Inlägg från: Jennys Bageri |Visa alla inlägg
  • Jennys Bageri

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Fick tid till RUL idag. Blev den 27/7 vilket innebär att då är jag i v.19+5... känns väl helt ok, semester tider ni vet!

Jag har ännu inte ens försökt känna efter, är i vecka 13+0 nu. Tidigast jag har kunnat känna något va i v. 14 men då va jag lite osäker på vad jag kännt. Det är ju lite klurigt så där i början kan jag tycka. Man ska ju ha lite tur också att man lyckas tajma in bebisen då den är pigg och allert.

Idag har min mage ändrat karaktär iaf och jag tycker jag kännt mig gravid för första gången. Rätt mysigt!!

Tog en promenad med hunden och några av barnen ikväll, hostade till och insåg att jag inte höll tätt. Får inte slarva med knipövningarna, vore ju hemskt om det blev värre efter den här förlossning.. hrm..

• Jennys Bageri

Jag hade modekakan i framvägg vid en av mina tidigare graviditeter men kunde också känna rörelser och puffar som vanligt..

Angående kanten på moderkakan,, den har jag alltid haft lite svårt att känna. Men jag tror att jag gör det nu. :)

• Jennys Bageri
    Jennys Bageri skrev 2017-06-09 08:40:54 följande:

Jag hade modekakan i framvägg vid en av mina tidigare graviditeter men kunde också känna rörelser och puffar som vanligt..

Angående kanten på moderkakan,, den har jag alltid haft lite svårt att känna. Men jag tror att jag gör det nu. :)

Menade såklart kanten på livmodern.. så tokigt det kan bli. :)
  • Jennys Bageri
    belletristik skrev 2017-06-14 21:10:47 följande:

intressant att läsa om olika rutiner och vad som är samma rutiner för bm-besök runtom i landet. 

jag har blivit schemalagd på lite extra besök/samtal utifrån hälsodeklarationen jag lämnade in med bakgrund med ångest-, ätstörning- och depression i historiken.

känner mig förstås frisk nu och gjort så de senaste åren (hade inte velat bli gravid annars), så jag blev lite förnärmad nästan när dom ba "du som är extra känslig...", "bra om du som är en känslig person kommer lite oftare"... 

men nu många veckor senare känns det som att de hade rätt ändå!

jag har blivit förvånad själv över tankar och känslor som dykt upp under graviditeten om sånt som jag tänkte att jag absolut inte skulle ha problem med...

t ex kroppsbild! trodde inte att jag skulle uppleva det så problematiskt att ändra kroppsform. logiskt rationellt vill jag ju ha en stor fin mage med ett friskt barn i, men nu när magen börjar ta form känns det så tudelat ändå. och det känns pinsamt att ha negativ kroppsuppfattning i det här läget, som en barnslig känsla att bli ledsen över att bli "tjock"! trodde verkligen jag hade släppt det där, då det var sju år sen jag tillfrisknade från min senaste ätstörning! men tydligen inte, samt; hormoner, hormoner, hormoner.

blä, idag var jag så arg och irriterad! hormonerna off the chart.

jobbar med barn och tyckte så synd om dem idag när jag inte hade nåt tålamod alls med dem ;( 

Hormoner ja, dom kan nog ställa till en hel del. Och trolla med både känslor och psyke. Jag är annars ganska stark och brukar inte luras av dessa hormoner trots att dom kan få mig att må skit. Men dom senaste dagarna har varit jobbiga!

Trött, less, håglös, irriterad, lite halvapatisk, ljud känslig.. hatar det,, men idag steg jag upp i ottan och mycket hade släpp. Gud så skönt det kan vara när man får en glimt av hur det är egentligen man brukar må. Att få vara sig själv är fantastiskt.

Ätstörningar vet jag inte så mycket om annat än att min syrra lidit av det. Men har jobbat mycket medig själv av andra anledningar och kommit en lång väg. Och idag är jag starkare än någonsin. Men fy vad en graviditet kan göra med en. I alla fall med mig... fast på ett eller annat sätt så brukar jag lyckas putta undan allt negativt och gå segrande ur hormon striden, hehe!!
  • Jennys Bageri
    Cutiemommy skrev 2017-06-19 17:39:10 följande:

Någon mer än mig som är sjukt trött eller är det bara jag

Så trött, så trött. Speciellt på eftermiddagen, så fort lunchen är avklarad och allt är bortplockat då hamnar jag i nåt sorts sovande tillstånd. Det är hanterbart innan för jag är trött även då, men sen är det bara att ge upp och försöka avvara tid till en powernap!!

Skönt å höra att det inte bara är jag som är trött..

Har fått för mig att jag kännt något i tre dagar vid olika tillfällen. Så mysigt, alltid lika speciell känsla. Undrar om det va bebis?!

Har inte haft tid att känna efter så mycket med handen som vid tidigare graviditeter utan det har liksom rört sig något när jag läst en bok eller bara stått och borstat tänderna. Längrar så otroligt mycket efter att det ska röra sig där inne i lilla magen. Vill ha en bekräftelse på att det verkligen bor någon där inne!!!
  • Jennys Bageri
    princess77 skrev 2017-06-23 09:34:05 följande:

Sitter här och fantiserar och funderar på namn.

Tjejnamn har jag massor men inga killnamn...

Gillar klassiska gamla namn och jag vill gärna att namnet skall passa ihop med sonen som heter Albin.

Förslag på fina pojknamn,nån som har lust :)

Behöver inspiration!!

Det här med namn är roligt men lite klurigt. Speciellt då man är två om saken. :)

Vi har börjat skriva ner våra favoriter och det är betydligt fler flicknamn på den listan än vad det är pojknamn. Har alltid undrat varför det är så mycket lättare att hitta namn till en tjej???

Grabbarna här hemma heter iaf. Alfred, Julius och John.. när lille John var nyfödd så ville jag egentligen att han skulle heta Amandus och det var också första gången vi inte var överens om namnet. Men när sambom började kalla honom för "Jompa" då gav jag mig,, hehe.

Men för att nu komma till saken, Amandus står fortfarande högst på min lista om det nu skulle bli ännu en kille.. :)
    ~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
  • Jennys Bageri
    Jsv17 skrev 2017-06-24 10:50:54 följande:

Hemma hos oss är det tvärtom, inga problem med killnamn, men vi har typ inga flicknamn... Vi råkar av en slump båda ha franska namn, och skulle tycka det var kul ned ett franskt namn till barnet... Då min man kommer från en annat land vill vi gärna ha nåt som varken är svenskt eller ett namn från hans kultur utan välja ngt helt annat, men på flicknamn har vi kört fast, men blir det en pojke blir det nog en Leon, men även Matteo finns med som ett alternativ... Så vi får se är det en pojke har vi inga problem visar det sig på rul att det är en liten flicka, då får vi jobba lite hårdare

Roligt med ett tema att jobba kring, och franskt låter spännande. Ska bli kul att få höra sen vad ni kommer fram till om det visar sig att det blir en liten tös. Jag är inte så haj på just franska namn men råkar ha en liten tjej här hemma som heter Simone. Det har ju ett franskt ursprung. Enda tipset jag kan kan komma med. ;)
  • Jennys Bageri

Kan hålla med om att Wilhelm är fint, är även svag för Vilgot och Ludvig. Sen så står det Frej, Kornelius, August, Amandus och Anton på vår lista.

Bland flicknamnen har vi valt ut,, Anna, Aina (lite finskt), Kornelia, Filippa, Avendis, Esmeralda, Bodil, Rut, Estrid, Alicia och Nikolina. Känns som en salig blandning namn som vi pratat om i många år. Kornelia skulle tex. vårt andra barn ha hetat om det blivit en tjej, det va ju 2009. Nu blev det inte så och åren gick och även andra namn har tillkommit.

Finns det nån här som funderar på ett typiskt svenskt fornnordiskt namn??

Ibland har vi varit inne på det men inte riktigt lyckats enas om ett sånt namn. Men det finns ju många fina/ovanliga fornnordiska namn!!

• Jennys Bageri
    princess77 skrev 2017-06-24 17:26:51 följande:

Vilka härliga nyheter!!

Här lutar det åt Oscar om det är en kille och antingen Agnes,Ella,Sigrid eller Emma om det är en liten tjej.

Vilket tjejnamn tycker ni passar bäst ihop med Albin?

Jag tycker Emma..
  • Jennys Bageri
    mrshudson75 skrev 2017-06-24 17:54:05 följande:

Så härligt! O fint namn :)Våra har fått lite klassiska namn, mest för att vi började med en Maximilian. Hade han varit flicka så hade det blivit Freja och då hade jag nog valt namn som Disa, Nora, Nike o Ejvind som jag tycker är vackra namn.

Nu blev det Maximilian, Nicole, Juliette, Oscar, Alice, Olivia och Ludwig. 

i magen är det nog en liten Sonja. Tycker att Daphne, Beatrix och Esther är fina namn.

Cornelia hade vi som flicknamn till Oscar :)

Fina namn på barnen, dom passar ihop och det är inte så lätt att få till alla gånger. Vi har också varit inne på Freja, det är så fint. Sonja är ju inte så vanligt men det är roligt när dom namnen lyfts fram. Min magkänsla säger att här blir det en liten Bodil. :)
    pollis skrev 2017-06-24 18:29:44 följande:

Här är namnen vi funderar på

Flicka: Ingrid Lily Ines Julia Iris Ida Hilda Klara Annie Astrid

Pojke: Lukas Alvar Erik Theodor Malte Vidar Isak Helmer Felix Vilgot Gabriel Hannes Elliot

Vissa är väl mer och vissa mindre aktuella, men hinner nog ändra sig hundra gånger till ;)

Fina namn,, endel av dom har vi också funderat lite kring. Ja så småningom lär man väl bestämma sig. Tack för tipset om Ingrid, fint,, men det har vi aldrig tänkt på. Min sambo har en moster som heter det och vi kommer att behöva ett andranamn med anknytning till släkten. :)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL