• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Anonym (Fiol)
    Aniiee skrev 2017-04-23 21:34:32 följande:

Ja, alltså, jag säger inte att det är RÄTT at kalla ig veg+fisk istället för pescetarian, eller veg+fågel istället för pollotarian, men det är ju faktiskt så att "ingen" fattar dessa begrepp. Då är det lättare och mer begripligt för de flesta att säga veg+XX eller vegan, om man inte äter lakto-ovo heller, även om man inte är vegan fult ut.

Att säga "jag äter inte kött" funkar inte heller i sammanhanget, eftersom "kött", som sett i tråden, är ett begrepp som folk inte heller har kläm på. Är fisk kött? Ja, men de flesta tänker inte "kött" när de hör ordet "fisk".

Lite "hur man än vänder sig". Inget är optimalt.

Det är inte ens ett sakfel att säga att man äter vegetariskt samt fisk. Det enda "felet" är att det retar viktigpettrar som inte förstår hur svenska språket fungerar. Däremot är det sakfel att kalla sig vegetarian, men bara någon som gillar att vara en jobbig jävel skulle få för sig att påpeka det, som att personen inte vet/valt att säga så i just den situationen.
  • Anonym (självklart inte)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

Nej självklart är fisk inte vegetariskt. Det är ju ingen växt, det är ett djur. Vegetarianer äter inte djur. 

Avskyr när folk säger att de är vegetarianer men äter fisk, då är man pescatarian. Hur svårt ska det vara. Ställer till det så mycket för oss som faktiskt är vegetarianer. Jag är alltid tydlig med att jag är lakto-ovo-vegetarian. Så folk borde lära sig vilken kategori de tillhör och använda rätt benämning då det hade förenklat för alla. 

• FrökenKanSjälv
    kaffe skrev 2017-04-23 21:53:22 följande:
    Jag håller inte med dej. Att blanda in ordet vegeterian om man äter någon typ av kött är dumt och leder bara till en massa konstigheter för dom som är vegeterianer. Det är inte svårare att säga, den enda typen av kött jag äter är fisk och eller fågel, än att säga att jag är vegeterian och äter fisk och eller fågel. Jag fattar faktiskt inte alls behovet av att använda sej av ordet vegeterian om man inte är det.
    Jag brukar förklara med att jag inte äter några fyrfota djur. Det klarar de flesta personer av att förstå.

För mig handlar det allra mest om miljön och att jag vill äta så att det påverkar miljön i minsta möjliga mån. Så jag äter vegetariskt förutom 1-2 luncher i veckan (då jag äter fisk eller fågel).
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2017-04-24 09:13:30 följande:
    Jag brukar förklara med att jag inte äter några fyrfota djur. Det klarar de flesta personer av att förstå.

För mig handlar det allra mest om miljön och att jag vill äta så att det påverkar miljön i minsta möjliga mån. Så jag äter vegetariskt förutom 1-2 luncher i veckan (då jag äter fisk eller fågel).
    Och fiskindustrin är ju känd för att främja miljön eller hur?

• sextiotalist

De enda gångerna det är intressant att veta vad folk har för matpreferenser är när man ska bjuda dom på middag eller om man ska ut och äta tillsammans. Annars tycker jag det är ointressant.

Sedan verkar folk ha stort behov av att ha sin matpreferens som en etikett på sig själv, de äter bara grönsaker räcker inte de är veganer t.ex.

• Anonym (Eh?)
    Anonym (Kossan) skrev 2017-04-23 19:45:41 följande:

Det saknas ett ord för " jag väljer att inte köpa kött/fisk av miljöskäl men jag kan äta lite kött/ fisk när jag är bortbjuden"? Framför allt saknas det såna personer. Blir galen på julafton när släktens veggo måste ha egen grönkålssoppa för att vi andra tycker om att koka den i skinkspad. Eller att man inte kan ha en enkel sillunch utan att duka upp en buffé med alternativ. Jag är ingen stor köttkonsument men de gånger jag vill ha kött är oftast vid storhelger med mattraditioner och festliga tillfällen och då blir det så jobbigt med fanatiska veggon.

På riktigt, har mina vänner/familj/släkt så stora problem med att jag inte vill äta animalier så att de kallar mig "fanatisk" pga detta, ptja, då får vi väl strunta i att umgås kring mat. Kommer inte rubba på värderingar som står högt i kurs för mig gällande utnyttjandet och den usla behandlingen av djur för att någon annan tycker att jag är dryg som vill ha en grönkålssoppa.
  • Anonym (Eh?)
    sextiotalist skrev 2017-04-24 09:18:58 följande:

De enda gångerna det är intressant att veta vad folk har för matpreferenser är när man ska bjuda dom på middag eller om man ska ut och äta tillsammans. Annars tycker jag det är ointressant.

Sedan verkar folk ha stort behov av att ha sin matpreferens som en etikett på sig själv, de äter bara grönsaker räcker inte de är veganer t.ex.

Etiketter finns ju för att underlätta allt som oftast, sen att eriketter felanvänds (bevisligen) är ju en annan femma. Och när det gäller just etiketter kring hur man förhåller sig till att äta animalier så ligger det ju ofta annat inblandar är rena matpreferenser. Handlar oftast om att man vill uttrycka sina värderingar då det kan grunda sig i att man gjort valet pga miljöskäl, djurhållning, etiskt ställningstagande kring andra liv m.m. För andra handlar det mer om ens personliga hälsa. Men oavsett så är det inte som oftast någon gjort valet enbart pga att man inte gillar det (även om det säkerligen förekommer).

Ditt exempel med "äter bara grönsaker men måste kalla sig vegan" är ju inte helt rätt heller. Veganism handlar ju inte enbart om kosthållningen. Visserligen avstår man som vegan alla slags animalier i kosten, men etiketten syftar på snarare en hel slags livsstil där målet är att till bästa förmåga undvika att bidra till utnyttjade av djur och deras lidande. Det innebär alltdå utöver kosthållning att inte köpa produkter i skinn, läder, päls osv., att inte köpa skönhetsprodukter och dyl med animalier i eller som har testats på djur m.m.
  • FrökenKanSjälv
    sextiotalist skrev 2017-04-24 09:16:15 följande:
    Och fiskindustrin är ju känd för att främja miljön eller hur?

Nej, men man kan välja ursprung på de fiskar man köper. En kossa påverkar miljön oavsett hur den är uppfödd och behandlad.
  • Anonym (Vegan)
    kaffe skrev 2017-04-23 21:08:28 följande:

Nja, att folk blandar in fisk och till och med kyckling i begreppet vegeterian ställer till en hel del. 9 gånger av 10 innehåller vegetarisk mat på restaurang någon animalisk ingrediens av fisk eller fågel. Ostronsås eller kyckling- eller fiskbuljong.., Det är förstås dåligt av köket att inte ha koll, men tyvärr ser det ut så. Jag förstår inte varför man inte bara kan säga att man inte äter kött i stället.

Det ställer till det för vegetarianer när man blandar in mejeriprodukter och ägg i begreppet vegetarian. Det är dåligt av restauranger som inte har koll på begreppen trots att det är deras jobb, men också att folk som undviker kött inte vet vad de hör till för grupp och ska kalla sig (som du?), vilket ställer till det än mer för "riktiga" vegetarianer.
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?