Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Är fisk vegetariskt eller ej?

FrökenKanSjälv skrev 2017-04-24 09:13:30 följande:
    Jag brukar förklara med att jag inte äter några fyrfota djur. Det klarar de flesta personer av att förstå.

För mig handlar det allra mest om miljön och att jag vill äta så att det påverkar miljön i minsta möjliga mån. Så jag äter vegetariskt förutom 1-2 luncher i veckan (då jag äter fisk eller fågel).
    Och fiskindustrin är ju känd för att främja miljön eller hur?

• sextiotalist

De enda gångerna det är intressant att veta vad folk har för matpreferenser är när man ska bjuda dom på middag eller om man ska ut och äta tillsammans. Annars tycker jag det är ointressant.

Sedan verkar folk ha stort behov av att ha sin matpreferens som en etikett på sig själv, de äter bara grönsaker räcker inte de är veganer t.ex.

• sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2017-04-24 09:45:31 följande:
    Nej, men man kan välja ursprung på de fiskar man köper. En kossa påverkar miljön oavsett hur den är uppfödd och behandlad.
    Precis som alla levande varelser. En ko som äter naturlig mat påverkar inte naturen mer än vad andra idisslare gör.
    Dessutom så gör kor en stor nytta i vårt landskap. En beteshage har en mycket artrik flora och det finns plats för både insekter och fåglar, som inte finns på en åker.
    Älgar, rådjur håller inte landskapet öppet på samma sätt (men bidrar också till artrikedomen i skogen)
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?