• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2017-04-24 09:45:31 följande:
    Nej, men man kan välja ursprung på de fiskar man köper. En kossa påverkar miljön oavsett hur den är uppfödd och behandlad.
    Precis som alla levande varelser. En ko som äter naturlig mat påverkar inte naturen mer än vad andra idisslare gör.
    Dessutom så gör kor en stor nytta i vårt landskap. En beteshage har en mycket artrik flora och det finns plats för både insekter och fåglar, som inte finns på en åker.
    Älgar, rådjur håller inte landskapet öppet på samma sätt (men bidrar också till artrikedomen i skogen)
  • Lord Hans

Vissa äter fisk men inte kött andra varken eller. Båda brukar kalla sig själva vegetarianer och det får dom väl göra? 

Blir mera störd på människor som sitter och ältar definitioner hela dagarna. Dessa människor verkar ha problem av nått slag. Man undrar ju vad som är bort från ts om någon i henoms omgivning äter fisk och kallar sig vegetarian? 

• Anonym (Undrar)
    Lord Hans skrev 2017-04-24 12:47:52 följande:

Vissa äter fisk men inte kött andra varken eller. Båda brukar kalla sig själva vegetarianer och det får dom väl göra? 

Blir mera störd på människor som sitter och ältar definitioner hela dagarna. Dessa människor verkar ha problem av nått slag. Man undrar ju vad som är bort från ts om någon i henoms omgivning äter fisk och kallar sig vegetarian? 

Jag har aldrig sagt att man inte får kalla sig vegetarian om man äter fisk men jag undrade vad ni tyckte av nyfikenhet. Du behöver dock inte vara otrevlig när du svarar.
  • Flash Gordon
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:
    Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)
    Fisk är givetvis inte vegetarisk.

"Vegetarian" är ett samlingnamn för ett antal olika dieter som alla har det gemensamt att de utgår från vegetariska ingridienser.

Så ja, det går att (lite slarvigt) kalla sig "vegetarian" även om man äter mjölk, ägg, fisk eller fågel.

Mer korrekt finns det dock mer detaljerade benämningar.

Till exempel ovo-lakto-vegetarian om man äter ägg och mejeriprodukter.

• Tom Araya
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:

Fisk är definitivt en form av kött och inte vegetariskt. Att personer som kallar sin kosthållning vegetarisk ändå i vissa fall äter fisk är en helt annan sak.

Det finns också de som är vegetarianer/veganer av delvis ideologiska skäl som inte har några samvetskval över att mata husdjur med animaliska produkter.
  • Anonym (Fisk är mord)

Fisk är kött. Är man dum i huvudet så kan man ju låtsas att det är lera eller frukt, men fisk är kött precis som alla andra levande djur.

Är du vegeterian så äter du inte kött.

• kaffe
    Anonym (Vegan) skrev 2017-04-24 10:06:28 följande:
    Det ställer till det för vegetarianer när man blandar in mejeriprodukter och ägg i begreppet vegetarian. Det är dåligt av restauranger som inte har koll på begreppen trots att det är deras jobb, men också att folk som undviker kött inte vet vad de hör till för grupp och ska kalla sig (som du?), vilket ställer till det än mer för "riktiga" vegetarianer.
    Inte som jag, jag äter allt. Kött- fisk- eller fågel eller det som serveras. Närmsta väninnan är däremot vegeterian, eller lakto- ovo- vegeterian om man ska vara korrekt. Jag har samma erfarenhet som du att restauranger inte har koll på vad dom olika begreppen innebär. Dom flesta verkar förutsätts att det är ok att servera fisk eller till och med kyckling till väninnan och att det absolut är ok att ha animaliska buljonger i maten. Därför har hon nu lärt sej vilka frågor hon ska ställa om maten när vi äter ute. Att servitören säger att maten är vegetarisk eller vegansk betyder sällan att den inte har ingredienser av animaliska produkter. Skitdåligt av fackfolk att inte kunna sånt, men tyvärr är det så. Jag tror att fejkvegeterianerns har en liten skuld i det hela, kanske.
  • snorklan

En vegetarian äter inte andra levande varelser. Fisk kan därmed aldrig klassas som vegetariskt. 

För att vara extra tydlig kan det vara bra att ange laktos-ovo alt lakto alt vegan för att ytterligare förtydliga vad man äter eller ej i olika sammanhang. Säger man enbart "vegetarian" förutsätter de flesta i Sverige att man även äter mejeriprodukter och ägg. 

/ Snorklan, själv vegetarian (lakto-ovo) tidigare  varit vegan i perioder

• Anonym (Fiol)
    Anonym (Fisk är mord) skrev 2017-04-24 17:16:09 följande:

Fisk är kött. Är man dum i huvudet så kan man ju låtsas att det är lera eller frukt, men fisk är kött precis som alla andra levande djur.

Är du vegeterian så äter du inte kött.

Är du en grönsak? Kan en grönsak vara dum i huvudet? Så många frågor...!
  • nebukanessar

Nej, fisk är inte vegetariskt. Möjligtvis räknas det som tjejkött.

Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?