Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Är fisk vegetariskt eller ej?

Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 15:30:52 följande:

Fisk är levande djur, alltså inte veg.

Men på tal om det äter många vegetarianer ägg, hur kan ägg vara veg?

Ägg är inte kött (lever inte, obefruktade ägg är praktiskt och taget hönsens mens) och tex. Mjölk är inte heller kött

Heter lakto-ovo vegetarian när man äter det, vilket många gör, dom äter alltså inte kött men produkter som är gjorda av levande djur

Strikt vegetarian äter inte det, vegan äter inget från djur + använder inget som kommer från djur alls, inte ens honung eller skinn
  • Anonym (H)

Jag kalla mig vegetarian förut för jag visste inget annat och ingen sa emot mig heller trots att jag åt kyckling, fisk, ägg och mjölk

(Obs! Innan internet flyttade in i hemmen och jag var mycket ung och ingen hjälpte mig, växte upp i en by med 1 enda annan vegetarian!)

Nu kallar jag mig flexitarian, jag äter 90% vegetariskt/veganskt och resten kyckling, fisk, skaldjur, ägg och mjölk, 1-2 gånger om året rött kött när andra bjuder.

Har inga moraliska/ideologiska skäl utan gillar bara inte smaken av rött kött och hatar att tillaga det.

• Anonym (H)
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-23 15:43:46 följande:

Då har du inte levt ditt liv med som någon av vegetariantyperna heller? Det är viktigt att inte lämna utrymme för tolkning till tillfälliga bekantskaper/restauranger för då sitter man plötsligt med bläckfisk (som jag inte äter), en rätt med köttbuljong i eller fågel (som jag aldrig skulle äta). Man kan inte förvänta sig att de ska orka eller förstå en utläggning.

Shit va jobbigt det där är ibland!

Jag försökte förut äta "normalt" men säga att jag föredrog veg och lite så, ingen fattade utan gav mig blodiga biffar, revben, kycklingklubbor och lever... (mat med ben är vidrigt tycker jag!)

Lättare att säga veg snabbt om någon frågar och bjuder, så äter hag bara veg och sen lagar jag till det köttet jag är okej med vid en annan måltid
  • Anonym (H)
    Anonym (Kossan) skrev 2017-04-23 19:45:41 följande:

Det saknas ett ord för " jag väljer att inte köpa kött/fisk av miljöskäl men jag kan äta lite kött/ fisk när jag är bortbjuden"? Framför allt saknas det såna personer. Blir galen på julafton när släktens veggo måste ha egen grönkålssoppa för att vi andra tycker om att koka den i skinkspad. Eller att man inte kan ha en enkel sillunch utan att duka upp en buffé med alternativ. Jag är ingen stor köttkonsument men de gånger jag vill ha kött är oftast vid storhelger med mattraditioner och festliga tillfällen och då blir det så jobbigt med fanatiska veggon.

Flexitarian!

Äter mestadels veg men kan äta bättre kött och animaliska produkter ibland om dom är närproducerade/eko/bjudna

Jag är de, tydligen ^^

Äter 90% veg, resten kyckling, fisk, skaldjur, ägg och mjölk (nästan bara eko/närproducerat/frigående/m.m) 1-3ggr om året rött kött

Och nästan vad som helst om vi blir bjudna, som vid jul, bara då äter jag lite julskinka (avskyr dock blodigt kött eller kött med ben, äter aldrig det)
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?