• Anonym (TS)

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:09:30 följande:
    Ja, rasist är ett ord som numera kan användas till lite allt möjligt, men jag tänker inte kalla det rasistiskt.

Jag valde "hög" mest för att många invandrare inte "kan" återvända då det är för osäkert i deras hemland. Antar att "de flesta" i "mycket hög"-valet kan ha syftat på de som har fred i sina hemländer, men jag vill gärna att min partner är lite human.
    Jag har själv inte röstat i tråden och föredrar att hålla mig neutral. Jag försökte identifiera fem huvudlinjer i den svenska invandringsdebatten och göra praktiskt hanterbara svarsalternativ av dem.

Jag tycker bara att det är intressant att se vilken acceptans som finns för åsikter som anses vara rasistiska eller starkt invandringskritiska i dejtingsammanhang.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Kritisk) skrev 2017-06-06 20:15:59 följande:
    Ok, tack för svar.
    Du är medveten om att deras prioriteringar på andra än oss svenskar gör det svårt för dem att kunna föra sin "gamla vänsterpolitik" va?
    Jag är medveten om att det inte håller, det de håller på med, men jag hoppas de inser det snart.
  • Anonym (anna)
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 20:17:33 följande:
    Jag har själv inte röstat i tråden och föredrar att hålla mig neutral. Jag försökte identifiera fem huvudlinjer i den svenska invandringsdebatten och göra praktiskt hanterbara svarsalternativ av dem.

Jag tycker bara att det är intressant att se vilken acceptans som finns för åsikter som anses vara rasistiska eller starkt invandringskritiska i dejtingsammanhang.
    Förstår det. Får hoppas att folk inte undviker att rösta/svara bara för att du har satt rasist-ordet på det, en del blir nog ganska obekväma, men det är bra att man kan vara anonym i kommentarerna iaf.
  • BlueValentine
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:01:44 följande:

Själv tolkar jag ingen av de alternativen du gett som att personen är rasistisk.

Däremot: om personen konstant pratar om det = fetbort. Orka liksom.

Håller med. Finns inget som är rasistiskt i något av alternativen. Men så har också begreppet rasist devalverats till att kunna handla om vad som helst.

Snart blir den som köper en Nogger i sommar anklagad  för rasism då namnet är snarlikt Nigger.

Och den som kallar en solbränd svensk för "Brun som en neger" blir väl numera polisanmäld?

• Mascaraklumpar

Jag har som krav att han ska kunna se nyanserat på frågan och visa förståelse för sina meningsmotståndare och frågans komplexitet. Jag vill också att han framför sina åsikter på ett sätt som står i relation till hans kunskapsnivå. Att utrycka sig tvärsäkert om hur landet bör styras samtidigt som man läst samhällskunskap A på gymnasiet för 20 år sedan och sedan dess hållit kunskapen vid liv genom att läsa Aftonbladet, är inte sexigt. Vad exakt han tycker (av alternativen ovan) spelar däremot inte någon större roll.

• Anonym (TS)
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:21:45 följande:
    Förstår det. Får hoppas att folk inte undviker att rösta/svara bara för att du har satt rasist-ordet på det, en del blir nog ganska obekväma, men det är bra att man kan vara anonym i kommentarerna iaf.
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
  • BlueValentine
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 20:24:48 följande:
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
    För de flesta handlar rasism om att man generaliserar kring en hel grupp och tillskriver den populationen negativa egenskaper.

• Anonym (TS)
    BlueValentine skrev 2017-06-06 21:10:04 följande:
    För de flesta handlar rasism om att man generaliserar kring en hel grupp och tillskriver den populationen negativa egenskaper.
    Visst, kanske det. Å andra sidan tycks många (de flesta?) tycka att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti och det är det enda partiet som krävt att IS-återvändare som har dubbelt medborgarskap ska få sitt svenska medborgarskap indraget och förbjudas att återvända till Sverige.

Så jag tänkte då att det inte är så långsökt att definiera det som en rasistisk politisk åsikt att hysa sådan nivå av fientlighet mot IS-krigare/terrorister. Regeringen har ju en mer "human" syn på IS och tycker att de ska slussas tillbaka in i samhället istället och regeringen har stöd från majoriteten av riksdagsledamöterna.

Så att det rör sig om rasistiska åsikter tycker jag nog ändå att det finns fog för. Det är så rasism definieras i Sverige.

Glad
  • centerMAX

Jag kan stå ut med rätt mycket rasism men inte all form av det. Jag undviker de här nationaldemokrater och MNR och alla konstellationer med nazister och dylikt.. Jag känner stor obehag i deras närvaro. Annars är jag ganska okej med att de är rasister och har vissa ståndpunkter.. 

• Dynomate

Ingen riktig och ärlig destruktiv rasism accepteras.
    Uppstår sådant diskuteras det och behandlas tills det försvinner.

Vet jag att hon har vettig människosyn f.ö får hon gärna skämta om min romskjudiska blodlinje.

Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?