• Anonym (TS)

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • BlueValentine
    Dynomate skrev 2017-06-06 22:22:13 följande:

Ingen riktig och ärlig destruktiv rasism accepteras.
    Uppstår sådant diskuteras det och behandlas tills det försvinner.

Vet jag att hon har vettig människosyn f.ö får hon gärna skämta om min romskjudiska blodlinje.

Vad är rasism för dig? Är den som säger "blatte" och "babbe" rasist?
  • Anonym (K)

Med din definition mycket hög.

Med min definition ingen alls.

Risken är såklart rätt liten att en rasist vill dejta mig eftersom jag är varken vit , svensk eller kristen.

• Ascendere

Inte ens det du kallar "mycket hög" är egentligen rasism. Främlingsfientlighet kanske, men inte rasism.

• Dynomate
    BlueValentine skrev 2017-06-06 22:24:15 följande:
    Vad är rasism för dig? Är den som säger "blatte" och "babbe" rasist?
    För mig har rasist betytt att tro att tex svarta har intellektuella begränsningar, är av "naturen" mer våldsamma, benägenhet till kriminalitet eller har rytmen i blodet oavsett personens levnadsmiljö sociala utsatthet eller omgivningens förtryck, fördomar och rädsla för det annorlunda och förändringar.

Jag vet ärligt talat inte vad rasist betyder längre.
    Tycker det är inget bra ord och beskrivs bättre med dumhet och ignorans empatilöshet kallsinnighet och egoism + lathet + massa dödssynder.

Dåliga attityder gentemot medmänniskor. Mobbning helt enkelt.
    Typ. Hmm..
  • BlueValentine
    Dynomate skrev 2017-06-06 23:30:26 följande:
    För mig har rasist betytt att tro att tex svarta har intellektuella begränsningar, är av "naturen" mer våldsamma, benägenhet till kriminalitet eller har rytmen i blodet oavsett personens levnadsmiljö sociala utsatthet eller omgivningens förtryck, fördomar och rädsla för det annorlunda och förändringar.

Jag vet ärligt talat inte vad rasist betyder längre.
    Tycker det är inget bra ord och beskrivs bättre med dumhet och ignorans empatilöshet kallsinnighet och egoism + lathet + massa dödssynder.

Dåliga attityder gentemot medmänniskor. Mobbning helt enkelt.
    Typ. Hmm..
    Tror du inte att afrikaner har lägre IQ jämfört med européer och att kulturarvet gör dem mer våld- brottsbenägna jämfört med vita?
  • Anonym (TS)

Kan inte fler rösta i tråden? Tycker det är tråkigt att tråden snart visats 2000 gånger, men inte ens har 20 röster...

• NELJ

Väldigt konstiga alternativ... jag skulle aldrig kunna vara ihop med en rasist, dvs någon som anser att människor från andra kulturer har lägre värde än etniska svenskar. Men jag tycker absolut att dömda terrorister med utländskt medborgarskap ska utvisas och tycker det finns stora brister i svensk integrationspolitik.

Och jag håller inte alls med om att din definition av rasism är den som förs i samhällsdebatten, lyft ögat från hatsiter och twitter så ser du att det förs nyanserade diskussioner på många håll.

Sådana här trista trådar bara försärker polariseringen i samhället.

• BlueValentine
    NELJ skrev 2017-06-06 23:41:31 följande:

Väldigt konstiga alternativ... jag skulle aldrig kunna vara ihop med en rasist, dvs någon som anser att människor från andra kulturer har lägre värde än etniska svenskar. Men jag tycker absolut att dömda terrorister med utländskt medborgarskap ska utvisas och tycker det finns stora brister i svensk integrationspolitik.

Och jag håller inte alls med om att din definition av rasism är den som förs i samhällsdebatten, lyft ögat från hatsiter och twitter så ser du att det förs nyanserade diskussioner på många håll.

Vilka svenska hatsajter finns det enligt dig?
  • BlueValentine

Vilka svenska hatsajter finns det enligt dig?
  • Anonym (TS)

Hatsajter och Twitter? Jag förstår inte alls vad du menar? Jag har försökt dra upp fem huvudlinjer av migrationsdebatten så som den förs dels i riksdagen och dels på de stora dagstidningarnas debattsidor kring vad som brukar anklagas för att vara rasism.

Att vilja skicka hem de flesta av invandrarna till deras hemländer brukar DEFINITIVT anses vara rasism och därför placerade jag det alternativet på ena extrempunkten. Det är något som propageras för av de mest hårdföra nationalistiska och nazistiska grupperingarna.

Mellan den punkten och nolltoleransen mot rasism har jag identifierat tre huvudlinjer:

Kritiken mot hanterandet av IS-återvändare, som även kommer från ledande vänsterpartister, men som av vissa ändå anses vara en del av den rasistiska retoriken (se stormen kring Amineh Kakabaveh t.ex).

Att dömda våldsbrottslingar ska skickas hem, något som endast SD förespråkat tidigare men som nu även M börjat prata om och i och med det anklagats för rasism från vänstern.

Och pratet om att invandringen kostar för mycket, något som ansetts tabubelagt att ens nämna och gjort att man fått en rasiststämpel om man försökt ta i frågan.

Din attack om "hatsajter och twitter" visar ju bara på att jag identifierat huvuddragen i debatten ganska väl. Tydligen är det "polarisering" att öht neutralt konstatera hur debatten faktiskt ser ut, utan att lägga någon värdering i den.

Åh, hjälp!
Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?