• Anonym (Undrar)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

• Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Anonym (Ägg då?)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:

Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

Fisk är levande djur, alltså inte veg.

Men på tal om det äter många vegetarianer ägg, hur kan ägg vara veg?
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:28:47 följande:

En vanlig dag äter jag yougurt till frukost, pannkakor till lunch och kanske köttbullar till kvällsmat. Är jag vegetarian fram till kl 18 då, eller vad ska jag kalla mig??

nej. Du åt ju både mjölkprodukter och ägg på förmiddagen ;)

Du har en lång väg kvar till att förstå vad du pratar om, om vi nu ska vara korrekta?
  • Aikido

Ett par välkända citat (nästan) från en gammal go film.

"The frost, sometimes it makes the fish stick"

"Pesceterian!"
  • Aniiee
    taquine skrev 2017-04-23 15:23:06 följande:
    Stockholmsvegetarian? Herregud vilket trams
    Ja, lite tramsigt låter det. Annat "vegetarian"-trams:

Flexitarian (äter allt som bjuds, men äter i regel veg(lakto-ovo hemma)
    Fuskotarian (äter allt som bjuds och har (oftast) 1 fuskdag i veckan hemma)
    Måndags-vegetarian (äter vego på måndagar, eller annan dag, efter Meatless Monday-filosofin)
    Fegotarian (sänker köttmängden i recept med minst 25, och fyller ut med görnsaker/bönor/linser istället)

Idéerna är det enligt mig inget fel på, men orden LÅTER tramsiga.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:28:47 följande:

En vanlig dag äter jag yougurt till frukost, pannkakor till lunch och kanske köttbullar till kvällsmat. Är jag vegetarian fram till kl 18 då, eller vad ska jag kalla mig??

Människa. =P
    Ordningen återställd
  • Anonym (Vegetarian utom på kvällen)

Fiol: Jag var inte seriös Jag tycker det är så komiskt med folk som har behov av att kalla sig vegetarianer, när grejen kanske snarare är att de föredrar vegetariskt. Äter man kött eller fisk någon gång ibland är man ju självklart inte vegetarian. Lika lite som jag är vegetarian om jag äter ett äpple.

• Anonym (H)
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 15:30:52 följande:

Ägg är inte kött (lever inte, obefruktade ägg är praktiskt och taget hönsens mens) och tex. Mjölk är inte heller kött

Heter lakto-ovo vegetarian när man äter det, vilket många gör, dom äter alltså inte kött men produkter som är gjorda av levande djur

Strikt vegetarian äter inte det, vegan äter inget från djur + använder inget som kommer från djur alls, inte ens honung eller skinn
  • Aniiee

Ägg är ju inte vegetabilier, men ingår i lakto-ovo-vegetarisk kost, eller, till vardags "vegetariskt". 
    Ordningen återställd
  • Anonym (Fiol)

Den enda människa det har betydelse för bör vara vegetarianen själv? Vegetarianer är inte alltid så petiga och noga med att krångla till det som vissa köttätare är ;)

Man kan vara vegetarian och äta både ägg och mjölk och fisk, men då lägger man till -lakto -ovo och så vidare om man tycker det är nödvändigt i sammanhanget. Vegetarianer har ingen anmälningsplikt när det gäller deras kost. Om ni träffar en vegetarian och tycker det är jätteviktigt att veta exakt vilken sort de är så brukar det funka att fråga, det brukar jag göra ibland av nyfikenhet.

Jag har aldrig blivit sur för att de inte börjar rabbla "avvikelser", inte heller blir jag provocerad när en köttätande kompis visar sig äta sojabiffar eller rata fläsk heller.
  • Anonym (H)

Jag kalla mig vegetarian förut för jag visste inget annat och ingen sa emot mig heller trots att jag åt kyckling, fisk, ägg och mjölk

(Obs! Innan internet flyttade in i hemmen och jag var mycket ung och ingen hjälpte mig, växte upp i en by med 1 enda annan vegetarian!)

Nu kallar jag mig flexitarian, jag äter 90% vegetariskt/veganskt och resten kyckling, fisk, skaldjur, ägg och mjölk, 1-2 gånger om året rött kött när andra bjuder.

Har inga moraliska/ideologiska skäl utan gillar bara inte smaken av rött kött och hatar att tillaga det.

Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?