jagärjagvemärdu skrev 2017-06-07 08:52:30 följande:
Konstig frågeställning. Hur är det något rasistiskt att inte tycka IS-krigare hör hemma i Sverige? Vet dock inte hur jag ska svara. Dömda våldsbrottslingar ska absolut utvisas, ut med allt jävla "pack" som förstör landet. Nej alla invandrare begår inte brott, men de flesta som begår brott är invandrare. Jag är också väldigt religionskritisk. Samtidigt är jag väldigt vänster, har svårt för att tänka mig en partner som röstar höger och min partner är halvarab där halva släkten är muslimer.
Vissa tycker att det är rasistiskt. Feministiskt initiativ går t.ex till val nästa år på att låta alla dömda brottslingar få stanna i Sverige. Det har kommit att bli en av deras profilfrågor.
Pentra skrev 2017-06-07 07:04:37 följande:
Eftersom rasism är djupt och allvarligt feldefinerat i trådstarten, och gravt bidrar till en fortsatt felaktig syn på vad rasism egentligen är, så avhåller jag mig från att rösta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Anonym (Drink) skrev 2017-06-07 09:02:59 följande:
Omöjligt att svara genom dina alternativ. Jag accepterar ingen som helst rasism, borträknat förutfattade meningar man är beredd att dementera.
Jag tycker att lidande i form av ofrivillig arbetslöshet, utanförskap och våldshandlingar är saker man måste jobba med oavsett om de kommer från svenskfödda eller utlandsfödda.
Invandringen, oavsett om man vill att den ska öka eller minska ska motiveras efter vetenskap och studier, aldrig efter "känsla".
Problemet med att skapa en sådan här tråd är att det alltid är någon som klagar. Om jag använt det starkt SD-präglade begreppet "invandringskritik" istället för "rasism" i min fråga så hade flera tyckt att jag vinklat åt andra hållet.
Att vilja utvisa de flesta av invandrarna till deras hemländer tycker de flesta är en åsikt som endast hör hemma i de mest rasistiska kretsarna. Inte ens SD vill ju gå så långt. Att då kalla den åsikten för "invandringskritik" hade många reagerat på.