Inlägg från: Jennys Bageri |Visa alla inlägg
  • Jennys Bageri

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

laetitia81 skrev 2017-12-23 10:35:28 följande:

Usch va jobbigt, hoppas vikten går upp snart. <3 jag mår inte heller så bra, en kombination av värsta förkyldningen med feber och hormoner som åker bergoch dalbana. Men Vivienne mår ju bra, bara jag som har svårt att orka med mer än henne och man har ju fler barn som behöver en.

Så det blev tillslut en liten Vivienne, kul! Åh nej, vilken härlig kombination. Förstår om du är trött, jag var helt slut också nu innan jag åkte iväg igår. Man vill mer än vad man orkar. Tänk om man fick sova när bebis sover, men ofta är det ju annat som måste fixas då. Hoppas verkligen att du får lite ork tilbaka snart.. det är nog lätt att man blir lite små stressad också så här innan jul.. ;)

Min plutt har fått antibiotika mot vad dom tror är en urinvägsinfektion, så nu sitter jag och hoppas på att det är det som har spökat och inget allvarligare. Är såå trött, har inte gjort annat än ammat, pumpat bröstmjölk och vägt honom inatt, men nu har han iaf en rund och fin lite mage och vikten går uppåt. Men jag har inga större förhoppningar om att hinna hem till jul!

Är såå avis på alla er som får vara hemma med familjen nu till jul, men jag är ändå glad över att vara här så att vi kan få lite hjälp.. : )

~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
  • Jennys Bageri
    mrshudson75 skrev 2017-12-23 13:27:57 följande:

Massa grattis till er som fått era små nu :)

O massa lycka till till er som är på g <3

Hoppas ni fått bra omhändertagande i Sundsvall o att lilla Amadeus går upp i vikt nu. O att ni får komma hem nu till jul <3

Här är egentligen bara bra, men flera småsjuka barn o jag tror att jag också är lite hängig. Svåry att veta vad som bara är sömnbrist, ömma bröst o allmänna sviter efter förlossningen o vad som är sjukdomskänsla :/

I morgon kommer släkten hit o det känns lite jobbigt. Det hade varit så skönt att bara åka bort o stöka hos mamma i stället, men hon fyller 70 o hennes största önska var att slippa bjuda så här står jag o svettas med städning, mat o bajsiga blöjor ha ha

Amandus is his name ; )

Jo men det har gått bra tycker jag, världens bästa personal. Gud vad duktiga dom har varit. Han fick lämna ett urinprov inatt och det var grumligt, så nu får han antibiotika. Och vikten går uppåt, har ammat och ammat och stödmatat, han suger så dåligt. Inte mycket sömn alls har det blivit man han mår ju bra och va är väl viktigare än det. <3

Haha, ja nu får man känna att man lever iaf, jul i all ära.

Kan inte göra annat än å hålla med, om inte annat så kan man nästan känna sig sjuk av att inte få sova, bara en så sak kan röra om ordentligt i kropp och knopp. Innan jag åkte så hade jag två små som klagade på ont i örat. Aja, kanske kan du till och med få lite avlastning av din kära släkt, du får rådda runt dom lite

bland julstök och blöjbyten. ; )
  • Jennys Bageri
    Jsv17 skrev 2017-12-23 18:22:29 följande:

Tufft, vi var ju också en sväng på neo, vår kille verkar dock gå upp i vikt ok nu med helamning. Håller tummarna för att allt är och att de får igång hans viktuppgång <3

Det är så otroligt skönt när allt fungerar, va bra att ni kommit till rätta med allt. Ibland får killen min till det och klunkar och sväljer men alldeles för ofta så går det inte alls, mjölk finns, det rinner och han slamsar runt, man undrar ju varför?? Jag får försöka tänka om lite, har ju inget val. Pumpar och ger på flaska ibland när det krånglat. Huvudsaken han får käk. : ) kanske får han till det bättre så småning om!
    belletristik skrev 2017-12-23 18:31:00 följande:

skönt att inte vara ensam! min tjocka familj kommer om nån timme o jag försöker på noll sömn förbereda nåt att äta, plocka undan lite. men mika håller mig bröstgisslan som alltid.. han tappade mkt vikt på sjh men efter 12 dagar var han över sin födselvikt m råge igen <3

att hinna göra nånting är ju dock bara att glömma...

Kan ju vara helt ok tycker jag, att man för en gångs skull inte hinner eller kan. Du har ju en bra orsakt till oredan. ;)
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-12-23 18:57:34 följande:

Han kan inte ha kort tungband? Antar att det beror på att han inte mår bra om han är sjuk men det kan ju störa amningen också.

Jo jag läste ju att man kan ha det, så jag bad en läkare titta efter, kanske hade han gjort det ändå. Han sa att det ser bra ut, har själv försökt titta efter och jag tycker också det ser okey ut. Det är grymt frustrerande när det inte fungerar, gud vad jag vill få det att fungera. : (

Nu sitter jag på förlossningen, har en stor klump i ena bröstet som en läkare på titta på, fick göra ett UL. Hon tror att det är en envis mjölkstockning men det konstiga för mig är ju att det började bli hårt där redan två veckor innan förlossningen. Ingen feber har ja haft heller. Aja, skönt å äntligen få nån som tittar lite på "problemet". :)
  • Jennys Bageri
    Gurkan25 skrev 2017-12-24 16:01:44 följande:

Kl 03.46 föddes våran Benjamin. 49 cm lång och 3253 gram. Jätteskönt att förlossningen är över och vi får antagligen åka hem imorgon! <3

Grattis, kan inte göra annat än att hålla med, bästa julklappen. <3
  • Jennys Bageri
    Sjolund90 skrev 2017-12-26 14:31:00 följande:

Grattis till alla som fått :)

01.48 på juldagen kom våran lilla tös Vilda på 3165g och 50cm :) men även som dom 2 tidigare gånger så sätt min moderkaka fast så blev operation även denna gång. tappade dock bara 1 liter inte lika mkt som dom andra 2 förlossningarna . allt har i övrigt gått bra och vi åkte hem samma dag vid lunchtid :)

Grattis till tjejen, vilket fint namn. Och redan hemma, det är starkt gjort!
    Fritjof skrev 2017-12-26 19:09:34 följande:

I lördags 05:33 födes våran lille gosse å fick namnet Alfred <3

Han behövde 42+0 för att bli Helt perfekt haha :D

3990g och 53 cm lång :D det kunde ingen anat med min lilla mage! inte konstigt halvrännan va brutal på slutet xD skönt iaf att värkarna gick i gång av sig själv vid 4 cm gjordes en hinnsvepning sen skötte kroppen resten :D

Grattis till alla er andra som fått med och god jul och gott nytt!

Ja där ser man, vilken överraskning.. men vad skönt att det fick starta av sig själv. Grattis!

Hemma hos oss finns också en liten Alfred. ;)
    Välkommen Amandus ~8/12~
  • Jennys Bageri

Är på väg hem, har lite hjärtklappning och är så nervös. Försöker hålla nerverna i schakt, längtar så eftet alla där hemma. Igår trodde jag inte att jag skulle få komma hem förr än till helgen, för antibiotikan skulle han ha till på lördag. Men ändrade planer gjorde att dom bytte antibiotian han fick i armen mot en som vi kan få ge honom själva. Och dom sista undersökningarna var bra så vi blev utskrivna. :)

Är dock fortfarande lite orolig för honom och har lite svårt att slappna av helt. Kommer nog att dröja innan jag kan göra det helt. Innan man vet vad som är fel så hinner man ju tänka det värsta. Och det har varit jobbig och satt sina spår. Men, nu rullar vi hemåt!

• Jennys Bageri
    Treasures skrev 2017-12-28 17:30:35 följande:

Hoppas det vänt nu så han börjar äta bättre och lägga på sig lite. Förstår din oro, då de är så små har de ju inget att ta av liksom.

Nej det är ju så känsligt när dom e så små och taniga. Jag tror han vägde 2390 g när vi blev inskrivna, allt han åt bara försvann kändes det som. Men imorgon ska han läggas på vågen, vi har fått en tid på BVC. och jag har en pigg och allert liten kille här hemma som mår bra. Känns fantastiskt, har till och med fått för mig att han har fått lite hull på lilla rumpan. Första dagen hemma igen va omtumlande, såå trött och så orolig. Ingen våg att lägga honom på, jag som hade mat vägt honom i dagar, va jätte nervös att amningen inte skulle göra sitt. Men det känns som att det fungerar bra. Får gå på magkänslan, och det finns nog inget mysigare än detta. Amningen fungerar, och vi myser så mycket det bara går.
    Fritjof skrev 2017-12-28 20:28:15 följande:

Oj sikken dag! De första dagarna gick ju av bara farten å man svävar lite på moln å lever lite på adrenalinet å lyckoruset fortfarande och det håller energin uppe:) igår grät jag för allt! Bara glädjetårar dock men gud så mycket hormoner som ska ut! Idag har verkligen tröttheten kommit ikapp å ammningen gör ju en med helt matt :O haft besök idag med från klockan tre till kl 8 :O helt slut imorgon ska det bara bli lugnt Å mys vi tre <3

Har ni med ett bra bröst å ett ?sämre?

På det högra glr det ont nör han suger tag men sen kan jag amma hur länge som hellst

Det vänstra är så jobbigt å glr så ont hela tiden! :?(

Men man måste väl ändå försöka amma ur å tömma det? för annars kan man väl lätt få mjölkstockning?

Nåhon som andvänder eller provat ammningsnapp/skydd?

Funkar det?

Härligt iaf att föda under stor helgen för det va så lugnt på sjukhuset och så får man massa exte dagar hemma ihop alla 3 :D<333 nackdelen är väl då att alla är lediga och vill hälsa på på samma gång xD

Mitt högra bröst har gjort ondare, även i bröstet har jag haft ont, men nu har tre veckor gått och jag har inte ont alls. Amningsnapp har jag använt när bröstvårtorna varit såriga. Det skyddar ju och läknings processen går smidigare. Gör inte alls lika ont heller med en sån på. Jag hade amningsnappen bara under några dagar när det var som värst. Mest på högra sidan. :)
  • Jennys Bageri
    Treasures skrev 2018-01-03 20:22:30 följande:

Hur gick det på BVC? Hoppas han ökat bra i vikt.

Linn hon äter som en häst...och ökar stadigt i vikt. Hon har dock lite problem med magknip nu så det skriks endel. Vi har börjat ge Sempers magdroppar och masserar magen. I går var det riktigt bra utan nåt längre knip iaf. Idag har det varit ganska oroligt till och från. Hon har haft svårt att komma till ro och velat äta oftare än vanligt. Trodde hon skulle sova lite längre på em ute i vagnen men fick springa hem från skridskobanan fär syskonen var och åkte då hon vaknade och var alldeles rasande. Hoppas hon kan sova gott i natt iaf.

Hur är det med alla er andra?

Jo det gick bra, han hada faktiskt lagt på sig mer än vad jag hade väntar mig. Så nu känner jag mig för första gå lugn. :)

Magknip är jobbigt, det är inte alls skoj att se de små ha ont till och från. Den här vändan har vi inte märkt nåt sånt på våran lilla. Men med ett av de andra barnen så gav vi minifom, det fungerade jätte bra. Han skrek nästan konstant, dag som natt!

Inte spyr han något heller vilket jag tackar ödmjukast för. Har haft bebisar som har spytt otroligt mycket och det blir ju så söligt och en himla massa tvätt. Skönt å slippa..

Hehe, ja livet med en nyfödd. Dom har en tendens till att få sin vilja igenom. ;) Jag har än inte fått komma ut med vagnen. Vagnen jag beställde har posten skickat tillbaka för vi hann inte hämta ut den.. det blev ju så rörigt hör hemma den första tiden så vi prioriterade annat. Det enda jag har här hemma är en dubbelvagn. Så jag får väl ta den då.. ;)
    Myspys85 skrev 2018-01-04 01:38:53 följande:

Vi fick en januaribebis, värkarna startade på morgonen den 30/12 men blev glesare framåt kvällen så det tog till 1/1 innan hon kom ut. Nyåret firades med att försöka sova ett par timmar genom värkarna, yay! Fick till slut värkstimulerande dropp efter att de tagit hål på fosterhinnan. Jobbigt som tusan men får se om man glömmer förr eller senare och vågar skaffa fler?!! Hon är så fin :) En liten, liten Holly.

Grattis till tjejen, och vad fint namn!! Ja visst är det jobbigt, och ont gör det, men det är ju såå värt det!
  • Jennys Bageri

Har alla vandrat vidare, eller finns det nån kvar som följer tråden? :)

• Jennys Bageri

Så roligt att få höra hur det går för er och vad fina alla de små är. Ja , det är sjukt vad fort det går och vad gäller ögonfärg så tycker jag att Amandus har haft lite brunaktiga men nu ser dom mer blåa ut. Förmodligen blir dom blå, det har vår andra barn. Nu väger han 3220g. Och är så go å fin!!

• Jennys Bageri

Här rullar det på ser jag, vad roligt...

Enda erfarenhet jag har av magknip är då barn nr 2 fick kolik. Vi gav honom minifom och sen mådde han så mycket bättre. Men vi gav mer än vad som stod på förpackningen minns jag, 10 droppar, och då hjälpte det. Bebis nu väger 3400g nu och är 6 veckor. Tycker att jag märker att han har ändrat blick nu, han tittar runt på omgivningen på ett helt annat sätt och så ger han ifrån sig så glada fina ljud. Inget riktigt tydligt leende än men det kommer väl. :)

Imorse försov vi oss (det händer allt för ofta) för han låg så otroligt mysigt på min mage. Han sov så djupt och tanken på att behöva kliva upp var inte så lockande direkt. Men upp kom vi tillslut!!

Hur sover ni på nätterna?? Dom tre första veckorna var det ju allmänt rörigt och mycket vaken tid. Men sen tycker jag han har lugnat ner sig lite, vi har lärt känna varandra rätt bra och har hunnit få bra rutiner, han är lugn och fin. Men mellan vecka 4-6 så kom bajset igång, gud vad blöjor jag har bytt, dag som natt. Han äter (ofta) och sen kommer det i blöjan. Väcker honom, byter för att sen somna om. Höll på så hela nätterna, kunde ligga 6-7 blöjor inne på toagolvet sen som jag bara hivat in där under natten för jag har varit så trött. Kom dock på för nån natt sedan att nu har jag bara behövt byta en, max två under natten så nu får vi förhoppningsvis sova lite mera istället. Ganska så skönt! :)

• Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2018-01-27 09:50:36 följande:

Nu har Vivienne äntligen börjar visa kontakt med blicken på ett annat sätt, är åtta veckor nu. Hon är definitivt mer svårtflörtad än sina syskon men igår fick jag ett tydligt leende från henne. <3

Hon sover bättre men jag får inte lagt mig i tid ändå, måste bli bättre på det för jag är så trött.

Så skönt att det kom till slut, och vilken fin bild. Tycker du att hon är lik nån av de andra barnen?

Jag tycker också att tagit lite tid, Amandus är 7 veckor nu. I torsdags åkte vi till Sundsvall för att röntga njurarna.. en sista koll för å se att dom inte är påverkade på nåt sätt sen infektionen. Vi fick jätte fina bilder och han va klar vaken och så otroligt lugn och fin hela tiden. Dert roliga var att då kom leendet jag gått och väntat på. :)

Inatt fick jag sova hela 5 timmar i sträck också innan det var dags att amma igen..
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2018-01-27 23:56:00 följande:

Ja hon är lite lik allihop men mest storebror på 1.5 år. Men temperamentet är nog mest likt storasyster. :)

Hur är Amandus lik dina andra barn?

Jag tycket han har drag av alla, men för första gången så har vi fått ett barn som är lite lik sin pappa som liten. :)

Hur har syskonen tagit det? Här har det jag gått jätte bra, ingen som är avis eller så och alla barnen är så gulliga och fina med honom!!
  • Jennys Bageri
    SkogsstjärnN skrev 2018-01-31 08:57:58 följande:

Här har det äntligen lossnat med amningen och vikten. Halleluja! Klippte herrns tungband för drygt en vecka sedan och då hade han gått upp 170g på tio dagar och var konstant missnöjd då han aldrig blev mätt. Nu har han gått upp 200gram på fem dagar och är nöjd och leker och pratar med oss. Jag är så lättad att det hjälpte samtidigt som jag är förbannad att vi inte fick hjälp innan så vi spenderade två månader med att slita för att få i honom mat och inte alls fick chansen mysa.

Just nu har han sin fara hårfärg, hoppas så att han för fortsätta vara rödhårig. Det är ju hur sött som hellst!

Åh vad skönt, jag vet hur jobbigt det är när dom inte går upp i vikt som dom ska. Gick det bra att klippa tungbandet?

Mina barn har haft kort band från överläppen. Den har gått för långt ner och in mellan framtänderna. Men det har ju aldrig påverkat amningen.

Kul med rött hår också, blir lite ovanligt. :)
  • Jennys Bageri
    SkogsstjärnN skrev 2018-02-01 08:44:53 följande:

Det gick hur smidigt som hellst. Han var mest upprörd över att bli fasthållen, det gillar han inte. Egentligen är hans läppband kort också och vi skulle komma tillbaka och klippa det om det behövdes. Vet inte riktigt hur jag ska avgöra det bara. Det är mycket tjockare så det kommer ju göra ont klippa så det vill jag inte i onödan:P.

Nej sånt vill man ju helst slippa, men gå på magkänslan. Min son som hade det ramlade i trappan och slog läppen. Då gick den av och det blödde lite. Tur i oturen tänkte jag då för han var lite drygt ett år och gillade inte alls att borsta tänderna tex. Tror att det var så jag märkte det också, hans läppband var tjockt och satt på tok för långt ner. Men det ordnar sig nog det med ska du se. :)
  • Jennys Bageri

Amandus väger i dagsläget 4130 g (2606g) och är 9v och han är 54,5 cm lång. Kissade på bm gjorde han också när vi skulle mäta honom, haha.. han har börjat få hull och nu ser han så frisk och fin ut. Dock har benen betett sig lite konstigt, dom har vibrerat. Ibland skakar höger, ibland vänster och det håller i sig i några sekunder. Jätte märkligt!! Fast nu de senaste dagarna har jag inte märkt av det så mycket så det går väl till sig får vi hoppas. :)

Han är så glad och nöjd och jag älskar denna lilla plutt så otroligt mycket!!

Jag kunde inte heller se bilden,, men provar att lägga upp en egen ändå..

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL