• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Treasures
    laetitia81 skrev 2017-06-02 11:52:29 följande:

Även jag har gjort KUB idag och fick bra resultat. Lämnade även blod till nipt testet eftersom dom gör forskning på det just nu. Men känner egentligen inte att jag har något behov av testet med det resultatet på kub. men nåt som gör mig förbryllad är att jag blev framflyttad till 10 december så är i vecka 12+5 nu. Men jag vet när denna lilla blev till för så ofta går man inte gjort det med fyra barn hemma.. och då skulle den ha överlevt i sex dagar innan den träffade ägget? Men visst det kanske går.

Grattis! Vissy känns det bra!?

Måtten de får nu är inte lika säkra att datera efter som vid rutinultraljudet sa hon som gjorde mitt ultraljud idag. Så det blir säkert att annat BF efter det. Kul att vi är så mpnga som ligger när varandra i tiden, det dkiljer ju bara några få dagar. Vi hoppas också på något tidigare födsel men det är ju bara att vänta å se. 1:an gick jag över 6 dagar med, 2:an kom 11 dagar tidigt.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-06-02 12:25:46 följande:

Grattis! Sätter dom igång dig en vecka innan bf? Och är det bara pga. ålder? Jag har fått mina två sista 8 och 9 dagar innan så jag hoppas på det denna gången också. Dom har ändå vart lite över medel i storlek så jag slipper gärna den där sista veckan. Hur långt innan har du fått dina?

Nej alltså v 41 blir det igångsättning om det inte startar självmant, normalt är 42 här. Men kommer ha extra UL före BF så man ser om bäbisen mår bra, gör den inte det så startar de ännu tidigare. Lite mer kontroller helt enkelt för att jag är lite äldre :)
  • laetitia81
    Treasures skrev 2017-06-02 12:50:56 följande:

Grattis! Vissy känns det bra!?

Måtten de får nu är inte lika säkra att datera efter som vid rutinultraljudet sa hon som gjorde mitt ultraljud idag. Så det blir säkert att annat BF efter det. Kul att vi är så mpnga som ligger när varandra i tiden, det dkiljer ju bara några få dagar. Vi hoppas också på något tidigare födsel men det är ju bara att vänta å se. 1:an gick jag över 6 dagar med, 2:an kom 11 dagar tidigt.

Ja det känns skönt. Det är ju ändå högre risk ju äldre man blir.

Jaså? Jag har faktiskt hört precis tvärtom från min privata ultraljudsbarnmorska. Har gjort säkert 10 ultraljud sammanlagt hos henne, fast idag valde jag göra KUB via landstinget. Hon har sagt att dom faktiskt kan se bättre exakt hur gammalt fostret är runt vecka 12, för senare har dom små börjat få lite mer individuell storlek beroende på anlag mm. Men eftersom det är praxis att gå efter Rul måste dom gå efter det datumet.
  • Sjolund90
    pollis skrev 2017-05-31 19:54:02 följande:

Ska börja med att beklaga att ni förlorade barnet, måste vara en mardröm :'( hoppas verkligen det går vägen denna gången. Har själv inte varit med om något liknande, men är ändå väldigt orolig, så kan tänka mig hur det måste kännas för er.

Ang. jobbet. Det är ju alltid lättare att ge råd till andra, men precis som många säger till mig så tycker jag du ska vänta med att berätta så länge du kan dölja magen. Du har ju redan börjat nu så om du visar framfötterna så har du ju chans att komma tillbaka efter ledigheten :)

Tack! ja de va fruktansvärt , något man aldrig komma glömma bort :"( Så nu hoppas vi så att denna bebis är frisk <3

Ja asså problemet är ju nu att magen börja ju redan synas .. tur är ju ändå att man äger några "pösiga" tröjor hehe Ja tro ju att dom komma förstå väldigt bra trots att de kanske är en dålig tajming ...

Är de någon fler här inne som bli täppt i näsan under graviditeten? detta är min tredje graviditet och ett av mina symtom är täppt näsa .. så drygt eftersom de är ju inte bra med för mkt nässpray :/
  • SkogsstjärnN
    laetitia81 skrev 2017-06-02 13:06:18 följande:
    Ja det känns skönt. Det är ju ändå högre risk ju äldre man blir.

Jaså? Jag har faktiskt hört precis tvärtom från min privata ultraljudsbarnmorska. Har gjort säkert 10 ultraljud sammanlagt hos henne, fast idag valde jag göra KUB via landstinget. Hon har sagt att dom faktiskt kan se bättre exakt hur gammalt fostret är runt vecka 12, för senare har dom små börjat få lite mer individuell storlek beroende på anlag mm. Men eftersom det är praxis att gå efter Rul måste dom gå efter det datumet.
    Jag har fått höra samma. Att man bestämt att RUL är den tiden då alla barn är lika stora men att man på senare år börjat förstå att de kan variera redan då. Sen är det nog svårare att mäta tidigare i graviditeten och då varierar det nog pga felmätningar.
  • Jsv17
    Treasures skrev 2017-06-02 10:06:18 följande:

Pustar ut! Fina resultat på KUB och en pigg och sprattlig bebis som så här långt har allt på rätt plats. Flyttades fram två dagar så är då i v 12+4 idag med BF 10/12.

Åh grattis, vilken fin bild! <3
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2017-06-02 10:47:17 följande:

Inskrivning och UL idag, allt såg bra ut, är v 12+2 men mätte 12+5 men dateras om först efter RUL om liten är större då med, vart 3-4 dgr större båda sista UL så gissar jag ev får en tidigaresatt BF sen. Kommer få extra tillväxt-UL och flödeskontroll på slutet då jag är 40+ och även sättas igång en vecka tidigare än annars om det inte startar självmant, tror dock det startar före BF, aldrig gått över.

Grattis va skönt Då kommer vi nog hamna runt samma bf sen, jag kommer förmodligen bli flyttad 3-4 dagar åt andra hållet men hon ville också vänta till rul innan vi ändrar bf
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2017-06-02 15:12:01 följande:

Grattis va skönt Då kommer vi nog hamna runt samma bf sen, jag kommer förmodligen bli flyttad 3-4 dagar åt andra hållet men hon ville också vänta till rul innan vi ändrar bf

Spännande! Vi har RUL 13/7 :)
  • mrshudson75
    Decemberbarn97 skrev 2017-06-01 18:19:05 följande:

Nu hoppar jag in!

20 år gammal väntar första barnet med bf 20december! :) v.11+0 idag, har sen v.6 mått väldigt illa till och från under dagarna, börjar bli bättre nu:)

Hej o välkommen Jag var 20 då min första son föddes. Han är 21 i dag. En bra ålder att få barn i kände jag, har aldrig riktigt upplevt mig som ovanligt ung mamma. O känner mig eg inte direk som gammal mamma nu trots 41 år

t
  • mrshudson75
    Kaol86 skrev 2017-06-01 19:30:09 följande:

Hej allihop???? Mitt första inlägg här, var på sjukhuset igår för att göra KUB.

Var beräknad 10dec, när de väl börja kolla efter bebis upptäckte de en liten liten en.

Och hon bara, "Men du är ju inte i vecka 13(som jag skulle vara) du måste vara i vecka10"

Så är felberäknad med hela 2 veckor! Vi blev lite chockade vill jag lova. Så nytt KUB inbokat och Nytt datum blev 25dec. ???????????? hon sa de "Grattis ni får ett julbarn" bara och hoppas liten stannar där inne en vecka längre så blir de en 2018 bebis helt enkelt.

Trodde va man va förbi de 12 äntligen men nu kom oron över missfall igen????

Hej! Jag har blivit bakåtflyttad med alla mina utom med denna då jag mystiskt nog blev framflyttad :-/'. En gång hela tre veckor tom.

Vet hur jobbigt det är när man tror man passerat en viss vecka o så får man börja om. Men se det som att du fick en extra koll! Snart är du i kapp igen <3
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL