• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Aniiee
    kaffe skrev 2017-04-23 17:56:18 följande:

Nej, fisk är inte vegetariskt. Vore intressant att få veta hur ni som säger att ni är vegetarianer men ändå äter fisk tänker kring det.

Tanken kommer förmodligen för att det italiensk-amerikansja ordet för "fiskätare" inte har slagit i Sverige, direkt. Om man säger "jag är pescetarian" så fattar "ingen", men om man säger "jag är vegetarian/äter vegetarisk, men fisk är ok" så fattar alla.

Man kan även vara pollotarian, vilket inte heller är särskillt känt begrepp, så även där är det lättare att säga "vegetarian, och fågel/kyckling är ok".

Så det är, enligt mig, mer som en språkfråga än en mat-filosofisk fråga.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 18:17:47 följande:
    Men både ägg och mjölk kommer från djur, det borde vara animaliskt då.

Jag äter själv allt och lägger inga värderingar i det hela. Men jag tycker det är lite knasigt att äta djurs utsöndringar men inte själva djuren och ändå kalla sig vegetarian.
    Det handlar väl, för vegetarianer från början, om att man inte behöver döda djuret för att få dess mjölk och ägg.

Många vegetarianer äter till exempel ägg och mjölkprodukter, förutom ost gjord med löpe, för löpe kommer man bara åt om man dödar djur.
    Ordningen återställd
  • Anonym (Ägg då?)
    Aniiee skrev 2017-04-23 18:32:02 följande:
    Det handlar väl, för vegetarianer från början, om att man inte behöver döda djuret för att få dess mjölk och ägg.

Många vegetarianer äter till exempel ägg och mjölkprodukter, förutom ost gjord med löpe, för löpe kommer man bara åt om man dödar djur.
    Ja så är det förmodligen, det är ju en logisk och vettig förklaring.

Numer är väl många veg pga djurhållning och de borde ju inte äta ägg och mjölkprodukter kan jag tycka. Men som sagt, jag äter själv både kött och fisk och lägger inga värderingar där.
  • Error
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 18:17:47 följande:

Men både ägg och mjölk kommer från djur, det borde vara animaliskt då.

Jag äter själv allt och lägger inga värderingar i det hela. Men jag tycker det är lite knasigt att äta djurs utsöndringar men inte själva djuren och ändå kalla sig vegetarian.

Veganer utesluter kött, mjölk och ägg. mjölk och ägg räknas som animalier och ingår i samma vidriga industri, men åtminstone dödar man inte djuren för att få det, därav är man vegetarian. Hade man inte kallat sig vegetarian hade man likt förbannat blivit serverad fläskkotlett vid varenda middag, på samma sätt som en som kallar sig pescetarian eller "vegetarian men äter fisk" alltid blir serverad fisk för att det är lättast för alla att hantera.

Nåt som är intressant är att man som vegetarian alltid blir ifrågasatt varför man inte äter det här men det här, fast det egentligen borde va köttätaren som förklarar varför den äter kött.
  • Anonym (Ägg då?)
    Error skrev 2017-04-23 18:48:40 följande:
    Veganer utesluter kött, mjölk och ägg. mjölk och ägg räknas som animalier och ingår i samma vidriga industri, men åtminstone dödar man inte djuren för att få det, därav är man vegetarian. Hade man inte kallat sig vegetarian hade man likt förbannat blivit serverad fläskkotlett vid varenda middag, på samma sätt som en som kallar sig pescetarian eller "vegetarian men äter fisk" alltid blir serverad fisk för att det är lättast för alla att hantera.

Nåt som är intressant är att man som vegetarian alltid blir ifrågasatt varför man inte äter det här men det här, fast det egentligen borde va köttätaren som förklarar varför den äter kött.
    Det beror nog på var man bor och vilka man umgås med. Jag hör aldrig någon bli ifrågasatt pga mat-val här (storstad, innerstad).
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 15:30:52 följande:
    Fisk är levande djur, alltså inte veg.

Men på tal om det äter många vegetarianer ägg, hur kan ägg vara veg?
    Dom ägg vi äter är inte befruktade, därför är det ju såklart  inget djur. Det går tex inte ruva ett sådant ägg. Det kommer inte hända något.
  • Anonym (Ägg då?)
    Anonym (hej) skrev 2017-04-23 19:02:14 följande:
    Dom ägg vi äter är inte befruktade, därför är det ju såklart  inget djur. Det går tex inte ruva ett sådant ägg. Det kommer inte hända något.
    Nej jag vet det, jag tycker fortfarande att det är konstigt för det kommer från ett djur. Samma sak med mjölken. 
  • Error
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 18:53:36 följande:

Det beror nog på var man bor och vilka man umgås med. Jag hör aldrig någon bli ifrågasatt pga mat-val här (storstad, innerstad).

Men förr eller senare kommer alltid frågan "hur kommer det sig att du är vegetarian?" Eller liknande. Även om det absolut är mer accepterat i storstad och folk frågar mest av nyfikenhet. Bor också i storstad, uppväxt i småstad och där skulle det alltid ifrågasättas varför man strider mot normen och poängterad att "äter du inte det där, kan du minsann inte äta det här heller!". men så var det inte lika trendigt att sluta äta kött då heller.
  • Anonym (Ägg då?)
    Error skrev 2017-04-23 19:17:13 följande:
    Men förr eller senare kommer alltid frågan "hur kommer det sig att du är vegetarian?" Eller liknande. Även om det absolut är mer accepterat i storstad och folk frågar mest av nyfikenhet. Bor också i storstad, uppväxt i småstad och där skulle det alltid ifrågasättas varför man strider mot normen och poängterad att "äter du inte det där, kan du minsann inte äta det här heller!". men så var det inte lika trendigt att sluta äta kött då heller.
    Ok, jag har inte upplevt det när jag ätit vegetariskt men det är väl olika.
  • Babyfeber

Vegetarianer äter inget från djurriket. Inte kött, fågel, fisk, ägg, mjölk osv. Många är lakto- och/eller ovovegetarianer och äter då mjölkprodukter/ägg. Veganer äter samma som vegetarianer men utesluter andra duurprodukter som skinn och ull samt produkter testade på djur. De flesta gör dock undantag för mediciner.

Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?