• Anonym (TS)

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • justanotherman
    Anonym (Det beror på fler faktorer) skrev 2017-06-08 12:05:33 följande:

Hur ser han ut? Jag kan tolerera väldigt mycket mer om han är väldigt snygg, men ingen rasism alls om han inte är det. Är antirasist men har gjort/skulle kunna göra undantag om han är väldigt snygg.

Är inte det väldigt hycklande? Nolltolerans mot rasism, men om killen råkar vara snygg kan du plötsligt tolerera väldigt mycket mer?

• Anonym (Va)
    tant hopp skrev 2017-06-08 15:14:32 följande:

Fast de är många med rasitiska åsikter som ändå arbbetar med nyanlända, deras priciper får stå åt sidan medans de kan tjäna stora pengar på samma sak de kritiserar. (sägernaturligtvis inte att just du gör det men detta äralltså inget ovanligt)

Sen förstår jag inte hur man kan leva med någon om man inte har samma grundvärderingar?

Jag har svårt att se hur goda egenskaper kan väga upp för dåliga, typ han är rasist men han är snäll mot barn och djur, eller han slår mig men han tar han dom mig och lagar så god mat och köper kläder till mig, han mobbar en kille på jobbet men han får alltid folk att skratta på fester osv

Visst är det så, jag arbetar med några rasister som inte själva inser att de är det.

Du behöver inte förstå. Vi älskar varandra och han är en fantastisk man, far och vän som inte delar mina åsikter om invandring. Det är en såpass liten del av vem han är att det kvittar.
  • Anonym (Det beror på fler faktorer)
    justanotherman skrev 2017-06-08 15:15:16 följande:
    Är inte det väldigt hycklande? Nolltolerans mot rasism, men om killen råkar vara snygg kan du plötsligt tolerera väldigt mycket mer?

Jo det kanske är hycklande, men som tex. min ex han är verkligen jättesnygg med stora muskler, magrutor och jättefina ögon. Jag smälte direkt men med tiden så pallade jag inte med allt Hitler-prat om hur bra han var och nazism var världens bästa ideologi och hur alla mörkhyade inte hörde hemma i europa och sådana grejer att jag var tvungen att dumpa honom. Han ville liksom få in mig på det spåret också. Det blev liksom för mycket.

Men nej, jag tolererar inte nån form av rasism bara för att han är snygg, men om han är väldigt snygg och charmig kan/kunde jag tydligen (tyvärr) stå ut med väldigt mycket.

En vanlig kille skulle jag inte ens acceptera om han röstade S istället för V, F! eller Mp, och definitivt inte KD, SD eller värre. Jag är feminist själv och vill ha någon med samma värderingar.
  • justanotherman
    Anonym (Det beror på fler faktorer) skrev 2017-06-08 15:33:47 följande:
    Jo det kanske är hycklande, men som tex. min ex han är verkligen jättesnygg med stora muskler, magrutor och jättefina ögon. Jag smälte direkt men med tiden så pallade jag inte med allt Hitler-prat om hur bra han var och nazism var världens bästa ideologi och hur alla mörkhyade inte hörde hemma i europa och sådana grejer att jag var tvungen att dumpa honom. Han ville liksom få in mig på det spåret också. Det blev liksom för mycket.

Men nej, jag tolererar inte nån form av rasism bara för att han är snygg, men om han är väldigt snygg och charmig kan/kunde jag tydligen (tyvärr) stå ut med väldigt mycket.

En vanlig kille skulle jag inte ens acceptera om han röstade S istället för V, F! eller Mp, och definitivt inte KD, SD eller värre. Jag är feminist själv och vill ha någon med samma värderingar.
    Så du var ihop med en nazist som hyllade Hitler för att han hade stora muskler (anabola?) men kan inte ens tolerera en socialdemokrat om han inte har det?

Och sedan kallar du dig feminist och pratar om att det är viktigt med värderingar?

WTF?!? Seriously? Dagens troll?
  • Anonym (Det beror på fler faktorer)
    justanotherman skrev 2017-06-08 15:41:35 följande:
    Så du var ihop med en nazist som hyllade Hitler för att han hade stora muskler (anabola?) men kan inte ens tolerera en socialdemokrat om han inte har det?

Och sedan kallar du dig feminist och pratar om att det är viktigt med värderingar?

WTF?!? Seriously? Dagens troll?
    Alltså hade du sett honom hade du förstått. Verkligen supersnygg och jättecharmig. Tror inte han använde anabola heller.

Det är ju skillnad när man ser ut så mot ett normalt utseende, vad är det konstiga med det? Ja det är viktigt med värderingar och jag tycker att S är långt ifrån tillräckligt feministiska för att jag skulle acceptera någon normalsnygg kille för.
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 19:54:45 följande:
    Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.
    Från svarsalternativen citerar:

"Ingen alls. Jag har till och med svårt för sådana som röstar höger. Solidaritet är viktigt för mig."
    (slut citat)

Bara patetiska människor anser att folk som röstar till höger är per se "rasister" och använder det som ett alternativ för att "definiera rasism" också. TS använder sig av AFA's definition av rasism. En definition av rasism som jag aldrig sett i den allmänna samhällsdebatten att den definitionen används (som TS påstår).
    Inte ens av vänstermänniskor generellt heller.

TS kommer inte att få min röst för att hen stämplar vänstermänniskor på detta smaklösa sättet, som att vänstermänniskor (icke AF vänstermänniskor) utgår från att folk som röstar höger är rasister per se och försöker skylla det på "den allmänna debatten är det så".

Jag är kvinna och före detta högerröstare, men kommer aldrig att rösta på SD, M, KD, L, C, F!, S, MP eller V.
    Jag skall rösta på ett annat parti (DD) som bokstavligen är ett enfrågeparti.

Ville bara ställa en fråga.
    Vad är syftet med denna tråd TS?
    Förutom att den tillsynes tydligt smutskasta både vänstermänniskor och högermänniskor, och komma med eget hittepå hur rasism definieras i den "allmänna debatten" som tydligt reflekteras av AFA's definition av rasism?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    tant hopp skrev 2017-06-08 12:36:22 följande:
    Man kan bara konstater att oavsett åsikter så är alla överrens om en sak, ts frågeställning och defination av rasism suger
    De enda jag har sett definierar rasism på det sättet, som TS gör, är AFA.

Rätt intressant att TS hävdar att det är så den definieras i den allmänna samhällsdebatten också på detta.

Så jag håller med tråden som TS startade suger.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • justanotherman
    Anonym (Det beror på fler faktorer) skrev 2017-06-08 17:50:25 följande:
    Alltså hade du sett honom hade du förstått. Verkligen supersnygg och jättecharmig. Tror inte han använde anabola heller.

Det är ju skillnad när man ser ut så mot ett normalt utseende, vad är det konstiga med det? Ja det är viktigt med värderingar och jag tycker att S är långt ifrån tillräckligt feministiska för att jag skulle acceptera någon normalsnygg kille för.
    Du dejtade en NAZIST? Någon som du själv berättar hyllade Hitler och försökte övertyga dig om att också bli det?

Sedan skriver du att det är viktigt med värderingar? Ser du verkligen inte problemet?

Nej, jag hade inte förstått. Jag är personligen långt ifrån feminist och väldigt mycket höger, men jag hade tagit ett rejält kliv tillbaka om en kvinna hyllade Hitler, även om hon hade haft perfekt kropp och sockersött leende. Och då tycker jag inte ens att det är så viktigt med "värderingar" eller vad man röstar på för parti. Folk får vara rosa, röda, blå, gröna eller gula om de vill. Men någon som hyllar en av 1900-talets värsta massmördare? Nej tack!
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 20:24:48 följande:
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
    Varför ska man rösta på ett alternativ om alternativets innehåll inte är viktigt?
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 21:21:45 följande:
    Visst, kanske det. Å andra sidan tycks många (de flesta?) tycka att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti och det är det enda partiet som krävt att IS-återvändare som har dubbelt medborgarskap ska få sitt svenska medborgarskap indraget och förbjudas att återvända till Sverige.

Så jag tänkte då att det inte är så långsökt att definiera det som en rasistisk politisk åsikt att hysa sådan nivå av fientlighet mot IS-krigare/terrorister. Regeringen har ju en mer "human" syn på IS och tycker att de ska slussas tillbaka in i samhället istället och regeringen har stöd från majoriteten av riksdagsledamöterna.

Så att det rör sig om rasistiska åsikter tycker jag nog ändå att det finns fog för. Det är så rasism definieras i Sverige.

Glad
    Att sd är rasister eller att folk uppfattar sd som rasister just på frågan om utvisning av IS-krigare är en felaktig slutsats från din sida.
Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?