• Anonym (TS)

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • Mirja von Beau

Jag (fast utlänning själv) är kritiskt mot den svenska invandringspolitiken, bara för det är jag inte rasist. 

Skulle jag, rent hypotetiskt, dejta någon, skulle jag se det som en merit när personen i fråga har en egen uppfattning om politik och samhällsfrågor. 

Problem skulle jag ha med män som anser sig vara något extraordinärt pga de är svenska, typ den ariska rasen, och som är grundläggande mot allt och alla som är annorlunda. 

• intelligentdebatttack

Med din definition har jag mycket hög tolerans. Jag har ingenting emot en partner som på ett intelligent och nyanserat sätt kan diskutera invandringsproblematik och har vett att vara orolig för hur situationen kommer att utvecklas. Allt annat är för tusan verklighetsfrånvänt.

Däremot har jag väldigt låg tolerans mot folk som på ett helt ointelligent sätt vräker ur sig rasistiska tillmälen, behandlar oskyldiga privatpersoner illa och bara förvärrar läget. Det är för tusan också verklighetsfrånvänt.

• Anonym (TS)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-06-07 08:52:30 följande:

Konstig frågeställning. Hur är det något rasistiskt att inte tycka IS-krigare hör hemma i Sverige? Vet dock inte hur jag ska svara. Dömda våldsbrottslingar ska absolut utvisas, ut med allt jävla "pack" som förstör landet. Nej alla invandrare begår inte brott, men de flesta som begår brott är invandrare. Jag är också väldigt religionskritisk. Samtidigt är jag väldigt vänster, har svårt för att tänka mig en partner som röstar höger och min partner är halvarab där halva släkten är muslimer.

Vissa tycker att det är rasistiskt. Feministiskt initiativ går t.ex till val nästa år på att låta alla dömda brottslingar få stanna i Sverige. Det har kommit att bli en av deras profilfrågor.
    Pentra skrev 2017-06-07 07:04:37 följande:

Eftersom rasism är djupt och allvarligt feldefinerat i trådstarten, och gravt bidrar till en fortsatt felaktig syn på vad rasism egentligen är, så avhåller jag mig från att rösta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Anonym (Drink) skrev 2017-06-07 09:02:59 följande:

Omöjligt att svara genom dina alternativ. Jag accepterar ingen som helst rasism, borträknat förutfattade meningar man är beredd att dementera.

Jag tycker att lidande i form av ofrivillig arbetslöshet, utanförskap och våldshandlingar är saker man måste jobba med oavsett om de kommer från svenskfödda eller utlandsfödda.

Invandringen, oavsett om man vill att den ska öka eller minska ska motiveras efter vetenskap och studier, aldrig efter "känsla".

Problemet med att skapa en sådan här tråd är att det alltid är någon som klagar. Om jag använt det starkt SD-präglade begreppet "invandringskritik" istället för "rasism" i min fråga så hade flera tyckt att jag vinklat åt andra hållet.

Att vilja utvisa de flesta av invandrarna till deras hemländer tycker de flesta är en åsikt som endast hör hemma i de mest rasistiska kretsarna. Inte ens SD vill ju gå så långt. Att då kalla den åsikten för "invandringskritik" hade många reagerat på.
  • John22

Extremt dåliga alternativ; vet du överhuvudtaget vad rasism är? Skulle man vara "lite rasist" för att man vill att våldsbrottslingar utvisas till sina hemländer? Skulle man vara rasist för att man tycker att för många invandrare lever på bidrag?

Gör om, gör rätt om du vill att folk ska rösta.

• Physalis

Rasist är helt fel ordval och alternativen är dåliga, många har redan förklarat varför.

Jag kan tolerera allt och även hålla med om mycket som beskrivs i alternativen om personen i fråga kan argumentera för sin sak, är kunnig i ämnet och inte känner ett stark behov av att diskutera detta jämnt.

Korrekturläser som en kratta
  • 100kgpappa
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 23:40:20 följande:

Kan inte fler rösta i tråden? Tycker det är tråkigt att tråden snart visats 2000 gånger, men inte ens har 20 röster...

Kanske för att du använder begreppet rasist oerhört brett.

Bara för att en lite högljudda grupp vänsteraktivister definerar rasism om precis allt annat "öppna gränser och pengar åt alla" så betyder det inte att det är den allmänna uppfattning.

Röstade på mycket hög.
  • Wench85

Svårt att välja utifrån dessa alternativ.

Jag skulle inte kunna attraheras av eller tänka mig en relation med någon som uttrycker någon slags rasism, men kritik mot migrationspolitiken skulle jag applådera. Själv tycker jag att det är förfärligt med tidsbegränsade uppehållstillstånd och att ensamkommande barn inte får automatisk asyl - alltså är jag kritisk mot den förda migrationspolitiken. Rasisterna brukar stå på andra sidan. 

• 100kgpappa
    Mirja von Beau skrev 2017-06-07 09:16:13 följande:

Jag (fast utlänning själv) är kritiskt mot den svenska invandringspolitiken, bara för det är jag inte rasist. 

Skulle jag, rent hypotetiskt, dejta någon, skulle jag se det som en merit när personen i fråga har en egen uppfattning om politik och samhällsfrågor. 

Problem skulle jag ha med män som anser sig vara något extraordinärt pga de är svenska, typ den ariska rasen, och som är grundläggande mot allt och alla som är annorlunda. 

Gäller det bara svenska män, skulle det vara ok att dejta en arab som ser sig högre stående än tex afrikaner?
  • Anonym (Micke)

Så kallade antirasister är väldigt ofta intolleranta och fördomsfulla.
    längst ner på deras skala står en:

Man, vit, kristen, äldre, hetrosexuell och gärna skåning.

Dom har redan tryckt en rasiststämpel i pannan på en sådan innan han
    öppnat munen. Förvånad

Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?