Inlägg från: Jennys Bageri |Visa alla inlägg
  • Jennys Bageri

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

laetitia81 skrev 2017-11-25 22:44:09 följande:

Med första barnet åkte jag taxi till bb och taxichauffören hade en blankett hon fick påskriven inne på förlossningen. Så det kostade mig typ 50 kronor. Borde ju funka liknande nu med även om det var längesen.

Hallonbladste ökar sammandragningarna, innehåller naturligt oxytocin, gör att läkningen och blödningen efter förlossningen ska gå snabbare, sägs det iaf. vet inte om det är vetenskapligt bevisat. Men jag är själv ganska säker på att det hjälpte till att starta min förlossning förra graviditeten. Så jag har inte vågat börja dricka det förrän för ett par dagar sen.

Okey, det lät ju bra,, för det sista jag vill är ju att behöva betala en massa pengar för att jag måste sätta mig i en taxi. Jag har 1å en halv timmas bilresa!!

Ja då avvaktar jag nog lite med teet, men det låter spännande. Har ju 22 dagar kvar tror ja att det är så kanske testar jag det lite längre fram..
    Jsv17 skrev 2017-11-26 05:58:07 följande:

Lite olika runt om i landet men nån form av sjukresa med taxi till förlossning finns i alla landsting. I Stockholm betalar man och skickar in kvittot sen och får ersättning.

Du kan kolla upp vad som gäller hos just er på

Vårdguiden, var där jag kollade upp, då vi av parkeringsskäl inte ville ta bilen till sös, och mina föräldrar bor nära så de ska åka och hämta vår bil och kör in den till oss när vi ska hem sen. Att de ska göra det är mest av praktiska babyskydd skäl, då man om man ska ta taxi hem måste ordna med eget babyskydd och jag vill inte stå och installera det i nån taxi utanför sjukhuset och jag skulle vara så rädd att det blev fel, så vi har installerat vårt babyskydd på bilfirman (så det är helt korrekt) och så tar vi iaf bilen hem

Tack, ska kolla in vårdguiden. Bra tips!!
    mrshudson75 skrev 2017-11-26 15:08:52 följande:

"

Jag är inte så insatt i detta, men vid min andra förlossning blev de stressade av att moderkakan inte kom ut så fort. Kan ha varit en halvtimme ell lite mindre. Då tryckte de ut den, värre än förlossningen :(

Senare har jag läst att det egentligen inte är så bråttom för moderkakan att komma. Så har du ingen stor blödning så kanske man vågar avvakta lite längre?

Jag upplever att det är brottom att få ut moderkakan. Hade fått för mig att det skulle komma krystvärkar efter det att bebisen kommit ut, och det ska väl ske på ett naturligt sätt, då är det ju bra om man inte har för brottom kanske. Så att man ger kroppen en chans. Men det klämms och trycks på en gång på den stackars lilla magen kan jag tycka. Jag har iaf. upplevt det så. Men å andra sidan är väl inte min tidsuppfattning det bästa efter det att barnet kommit. Det är mycket möjligt att det tagit nån halvtimma och sen har dom börja hjälpa till lite. Sen avnavling har jag hört talas om och känns ju jätteviktigt. Läste att man ska vänta minst tre minuter iaf.(eller är det ännu längre?) och inte klippa navelsträngen på en gång!!
    SaraW8305 skrev 2017-11-26 09:54:58 följande:

Har oxå halsbränna som gör att jag vill gråta.. här funkar bara 1 tsk bikarbonat i lite vatten å hälla i sej.. aldrig haft halsbränna förr 3e barnet å ä 34 år :) skönt att man sluppit :) i morgon bitti plockas hon ut så jag får väl bara hålla truten å le ;)

Åh, skönt att få det gjort. ;) Ett stort lycka till, vad spännande!!
    ~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-11-27 09:10:39 följande:

Jag har också försökt sätta mig in i detta med sen avnavling. Men det verkar vara lite olika vad dom räknar som det. Jag tycker det är så svårt att minnas navelsträngen och moderkakan mm från förlossningen för man bryr sig bara om barnet. Men vad jag minns klippte dom första barnet väldigt fort och nu sist vet jag att han satt kvar en bra stund. Ska man gå på tiden, hur många minuter eller försöka titta hur den ser ut?

Min slempropp började lossna nu på morgonen. jag ska sätta mig och läsa gamla anteckningar hur långt efter mina andra barn fötts. Tror det är max en vecka.

Jag tror att generellt sett så är dom nog mer upplysta om detta med sen avnavling idag, och jag tror att det är få nuförtiden som inte vet om det. Men vill man var på den säkra sidan så är det nog bäst att höra sig för inne på förlossningen.

Oj, kanske är det på G nu då.. lite lagomt till supermånen. ;) när har du bf??
  • Jennys Bageri
    SaraW8305 skrev 2017-11-27 19:05:35 följande:

8.20 i morse kom vår tös... 3500 gr å 50 cm lång.. Vi mår toppen å snittet känns minimalt.. Dock ä hungern bottenlös :)

Grattis grattis, skönt att det gick bra, njut!!
    Jsv17 skrev 2017-11-27 20:37:26 följande:

Verkar som de flesta är färdig med detta, men inte jag... haha

Vad har ni packat till bebis i BB-väskan? Jag är färdig med mannen och mig själv men osäker på vad jag behöver till liten? Tänkte packa förberedd på 2-3 dagar på BB.

Tänkte kolla hur ni andra tänkt?

Jag känner mig inte hellet färdig, hehe. Inte redo riktigt ännu och har inte packat nåt. Tänker varje dag att nu ska jag ta tag i det men hela tiden dyker något annat upp. Har iaf varit ambitiös och tvättat upp gamla babykläder och dom ska vikas och ner i väskan. Det blev i strl. 44-50 bara för att jag inte riktigt vet vad jag kan vänta mig. Men jag har börjat tro att plutten i magen kommer att vara den största hittills så då lär jag ju inte behöva de minsta plaggen. Köpte hem blöjor idag, och amningskupor,, hejja,, det går framåt. :) och en tidning med lite korsord i !!

Resten som ska i är ju sånt jag använder nu så det får väl vänta..
  • Jennys Bageri
    Anonym (Anna) skrev 2017-11-28 22:32:01 följande:

Hej! Hade bf med mina tvillingar den 20/12 men de valde att titta ut redan den 23 november runt kl 10.40! Det blev 2 pojkar med namnen Karl BENJAMIN Fredrik och Andreas HJALMAR Ludvig.

De vägde 2530 gram respektive 2460 gram och var 45 samt 48 cm långa! Allt är bra och vi är hemma igen från BB! Stort grattis till alla andra som fått sina sötnosar och stort lycka till som har förlossningen kvar<3

Grattis till två välskapta små gossar, hoppas du mår bra och njut nu för allt i världen! :)
    mrshudson75 skrev 2017-11-29 06:38:38 följande:

Jättegrattis till killarna, så vackra namn med <3

Tul idag 8 dagar över o så vaknar vi till magsjuka :( 4 åringen kräks o kräks, ha ha. Som om man inte hafe nog :(

Åh nej,, inte precis det som står på önskelistan just nu va. Hoppas det inte är av den värsta sorten..
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-11-30 08:57:21 följande:

Vattnet exploderade klockan åtta och nu sitter vi på färjan. Det är glashalt ute och jag hoppas verkligen inte vi fastnar i köerna. Varför ska det alltid gå såhär jäkla fort!! :-O

Åh så spännande,, det ska nog gå bra, du hinner nog tack vare att du åker på en gång.. Lycka till!!
  • Jennys Bageri
    towelino skrev 2017-11-30 11:32:18 följande:

Heja er som föder idag! Själv ska jag försöka ta tag i att packa bb väskan!

Det har jag börjat idag, nästan klar.. :)
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-11-30 18:32:26 följande:

Klockan 9.30 var vi inne på östra och 11.30 föddes hon.. i vidöppet läge som jag misstänkt att hon ligger i. För att vara min minsta på bara 3000 gram och 48 lång så var det fruktansvärt jobbigt att krysta ut henne. Man kan ju undra om vi ens hunnit in om hon legat i framstupa kronbjudning som de andra. Men jag mår jättebra nu och hon mår bra, och jag är då glad att hon kom redan nu så det inte blev några komplikationer. <3

Åh, som jag gått och tänkt på dig i dag, vad skönt å höra att hon är ute nu. Kanske va bra att det blev en lite mindre variant denna gången då eftersom hon behagade komma ut på detta sättet. ;)

Ta hand om varandra och njut!!
  • Jennys Bageri
    Maryam1993 skrev 2017-12-01 14:39:08 följande:

Det blev ingen november bebis här hon föddes den 1/12 02:13 inatt.

Det gick lite trögt i början sedan gick det smidigt. Jag råka faktiskt somna en timme innan hon kom ut vakna av att BM sa konungen nu sista krystvärken och ooops så var hon ute 10 min senare kom moderkakan hel och fin.

Måste få säga att detta gör jag nog om väldigt snart

Grattis, så roligt att du fick en bra förlossning. Skönt å höra!!
  • Jennys Bageri
    laetitia81 skrev 2017-12-02 07:56:45 följande:

En bild på min lilla, idag åker vi hem från bb. :)

Så fin, jag är riktigt avis måste jag erkänna. Längtar nåt enormt nu efter min plutt i magen.. ha en underbar helg!!
  • Jennys Bageri
    Jsv17 skrev 2017-12-02 17:29:36 följande:

Så fin!!! <3

Själv har jag inhandlat en stor påse rent ekologiskt hallonbladste, och promenerat två varv runt kvarteret så raskt jag kan haha operation ?få ut bebis till Lucia? är i full gång Jag tänkte att jag tror egentligen inte på dessa sätta igång husmorskurer, men vare sig de gör nytta eller ej spelar ju ingen roll så länge det inte skadar, känns bra att känna att jag gör nåt

Ja varför inte.. funderar också på att köpa lite , har aldrig provat det förut men det kan ju inte skada. :)

När jag väntade mitt andra barn 2009 så körde vi med en färdknäpp på förmiddan, lite mys med sambon (inget planerat eller så) men den natten föddes vår sån. Värkarna gick igång redan på eftermiddagen. Slumpen?? Men det kommer inte på frågan nu, min kropp är sååå trött och jag har så ont överallt, haha. Hallonbladste låter som en alldeles förträfflig idé!! ;)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL