Inlägg från: BlueValentine |Visa alla inlägg
  • BlueValentine

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:01:44 följande:

Själv tolkar jag ingen av de alternativen du gett som att personen är rasistisk.

Däremot: om personen konstant pratar om det = fetbort. Orka liksom.

Håller med. Finns inget som är rasistiskt i något av alternativen. Men så har också begreppet rasist devalverats till att kunna handla om vad som helst.

Snart blir den som köper en Nogger i sommar anklagad  för rasism då namnet är snarlikt Nigger.

Och den som kallar en solbränd svensk för "Brun som en neger" blir väl numera polisanmäld?

• BlueValentine
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 20:24:48 följande:
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
    För de flesta handlar rasism om att man generaliserar kring en hel grupp och tillskriver den populationen negativa egenskaper.

• BlueValentine
    Dynomate skrev 2017-06-06 22:22:13 följande:

Ingen riktig och ärlig destruktiv rasism accepteras.
    Uppstår sådant diskuteras det och behandlas tills det försvinner.

Vet jag att hon har vettig människosyn f.ö får hon gärna skämta om min romskjudiska blodlinje.

Vad är rasism för dig? Är den som säger "blatte" och "babbe" rasist?
  • BlueValentine
    Dynomate skrev 2017-06-06 23:30:26 följande:
    För mig har rasist betytt att tro att tex svarta har intellektuella begränsningar, är av "naturen" mer våldsamma, benägenhet till kriminalitet eller har rytmen i blodet oavsett personens levnadsmiljö sociala utsatthet eller omgivningens förtryck, fördomar och rädsla för det annorlunda och förändringar.

Jag vet ärligt talat inte vad rasist betyder längre.
    Tycker det är inget bra ord och beskrivs bättre med dumhet och ignorans empatilöshet kallsinnighet och egoism + lathet + massa dödssynder.

Dåliga attityder gentemot medmänniskor. Mobbning helt enkelt.
    Typ. Hmm..
    Tror du inte att afrikaner har lägre IQ jämfört med européer och att kulturarvet gör dem mer våld- brottsbenägna jämfört med vita?
  • BlueValentine
    NELJ skrev 2017-06-06 23:41:31 följande:

Väldigt konstiga alternativ... jag skulle aldrig kunna vara ihop med en rasist, dvs någon som anser att människor från andra kulturer har lägre värde än etniska svenskar. Men jag tycker absolut att dömda terrorister med utländskt medborgarskap ska utvisas och tycker det finns stora brister i svensk integrationspolitik.

Och jag håller inte alls med om att din definition av rasism är den som förs i samhällsdebatten, lyft ögat från hatsiter och twitter så ser du att det förs nyanserade diskussioner på många håll.

Sådana här trista trådar bara försärker polariseringen i samhället.

Vilka svenska hatsajter finns det enligt dig?
  • BlueValentine
    NELJ skrev 2017-06-06 23:41:31 följande:

Väldigt konstiga alternativ... jag skulle aldrig kunna vara ihop med en rasist, dvs någon som anser att människor från andra kulturer har lägre värde än etniska svenskar. Men jag tycker absolut att dömda terrorister med utländskt medborgarskap ska utvisas och tycker det finns stora brister i svensk integrationspolitik.

Och jag håller inte alls med om att din definition av rasism är den som förs i samhällsdebatten, lyft ögat från hatsiter och twitter så ser du att det förs nyanserade diskussioner på många håll.

Sådana här trista trådar bara försärker polariseringen i samhället.

Vilka svenska hatsajter finns det enligt dig?
  • BlueValentine
    NELJ skrev 2017-06-07 00:16:51 följande:
    Jag håller inte alls med dina bedömningar av åsikterna i debatter.

Min uppfattning är att de flesta är för att försöka lagföra IS-återvändare. Att det inte görs i större skala beror på luckor i lagen och bristande polisiära resurser.

Dömda brottslingar med annat medborgarskap än svenskt utvisas ju redan, inte alla men ändå. Dock sker det efter straff vilket man kan fundera på om det är rätt.

Det pågår många diskussioner om invandringens kostnader. Sanandaijs bok har ju t.ex. lyfts i många medier som annars skulle kallas "pk".

Jag tycker man är för sväv när man ser sociala medier som en spegling av samhällsdebatten. Jag diskuterar ofta invandring med vänner och bekanta från många olika politiska läger och de diskussionerna är mycket mer nyanserade än det du visar upp här. Men utgår man från utspel och rubriker så blir världen fort väldigt svartvit.
    Tycker det är hemskt att man många gånger inte utvisar sexualbrottslingar från MENA-länderna. Och de som utvisas väljer ändå att stanna kvar som illegala. En afghan i en stad nära mig fick 12 månader för våldtäkt och kom ut efter 8 månader.

Nu är han ute och det är han själv som ska se till att han kommer från Sverige.

Packet som begår dessa brott ska hem, bryr mig inte om vad som händer med dem i deras hemländer.

Är ju knappast en förlust för världen om de dödas.
  • BlueValentine
    Yuu vill sörvajv skrev 2017-06-07 18:45:33 följande:

Nu håller jag iofs inte med om att man är rasist för att man vill förändra svensk invandringspolitik.

Men för att svara på frågan:

Jag har inte svårt för folk som röstar på högern, men jag väljer bort dem som livspartner. Jag är samhällsengagerad och det skulle bli för mycket slitningar i förhållandet. Däremot har jag inget emot att ha vänner och bekanta som röstar på högern. Fast jag brukar gå sämre ihop med dem ändå eftersom vi har väldigt olika värderingar.

Före den 25 november 2015 var man rasist om man hade något att säga om öppna gränser utan kontroller.

Minns när jag stod i ett omklädningsrum sommaren 2015 och sa att "Sverige ska inte ta emot fler flyktingar än vad Sverige/vi klarar av".

Folk tittade på mig som om jag vore engagerad i Svenskarnas Parti.

Efter 25 november 2015 var det plötsligt ok att säga som jag gjorde.

• BlueValentine
    Anonym (omöjliga svarsalternativ) skrev 2017-06-07 18:20:03 följande:
    Absolut inte. Jag är t ex helt för att de många långtidsdömda finska medborgarna i svenska fängelser ska utvisas. Det finns inte minsta hinder för detta i vår lagstiftning och det finns ingen större risk att de skulle få straffen ändrade uppåt eller neråt på orimligt sätt.
    Finns numera lika många finlandsfödda i Sverige som det finns syrienfödda.

Kom många finländare till Sverige på 70-talet då Finland var fattigt och det fanns också arbeten till dem som kom.

Tror du att det finns många långtidsdömda finska medborgare i svenska fängelser?

• BlueValentine
    Anonya skrev 2017-06-07 20:19:46 följande:

Nä, det där är inte rasism, även om jag vet att en del tycker det. Det där handlar om åsikter om invandrarpolitiken. Man kan vilja skärpa mängden och reglerna utan att vara det minsta rasist för det. Den som både i princip och i praktiken tycker att alla människor är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter och möjligheter, som utan problem kan ha invandrare som arbetskamrater, grannar och vänner, de är inte rasisiska även om de anser att Sverige ska minska mängden invandrare de tar in. Den sista punkten börjar enligt mig vara rasism däremot.

Tycker du verkligen att alla människor på jorden är lika mycket värda?
  • BlueValentine
    Anonym (gabbi) skrev 2017-06-07 20:54:18 följande:

Enligt måtten här i tråden ... jävligt mycket. Jag är själv,enligt ts mått, dödsknarkarnazist.

Räcker med att rösta på SD så kommer PK-pöbeln farandes med naziststämpeln.
  • BlueValentine
    100kgpappa skrev 2017-06-07 21:12:12 följande:
    Före 7 April i år var det inte ok att tycka att papperslösa inte har i Sverige att göra, efter 7 april stog tom Fridolin och sa att har man inte här att göra ska man ut...vilket är hyckleri när det är som finast. Först jobba aktivt för att göra så att attraktivt så möjligt att stanna i Sverige trots avslag, sen snabbt ändra sig när opinionen vände.

Vad som är ok att tycka ändras fort i kappvändarsverige.
    Fridolin rappade för några år sedan att "Ingen som flyr har ett val, ingen är illegal".

Ungefär så lät det, minns inte ordagrant.

Efter dådet på Drottninggatan vill han sätta fotbojor på illegala invandrare!

Så sjukt att man knappt kan förstå det han säger!
Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?