• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:37:41 följande:

Fiol: Jag var inte seriös Jag tycker det är så komiskt med folk som har behov av att kalla sig vegetarianer, när grejen kanske snarare är att de föredrar vegetariskt. Äter man kött eller fisk någon gång ibland är man ju självklart inte vegetarian. Lika lite som jag är vegetarian om jag äter ett äpple.

Då har du inte levt ditt liv med som någon av vegetariantyperna heller? Det är viktigt att inte lämna utrymme för tolkning till tillfälliga bekantskaper/restauranger för då sitter man plötsligt med bläckfisk (som jag inte äter), en rätt med köttbuljong i eller fågel (som jag aldrig skulle äta). Man kan inte förvänta sig att de ska orka eller förstå en utläggning.
  • Anonym (Vegetarian utom på kvällen)

Aniiee: kanske ligger problemet i detta att vi har ett sånt behov av att göra medvetna val och sätta etiketter på dem för att kunna tala om för alla vad Jag Jag JAG är. Därav alla ord.

Skitbra om man äter vegetariskt på måndagar liksom. Jag råkar nog äta helvegetariskt de flesta av veckans dagar utan att tänka på det. Skitintressant vad folk äter liksom.

'Hoppas du blev mätt' får jag lust att skriva på folks instagrammade super-vego-luncher.

• Anonym (H)
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-23 15:43:46 följande:

Då har du inte levt ditt liv med som någon av vegetariantyperna heller? Det är viktigt att inte lämna utrymme för tolkning till tillfälliga bekantskaper/restauranger för då sitter man plötsligt med bläckfisk (som jag inte äter), en rätt med köttbuljong i eller fågel (som jag aldrig skulle äta). Man kan inte förvänta sig att de ska orka eller förstå en utläggning.

Shit va jobbigt det där är ibland!

Jag försökte förut äta "normalt" men säga att jag föredrog veg och lite så, ingen fattade utan gav mig blodiga biffar, revben, kycklingklubbor och lever... (mat med ben är vidrigt tycker jag!)

Lättare att säga veg snabbt om någon frågar och bjuder, så äter hag bara veg och sen lagar jag till det köttet jag är okej med vid en annan måltid
  • fluu

Nej, fisk är inte vegetariskt. Förut var jag vegetarian och åt varken kött eller fisk. Numera äter jag fisk ibland och är alltså inte vegetarian.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Vegetarian utom på kvällen)

Fiol: Förstår inte vad du menade nu, men tror du missade min poäng.

• kaffe

Nej, fisk är inte vegetariskt. Vore intressant att få veta hur ni som säger att ni är vegetarianer men ändå äter fisk tänker kring det.

• Error

Nej. En vegetarian äter inte fisk, inte kyckling, inte kött. En vegan äter inget av detta, plus att den utesluter ägg och mejeriprodukter.

Hör dock ofta att folk kallar sig vegetarianer eller veganer trots att de inte är det. Sjukaste jag nånsin hört var en tjej som kallade sig vegetarian, fast åt fisk och kyckling, samt korv och köttfärssås för hon gillade inte soja-varianten.

• Aikido

Själv betraktar jag mig som en sekundär vegetarian då det kött jag äter oftast kommer från växtätare. Ibland slinker det ner lite vildfångad lax, björn eller gris men då övergår jag snabbt från sekundär till önskevegetarian.

• Anonym (Ägg då?)
    Anonym (H) skrev 2017-04-23 15:38:03 följande:
    Ägg är inte kött (lever inte, obefruktade ägg är praktiskt och taget hönsens mens) och tex. Mjölk är inte heller kött

Heter lakto-ovo vegetarian när man äter det, vilket många gör, dom äter alltså inte kött men produkter som är gjorda av levande djur

Strikt vegetarian äter inte det, vegan äter inget från djur + använder inget som kommer från djur alls, inte ens honung eller skinn
    Men både ägg och mjölk kommer från djur, det borde vara animaliskt då.

Jag äter själv allt och lägger inga värderingar i det hela. Men jag tycker det är lite knasigt att äta djurs utsöndringar men inte själva djuren och ändå kalla sig vegetarian.
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?