, grannar och vänner, de är inte rasisiska även om de anser att Sverige ska minska mängden invandrare de tar in. Den sista punkten börjar enligt mig vara rasism däremot.

• BlueValentine
    Anonya skrev 2017-06-07 20:19:46 följande:

Nä, det där är inte rasism, även om jag vet att en del tycker det. Det där handlar om åsikter om invandrarpolitiken. Man kan vilja skärpa mängden och reglerna utan att vara det minsta rasist för det. Den som både i princip och i praktiken tycker att alla människor är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter och möjligheter, som utan problem kan ha invandrare som arbetskamrater, grannar och vänner, de är inte rasisiska även om de anser att Sverige ska minska mängden invandrare de tar in. Den sista punkten börjar enligt mig vara rasism däremot.

Tycker du verkligen att alla människor på jorden är lika mycket värda?
  • Anonym (gabbi)

Enligt måtten här i tråden ... jävligt mycket. Jag är själv,enligt ts mått, dödsknarkarnazist.

Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?