• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Anonym (Kossan)

Det saknas ett ord för " jag väljer att inte köpa kött/fisk av miljöskäl men jag kan äta lite kött/ fisk när jag är bortbjuden"? Framför allt saknas det såna personer. Blir galen på julafton när släktens veggo måste ha egen grönkålssoppa för att vi andra tycker om att koka den i skinkspad. Eller att man inte kan ha en enkel sillunch utan att duka upp en buffé med alternativ. Jag är ingen stor köttkonsument men de gånger jag vill ha kött är oftast vid storhelger med mattraditioner och festliga tillfällen och då blir det så jobbigt med fanatiska veggon.

• Anonym (.)
    Anonym (Kossan) skrev 2017-04-23 19:45:41 följande:

Det saknas ett ord för " jag väljer att inte köpa kött/fisk av miljöskäl men jag kan äta lite kött/ fisk när jag är bortbjuden"? Framför allt saknas det såna personer. Blir galen på julafton när släktens veggo måste ha egen grönkålssoppa för att vi andra tycker om att koka den i skinkspad. Eller att man inte kan ha en enkel sillunch utan att duka upp en buffé med alternativ. Jag är ingen stor köttkonsument men de gånger jag vill ha kött är oftast vid storhelger med mattraditioner och festliga tillfällen och då blir det så jobbigt med fanatiska veggon.

Jag håller med. Det är jättebra att äta så mycket vegetariskt som möjligt, men vad skönt det vore om alla kunde vara en aning flexibla när man ska äta i grupp.
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:
    Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)
    Sist jag kollade så tillhör fiskar djurriket och är ett ryggradsdjur.. Annars så har man lärt sig fel på biologin.

Så du svarade ju på din fråga i ditt egna inlägg fisk=kött. Sedan att det finns vegetarianer som äter fisk gör knappast fisk något som är vegetariskt i sig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kaffe
    Aniiee skrev 2017-04-23 18:29:31 följande:
    Tanken kommer förmodligen för att det italiensk-amerikansja ordet för "fiskätare" inte har slagit i Sverige, direkt. Om man säger "jag är pescetarian" så fattar "ingen", men om man säger "jag är vegetarian/äter vegetarisk, men fisk är ok" så fattar alla.

Man kan även vara pollotarian, vilket inte heller är särskillt känt begrepp, så även där är det lättare att säga "vegetarian, och fågel/kyckling är ok".

Så det är, enligt mig, mer som en språkfråga än en mat-filosofisk fråga.
    Ordningen återställd
    Nja, att folk blandar in fisk och till och med kyckling i begreppet vegeterian ställer till en hel del. 9 gånger av 10 innehåller vegetarisk mat på restaurang någon animalisk ingrediens av fisk eller fågel. Ostronsås eller kyckling- eller fiskbuljong.., Det är förstås dåligt av köket att inte ha koll, men tyvärr ser det ut så. Jag förstår inte varför man inte bara kan säga att man inte äter kött i stället.
  • Aniiee
    kaffe skrev 2017-04-23 21:08:28 följande:
    Nja, att folk blandar in fisk och till och med kyckling i begreppet vegeterian ställer till en hel del. 9 gånger av 10 innehåller vegetarisk mat på restaurang någon animalisk ingrediens av fisk eller fågel. Ostronsås eller kyckling- eller fiskbuljong.., Det är förstås dåligt av köket att inte ha koll, men tyvärr ser det ut så. Jag förstår inte varför man inte bara kan säga att man inte äter kött i stället.
    Ja, alltså, jag säger inte att det är RÄTT at kalla ig veg+fisk istället för pescetarian, eller veg+fågel istället för pollotarian, men det är ju faktiskt så att "ingen" fattar dessa begrepp. Då är det lättare och mer begripligt för de flesta att säga veg+XX eller vegan, om man inte äter lakto-ovo heller, även om man inte är vegan fult ut.

Att säga "jag äter inte kött" funkar inte heller i sammanhanget, eftersom "kött", som sett i tråden, är ett begrepp som folk inte heller har kläm på. Är fisk kött? Ja, men de flesta tänker inte "kött" när de hör ordet "fisk".

Lite "hur man än vänder sig". Inget är optimalt.
    Ordningen återställd
  • kaffe
    Aniiee skrev 2017-04-23 21:34:32 följande:
    Ja, alltså, jag säger inte att det är RÄTT at kalla ig veg+fisk istället för pescetarian, eller veg+fågel istället för pollotarian, men det är ju faktiskt så att "ingen" fattar dessa begrepp. Då är det lättare och mer begripligt för de flesta att säga veg+XX eller vegan, om man inte äter lakto-ovo heller, även om man inte är vegan fult ut.

Att säga "jag äter inte kött" funkar inte heller i sammanhanget, eftersom "kött", som sett i tråden, är ett begrepp som folk inte heller har kläm på. Är fisk kött? Ja, men de flesta tänker inte "kött" när de hör ordet "fisk".

Lite "hur man än vänder sig". Inget är optimalt.
    Ordningen återställd
    Jag håller inte med dej. Att blanda in ordet vegeterian om man äter någon typ av kött är dumt och leder bara till en massa konstigheter för dom som är vegeterianer. Det är inte svårare att säga, den enda typen av kött jag äter är fisk och eller fågel, än att säga att jag är vegeterian och äter fisk och eller fågel. Jag fattar faktiskt inte alls behovet av att använda sej av ordet vegeterian om man inte är det.
  • Anonym (Vegetarian)
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 18:39:31 följande:
    Ja så är det förmodligen, det är ju en logisk och vettig förklaring.

Numer är väl många veg pga djurhållning och de borde ju inte äta ägg och mjölkprodukter kan jag tycka. Men som sagt, jag äter själv både kött och fisk och lägger inga värderingar där.
    Vad då borde inte? De väljer väl själva precis som du? Nog sparas många djurliv även om de äter ägg och käkar ost.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kossan) skrev 2017-04-23 19:45:41 följande:

Flexitarian!

Äter mestadels veg men kan äta bättre kött och animaliska produkter ibland om dom är närproducerade/eko/bjudna

Jag är de, tydligen ^^

Äter 90% veg, resten kyckling, fisk, skaldjur, ägg och mjölk (nästan bara eko/närproducerat/frigående/m.m) 1-3ggr om året rött kött

Och nästan vad som helst om vi blir bjudna, som vid jul, bara då äter jag lite julskinka (avskyr dock blodigt kött eller kött med ben, äter aldrig det)
  • Anonym (asta)

Jag äter aldrig ngt som haft ögon så det blir fiskpinnar om jag ska äta fisk........

• Anonym (Ägg då?)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2017-04-23 21:56:22 följande:
    Vad då borde inte? De väljer väl själva precis som du? Nog sparas många djurliv även om de äter ägg och käkar ost.
    "borde inte" för att djurhållningen är densamma vare sig du äter djuret eller dess ägg/mjölk. Om det nu var pga den.
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?