Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Är fisk vegetariskt eller ej?

taquine skrev 2017-04-23 15:23:06 följande:
    Stockholmsvegetarian? Herregud vilket trams
    Ja, lite tramsigt låter det. Annat "vegetarian"-trams:

Flexitarian (äter allt som bjuds, men äter i regel veg(lakto-ovo hemma)
    Fuskotarian (äter allt som bjuds och har (oftast) 1 fuskdag i veckan hemma)
    Måndags-vegetarian (äter vego på måndagar, eller annan dag, efter Meatless Monday-filosofin)
    Fegotarian (sänker köttmängden i recept med minst 25, och fyller ut med görnsaker/bönor/linser istället)

Idéerna är det enligt mig inget fel på, men orden LÅTER tramsiga.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:28:47 följande:

En vanlig dag äter jag yougurt till frukost, pannkakor till lunch och kanske köttbullar till kvällsmat. Är jag vegetarian fram till kl 18 då, eller vad ska jag kalla mig??

Människa. =P
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 15:30:52 följande:
    Fisk är levande djur, alltså inte veg.

Men på tal om det äter många vegetarianer ägg, hur kan ägg vara veg?
    Ägg är ju inte vegetabilier, men ingår i lakto-ovo-vegetarisk kost, eller, till vardags "vegetariskt". 
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    kaffe skrev 2017-04-23 17:56:18 följande:

Nej, fisk är inte vegetariskt. Vore intressant att få veta hur ni som säger att ni är vegetarianer men ändå äter fisk tänker kring det.

Tanken kommer förmodligen för att det italiensk-amerikansja ordet för "fiskätare" inte har slagit i Sverige, direkt. Om man säger "jag är pescetarian" så fattar "ingen", men om man säger "jag är vegetarian/äter vegetarisk, men fisk är ok" så fattar alla.

Man kan även vara pollotarian, vilket inte heller är särskillt känt begrepp, så även där är det lättare att säga "vegetarian, och fågel/kyckling är ok".

Så det är, enligt mig, mer som en språkfråga än en mat-filosofisk fråga.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 18:17:47 följande:
    Men både ägg och mjölk kommer från djur, det borde vara animaliskt då.

Jag äter själv allt och lägger inga värderingar i det hela. Men jag tycker det är lite knasigt att äta djurs utsöndringar men inte själva djuren och ändå kalla sig vegetarian.
    Det handlar väl, för vegetarianer från början, om att man inte behöver döda djuret för att få dess mjölk och ägg.

Många vegetarianer äter till exempel ägg och mjölkprodukter, förutom ost gjord med löpe, för löpe kommer man bara åt om man dödar djur.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    kaffe skrev 2017-04-23 21:08:28 följande:
    Nja, att folk blandar in fisk och till och med kyckling i begreppet vegeterian ställer till en hel del. 9 gånger av 10 innehåller vegetarisk mat på restaurang någon animalisk ingrediens av fisk eller fågel. Ostronsås eller kyckling- eller fiskbuljong.., Det är förstås dåligt av köket att inte ha koll, men tyvärr ser det ut så. Jag förstår inte varför man inte bara kan säga att man inte äter kött i stället.
    Ja, alltså, jag säger inte att det är RÄTT at kalla ig veg+fisk istället för pescetarian, eller veg+fågel istället för pollotarian, men det är ju faktiskt så att "ingen" fattar dessa begrepp. Då är det lättare och mer begripligt för de flesta att säga veg+XX eller vegan, om man inte äter lakto-ovo heller, även om man inte är vegan fult ut.

Att säga "jag äter inte kött" funkar inte heller i sammanhanget, eftersom "kött", som sett i tråden, är ett begrepp som folk inte heller har kläm på. Är fisk kött? Ja, men de flesta tänker inte "kött" när de hör ordet "fisk".

Lite "hur man än vänder sig". Inget är optimalt.
    Ordningen återställd
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?