belletristik skrev 2017-06-14 21:10:47 följande:
intressant att läsa om olika rutiner och vad som är samma rutiner för bm-besök runtom i landet.
jag har blivit schemalagd på lite extra besök/samtal utifrån hälsodeklarationen jag lämnade in med bakgrund med ångest-, ätstörning- och depression i historiken.
känner mig förstås frisk nu och gjort så de senaste åren (hade inte velat bli gravid annars), så jag blev lite förnärmad nästan när dom ba "du som är extra känslig...", "bra om du som är en känslig person kommer lite oftare"...
men nu många veckor senare känns det som att de hade rätt ändå!
jag har blivit förvånad själv över tankar och känslor som dykt upp under graviditeten om sånt som jag tänkte att jag absolut inte skulle ha problem med...
t ex kroppsbild! trodde inte att jag skulle uppleva det så problematiskt att ändra kroppsform. logiskt rationellt vill jag ju ha en stor fin mage med ett friskt barn i, men nu när magen börjar ta form känns det så tudelat ändå. och det känns pinsamt att ha negativ kroppsuppfattning i det här läget, som en barnslig känsla att bli ledsen över att bli "tjock"! trodde verkligen jag hade släppt det där, då det var sju år sen jag tillfrisknade från min senaste ätstörning! men tydligen inte, samt; hormoner, hormoner, hormoner.
blä, idag var jag så arg och irriterad! hormonerna off the chart.
jobbar med barn och tyckte så synd om dem idag när jag inte hade nåt tålamod alls med dem ;(
Hormoner ja, dom kan nog ställa till en hel del. Och trolla med både känslor och psyke. Jag är annars ganska stark och brukar inte luras av dessa hormoner trots att dom kan få mig att må skit. Men dom senaste dagarna har varit jobbiga!
Trött, less, håglös, irriterad, lite halvapatisk, ljud känslig.. hatar det,, men idag steg jag upp i ottan och mycket hade släpp. Gud så skönt det kan vara när man får en glimt av hur det är egentligen man brukar må. Att få vara sig själv är fantastiskt.
Ätstörningar vet jag inte så mycket om annat än att min syrra lidit av det. Men har jobbat mycket medig själv av andra anledningar och kommit en lång väg. Och idag är jag starkare än någonsin. Men fy vad en graviditet kan göra med en. I alla fall med mig... fast på ett eller annat sätt så brukar jag lyckas putta undan allt negativt och gå segrande ur hormon striden, hehe!!