Inlägg från: Jennys Bageri |Visa alla inlägg
  • Jennys Bageri

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Samantha85 skrev 2017-06-24 22:52:21 följande:

Hej! Tack för svar! Jag ska fatta mig kort. Jag har enligt läkare ett pågående missfall..så har varit fruktansvärt ledsen idag. Vet att fler här inne varit med om missfall tidigare och det ger mig hopp om att hoppa på tåget igen när allt har lagt sig..jag önskar er alla ett stort lycka till på er resa mitt bf ..stor kram till er alla

Beklagar verkligen, så tråkigt.. det är ju det absolut sista man vill höra. Många kramar till er!!
    ~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-06-28 09:31:53 följande:

Sent igår kväll när jag lagt mig kände jag första sparkarna på utsidan magen! <3 blev rätt förvånad själv. Tyvärr var det bara tre knuffar på raken och sen inget mer, så pappa missade den lille. Hade druckit typ en liter Proviva innan jag la mig, och dricker i princip aldrig sötade drycker, så kan vara tack vare det. (är i v. 16+3 idag fast jag tror det är 17+0 )

Åh, så mysigt. Vilken härlig bekräftelse på att lilla livet där inne mår bra.. Jag fortätter att vänta och vänta. Är i vecka 16+0 i morgon!
  • Jennys Bageri
    Gurkan25 skrev 2017-07-01 19:47:54 följande:

Hej alla! Har RUL 25 juli och undrar om alla får veta kön? Vill väldigt gärna få veta!

Hur är ni? Vill ni ta reda på det eller vill ni ha en "överraskning" när barnet föds?:)

Hej,, har också RUL den 25 juli.. kul!

Men jag vill inte veta könet, det vill sambon. Förra graviditeten gav jag mig och han fick bestämma, hehe. Nu tänker jag inte ge mig. :)
  • Jennys Bageri
    towelino skrev 2017-07-01 21:58:18 följande:

Hoppar också in här! Väntar tredje barnet och är beräknad till 22a december! Var otroligt oplanerat så har tagit ett tag att smälta. Men nu känns det bara roligt! Det enda som fortfarande är lite jobbigt är kommentarena jag får från alla när jag berättar: "ja då får du se till att knipa till efter nyår". Jag måste själv erkänna att jag har tyckt att det har varit jobbigt att få barn så sent på året av olika anledningar, och det blir inte bättre av att höra detta! Någon som känner igen sig?

Hej och grattis till magen!

Blev också oplanerat gravid en gång och det var verkligen en chock. Vi hade redan två små barn här hemma och blev osäker på om vi skulle fixa det med en tredje så tätt inpå och jag var inställd på abort. Men när allt hade lagt sig så var det bara så underbart. Och idag springer världens underbaraste 6 åring omkring här hemma och jag ångrar inget. Han är så viktig för hela familjen.

Jag väntar mitt 6e nu och ett av mina barn är född i december och nu får vi ett till. Vad trist att folk komenterar, finns inget värre. Jag har aldrig fått några komentarer och har heller inte upplevt att det skulle varaså negativt att vara född då. Min grabb gillar att vara född i december dessutom, och ännu roligare blir det för honom nu när han får sällskap av ett syskon. :)
  • Jennys Bageri
    SkogsstjärnN skrev 2017-07-02 09:10:52 följande:

Jag har en lösning på alla dumma frågor: obekväma svar! Jag har fått några som sagt att jag ska hålla inne ungen till efter nyår och då har jag sagt att jag blir glad om det blir december eftersom det lika gärna kan bli jättetidigt för att jag håller på att dö. Och nån har sagt att vi planerat dåligt som får barn i december, då har jag sagt att efter fyra missfall på 1,5 år skiter vi blanka f*n i när ungen föds bara den klarar sig.

Folk blir såååå obekväma då man är för personlig och "privat" och det blir jättekul. För mig. Sen slutar de säga/fråga dumma saker:D.

Att någon skulle säga, att man ska hålla ungen inne tills efter nyår lät otroligt korkat sagt, måste jag säga. Är glad att jag sluppit undan alla typer av kommentarer under åren. Att svara med en motfråga måste ju nästan vara det bästa, precis som Jsv17 skrev. Hur tänker du då??? Det lär ju fungera på de flesta dumma komentarer och frågor. Den snor jag. ;)
  • Jennys Bageri
    belletristik skrev 2017-07-02 10:21:53 följande:

jag fick också börja äta niferex nu, som tur var verkar magen palla det! *fingers crossed*

jag vill också veta kön. känns konstigt att inte veta, vi lever så översköljda av information att det blir snudd på radikalt att inte ta del av information.. ;) och jag vill veta om min magkänsla stämmer!!

jag har inte fått några negativa kommentarer om julaftonbarn osv... tvärtom många som låtit positiva kring decemberfödelsedag! däremot en kollega till mig som undrar om jag är orolig för barnets utveckling under första skolåren då hen kommer vara yngst i klassen, och det är en viss skillnad på 11 månaderna mellan den som e född i jan och den i dec. jag är själv lärare så vet mognad och tid är en viktig del i lärande, men personliga skillnader o avvikelser baserad på barnets egna personlighet och uppväxtmiljö tror jag är en mycket större del.

Det där med utvecklingen och mognad osv har jag också funderat mycket kring när vårt första december barn föddes. Han har dessutom varit väldigt blyg och hemmakär. Inte särskilt social. Men allt släppte med tiden när han va 6 och gick i förskoleklass/lekis. Pratade inte, varken med fröknar eller med kompisar. Bara om det absolut var nödvändigt och vid tilltal. I ettan ska jag prata mamma sa han en dag, men inte nu. :)

Nu är första året avklarat och han har fått jätte mycket beröm för att han är så noggrann och han har fixat alla ämnena så bra. Han har ett bra läshuvud, och inte har han fått det av mig. Förmodligen av sin far. Men om man inte har det så kan det nog skilja mycket mellan barn som är födda med så stora skillnader. Jag har varit orolig till och från men inte nu längre. Och skulle det gå lite trögt för något barn så får man väl försöka backa upp lite mer hemifrån också.. men vad vet jag :)

Allt är nog väldigt individuellt!!
  • Jennys Bageri
    Treasures skrev 2017-07-03 16:04:29 följande:

Min första är född i november, så det är ju också rätt sent på året men hon har alltid varit väldigt för sig och tidig med det mesta. Första klass har hon nu klarat galant. Det enda jag tänkt på är att hon till storleken är betydligt mindre än de som är födda i början på året men det kan ju ha med generna att göra med.

Lillasyster är född i mars och hon är då betydligt senare med det mesta, det är som att hon inte har nåt större intresse av att lära sig tex skriva sitt namn, cykla (fast det har hon just precis gjort nu), mm

Så det är nog väldigt individuellt och ser man tidigt att barnet är lite efter kanske msn kan välja att hen får börja skolan ett år senare.

Alla mina är småa till växten, men det har ju att göra med att jag och barnens pappa är korta, så även vissa i majoriteten av släkten bakåt. Inget vi kan göra något åt, och det tycker jag kvittar. Jag är som vuxen 153 cm och det har aldrig påverkat mig. :)

Har också ett barn här hemma som inte alls är intresserad av att skriva, cykla osv. Istället har han suttit och byggt mängder med pussel, spelat schackspel med sig själv i timmar ibland. Håller i pennan bra efter träning men skriver så dåligt. Intresset för bokstäver och siffror är dock hög. Siffror i massor,, räknade bakåt från hundra när han var 4. Det är motoriken som har krånglat lite..

Det är en svår kombination ibland kan jag tycka,, han skriver uruselt och att rita trots träning är under all kritik, det går inte frammåt alls. Talet är också ingen hit,, även om det blivit bättre. Han var i princip tyst fram tills han var 3 år. Vi använde teckenspråk och det hjälpte jätte mycket!

Men nu låter det så pass bra att även andra förstår.

Han längtar sååå mycket efter att få börja nu till hösten.

Okey språket och att skriva/rita kanske inte sitter, men att läsa och räkna tex. det är ju det bästa han vet. Allt det andra ordnar sig säkert, det gör det nog för de allra flesta, även förvåra små!!

Det är otroligt så olika barn kan vara..
  • Jennys Bageri
    Treasures skrev 2017-07-04 08:02:25 följande:

Ja men precis...det där med storleken beror ju helt på generna. Skrev inte att 4-åringen också är liten jämfört med sina jämngamla kompisar trors att hon är född i mars och det har hon alltid varit. Vi föräldrar är typ små till medel kanske.

Hon är och har däremot alltid varit duktig på att prata, både mkt och rent. Och motoriskt är hon nog ganska nomal nu trots stt hon var 15 mån innan hon började gå jämfört med storasysters 10.5 månader. Hon lärde sig som sagt cykla förra veckan och igår lyckades hon hoppa tre hopp på raken i långhopprep, stolt mamma!

Hon verkar va sån att har hon bestämt sig för nåt så ser hon till att lära sig och klara det.

Ja det verkar vara så, att har dom väl bestämt sig för något så ser dom till att fixa det. Tycker hon är jätteduktig som cyklar redan, för visst är hon bara fyra??

Cyklar hon utan stödhjul då eller??

Mina har lärt sig senare, det har varit så mycket annat att pyssla med plus att vi bor lite knepigt till och då har det dragit ut på tiden lite. :)

Vi börjar med 6 åringen nu i sommar, han verkar lite småsugen..
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-07-04 11:18:40 följande:

Jag har inte ens tänkt på detta med decemberbarn. Bara isf att jag inte vill ha just julafton som födelsedag, inte nyårsafton heller kanske, men det är ju ändå en liten sak i sammanhanget. Jag har barn med flera olika pappor och jag har märkt på mina barn hur viktigt generna faktiskt är, tror jag tänker mer så än många andra just för att jag ser det rakt framför mig. det har råkat bli så att min dotter, med en väldigt lång stor pappa, är den som är störst och längst för sin ålder, och tidig med det mesta. Men hon är född i oktober så det har ju inte med det att göra utan hennes gener. Själv är jag ganska liten och var sen i utvecklingen som barn, fast hade väldigt lätt för mig i skolan, och jag är född i maj.

Hade heller aldrig tänkt på det förr än vi fick vårt första decemberbarn. Min sambo började prata om att har man lite otur kanske han kan bli efter lite i skolan. Men det har ju gått bra. Och i det stora hela tror jag det kvittar när man är född. Allt är individuellt och mycket handlar om arvsanlag. Och att vara född i december är minnst lika underbart som i maj eller juni exempelvis. :)

Håller dock med om att man kanske inte vill ha sin födelsedag på självaste julafton, men det som blir det blir. Känner en som är född på nyårsafton.. :)
  • Jennys Bageri

Jag har känt av små buffar och sprattel i lite drygt en vecka och nu är jag i v. 16+5. Men nu igår fick jag känna det utanpå. Finns verkligen inget bättre, det är nog det finaste som finns. Jag känner mer och oftare nu att det rör sig än i förra veckan. Löve it!! :)

Jag tror inte min moderkaka ligger i framvägg, för det brukar dom berätta om så är fallet!!

Jag har bara haft det en gång tidigare men upplevde inte att jag kände bebis sämre på något sätt trots det.

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL