Treasures skrev 2017-07-03 16:04:29 följande:
Min första är född i november, så det är ju också rätt sent på året men hon har alltid varit väldigt för sig och tidig med det mesta. Första klass har hon nu klarat galant. Det enda jag tänkt på är att hon till storleken är betydligt mindre än de som är födda i början på året men det kan ju ha med generna att göra med.
Lillasyster är född i mars och hon är då betydligt senare med det mesta, det är som att hon inte har nåt större intresse av att lära sig tex skriva sitt namn, cykla (fast det har hon just precis gjort nu), mm
Så det är nog väldigt individuellt och ser man tidigt att barnet är lite efter kanske msn kan välja att hen får börja skolan ett år senare.
Alla mina är småa till växten, men det har ju att göra med att jag och barnens pappa är korta, så även vissa i majoriteten av släkten bakåt. Inget vi kan göra något åt, och det tycker jag kvittar. Jag är som vuxen 153 cm och det har aldrig påverkat mig. :)
Har också ett barn här hemma som inte alls är intresserad av att skriva, cykla osv. Istället har han suttit och byggt mängder med pussel, spelat schackspel med sig själv i timmar ibland. Håller i pennan bra efter träning men skriver så dåligt. Intresset för bokstäver och siffror är dock hög. Siffror i massor,, räknade bakåt från hundra när han var 4. Det är motoriken som har krånglat lite..
Det är en svår kombination ibland kan jag tycka,, han skriver uruselt och att rita trots träning är under all kritik, det går inte frammåt alls. Talet är också ingen hit,, även om det blivit bättre. Han var i princip tyst fram tills han var 3 år. Vi använde teckenspråk och det hjälpte jätte mycket!
Men nu låter det så pass bra att även andra förstår.
Han längtar sååå mycket efter att få börja nu till hösten.
Okey språket och att skriva/rita kanske inte sitter, men att läsa och räkna tex. det är ju det bästa han vet. Allt det andra ordnar sig säkert, det gör det nog för de allra flesta, även förvåra små!!
Det är otroligt så olika barn kan vara..