• Anonym (Orolig pappa)

Mina barn är försvunna!

Hejsan nu har min värsta mardröm slagit in! 
    för tre veckor sen försvann mina barn med sin mamma. hon sa att dom skulle ut o leka, men kom aldrig tillbaka. fick ett sms att dom är flyttade med soc men ringde soc dagen efter och dom är inte inblandade alls. har haft kontakt med dom sen dess både polisen och advokat. Jag gjorde en egenmäktighet med barn anmälan. som ligger hos polisen. 
    Vi har gemensam vårdnad av barnen dom är 11 månader och 2,5 år som går på dagis här mm.hon hade ringt dit o sagt att han ej kommer på ett tag.
    har gjort en orosanmälan men dom kan ej göra den för dom vet inte vart hon finns, 
    så undrar nu vad kan jag göra? jag har riktig panik har inte varit från mina barn så länge nån gång. 

• Svar på tråden Mina barn är försvunna!
  • Anonym (justsayin')

Ingen som reagerat på att TS inte varit aktiv i tråden sen i måndags...

• Poascenko
    Anonym (Typsikt) skrev 2017-03-29 12:51:33 följande:
    Men nu tar hon ju piller och blivit dömd för stöld? Vem vet hur hon egentligen mår psykiskt? Det finns en del som får en knäpp och tar ungarna och sticker eller skadar sig själv och barnen. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 12:08:26 följande:
    Alltså....

nu förstår jag att du vill framstå som väldigt smart och kompetent här, men frågan är, är du verkligen det?

Realistiskt sätt finns det enbart få mammor som är drogberoende som tar med sig sina barn när de bara "försvinner".

För 3 veckor försvann mina barn med sin mamma, hänvisar för dig snarare till att de blivit kidnappade istället för att hon lämnat honom av något skäl?

Vad vet du egentligen om ts? Ja, lika mycket som vi andra här. 

Att lämna meddelandet att hon går med soc, tyder inte precis på att hon blivit kidnappad eller mördad?

Varför har du så svårt att tänka logiskt? 
    Men nu vet vi inte om det verkligen är sant att hon är hos soc? Hon kan ju bara ha skrivit det och hittat på det. För det är skillnad mellan män och kvinnor. Hade en man gjort det så hade de reagerat direkt men om en kvinna gör det. Ja, då kan det ta tid.
    Vem vet om det verkligen stämmer? Hittills har alla vi här enbart hört ts version om hans fru. Självklart kan han ha rätt i sin bedömning om hennes mentala tillstånd, lika gärna kan han vara någon våldsam man som genom sociala medier vill ha kontroll över sin fru igen. Vem vet?

Jag skulle gärna tro på hans version, men det som stör mig är att varken polisen eller soc tänker hjälpa honom. 
  • Anonym (råd)

Det enda jag kommer på: När de hittas - gå aldrig med på att barnen tillfälligt ska bo med mamman på nya stället. Då blir det permanent.

Till er som utgår från att kvinnor flyttar med barnen för att de blir misshandlade:

Min man som är from som ett lamm blev psykiskt och fysiskt misshandlad av sin förra fru. Sen tog hon barnet och stack. Nej polisen gjorde inget och sen när hon väl

"kom fram" tyckte soc att barnet inte bodde med pappa längre. Därav rådet att aldrig acceptera en tillfällig flytt i väntan på utredning/som etc om det är tvist i domstol. Det finns gott om kvinnor som kan göra sånt som ts sambo av ren egoism utan att det är något fel på pappan! Även om det givetvis finns fall med kvinnoisshandel också. Gå inte på det där med att lämnade män är misshandlare och lämnande kvinnor är änglar. Män och kvinnor är människor och båda kan begå dåliga och egoistiska handlingar. Det är så lätt att automatiskt ta parti mot mannen trots att inget pekar på att det är hans fel.

• Poascenko
    Anonym (Typsikt) skrev 2017-03-29 12:51:33 följande:
    Men nu tar hon ju piller och blivit dömd för stöld? Vem vet hur hon egentligen mår psykiskt? Det finns en del som får en knäpp och tar ungarna och sticker eller skadar sig själv och barnen. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 12:08:26 följande:
    Alltså....

nu förstår jag att du vill framstå som väldigt smart och kompetent här, men frågan är, är du verkligen det?

Realistiskt sätt finns det enbart få mammor som är drogberoende som tar med sig sina barn när de bara "försvinner".

För 3 veckor försvann mina barn med sin mamma, hänvisar för dig snarare till att de blivit kidnappade istället för att hon lämnat honom av något skäl?

Vad vet du egentligen om ts? Ja, lika mycket som vi andra här. 

Att lämna meddelandet att hon går med soc, tyder inte precis på att hon blivit kidnappad eller mördad?

Varför har du så svårt att tänka logiskt? 
    Men nu vet vi inte om det verkligen är sant att hon är hos soc? Hon kan ju bara ha skrivit det och hittat på det. För det är skillnad mellan män och kvinnor. Hade en man gjort det så hade de reagerat direkt men om en kvinna gör det. Ja, då kan det ta tid.
    I så fall skulle nog varken polisen eller soc avvända de obligatoriska 39 timmar. Främst inte med barn inblandade och det eftersom de inte enbart "lämnat honom" utan enbart försvunnit. Någonting stämmer inte här.
  • Anonym (Typsikt)
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:00:32 följande:
    Vem vet om det verkligen stämmer? Hittills har alla vi här enbart hört ts version om hans fru. Självklart kan han ha rätt i sin bedömning om hennes mentala tillstånd, lika gärna kan han vara någon våldsam man som genom sociala medier vill ha kontroll över sin fru igen. Vem vet?

Jag skulle gärna tro på hans version, men det som stör mig är att varken polisen eller soc tänker hjälpa honom. 
    Hade du skrivit så om det hade varit en kvinna som startat tråden? Men nu bad han inte om att vi skulle söka efter kvinnan eller barnen utan bara om råd. Var skriver han att polisen eller soc vill hjälpa honom? Det kanske bara tar tid?
    Anonym (råd) skrev 2017-03-29 13:03:36 följande:

Det enda jag kommer på: När de hittas - gå aldrig med på att barnen tillfälligt ska bo med mamman på nya stället. Då blir det permanent.

Till er som utgår från att kvinnor flyttar med barnen för att de blir misshandlade:

Min man som är from som ett lamm blev psykiskt och fysiskt misshandlad av sin förra fru. Sen tog hon barnet och stack. Nej polisen gjorde inget och sen när hon väl

"kom fram" tyckte soc att barnet inte bodde med pappa längre. Därav rådet att aldrig acceptera en tillfällig flytt i väntan på utredning/som etc om det är tvist i domstol. Det finns gott om kvinnor som kan göra sånt som ts sambo av ren egoism utan att det är något fel på pappan! Även om det givetvis finns fall med kvinnoisshandel också. Gå inte på det där med att lämnade män är misshandlare och lämnande kvinnor är änglar. Män och kvinnor är människor och båda kan begå dåliga och egoistiska handlingar. Det är så lätt att automatiskt ta parti mot mannen trots att inget pekar på att det är hans fel.

Det är ju för att män (pappor) inte prioriteras i sådana fall. Hade han tagit barnen och stuckit då hade det varit polispådrag. Men är det en kvinna som gör det? Då händer det inget. Det finns ju män som misshandlar och det är inte ovanligt. Men det finns också kvinnor som gör det. Men det anmäls inte för ingen skulle ju tro mannen ändå. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:13:05 följande:
    I så fall skulle nog varken polisen eller soc avvända de obligatoriska 39 timmar. Främst inte med barn inblandade och det eftersom de inte enbart "lämnat honom" utan enbart försvunnit. Någonting stämmer inte här.
    Klart de inte prioriterar honom? Han är ju en man?

• LFF
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:13:05 följande:
    Det som inte stämmer här är problemet att det är mamman som stuckit med barnen istället för pappan. Och eftersom så många myndigheter, precis som folk här, inte ser någon annan förklaring än att det är mannen som är ett svin så är det "ok". 

Att mammans föräldrar inte vill uppge för pappan vart deras dotter och barnbarn befinner sig är inte heller konstigt. Som förälder gör man ju allt för att skydda sitt barn, även om man faktiskt anser att barnet gör fel. 
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:00:32 följande:

Fast han har ju inte gjort en endaste antydan till att försöka ta reda på vart mamman och barnen befinner sig i sin trådstart eller de få inlägg han gjort i tråden. Han ville veta vad mer han kan göra för att få de rättsliga kvarnarna att mala fortare för att på rättslig väg få tillbaks sina barn. Ju längre tid barnen är med mamman, desto större är sannolikheten tyvärr att pappan kanske aldrig mer få se barnen eftersom myndigheterna kommer anse att barnen rotat sig hos mamman.

• Poascenko
    Anonym (Typsikt) skrev 2017-03-29 13:21:18 följande:
    Hade du skrivit så om det hade varit en kvinna som startat tråden? Men nu bad han inte om att vi skulle söka efter kvinnan eller barnen utan bara om råd. Var skriver han att polisen eller soc vill hjälpa honom? Det kanske bara tar tid?
    Anonym (råd) skrev 2017-03-29 13:03:36 följande:

Det är ju för att män (pappor) inte prioriteras i sådana fall. Hade han tagit barnen och stuckit då hade det varit polispådrag. Men är det en kvinna som gör det? Då händer det inget. Det finns ju män som misshandlar och det är inte ovanligt. Men det finns också kvinnor som gör det. Men det anmäls inte för ingen skulle ju tro mannen ändå. Klart de inte prioriterar honom? Han är ju en man?

Absolut! Spelar könen någon roll här? I slutändan handlar det ända om deras barn. Och just pga det undrar jag varför varken polisen eller soc ingriper här. 
  • LFF
    Poascenko skrev 2017-03-29 13:46:01 följande:
    Absolut! Spelar könen någon roll här? I slutändan handlar det ända om deras barn. Och just pga det undrar jag varför varken polisen eller soc ingriper här. 
    För att det är en mamma som försvunnit med barnen. Tyvärr så är det så att pappor ligger i underläge i det fallet. Inte första gången och inte sista. Och sen kan mamman säga "jag tog barnen av rädsla för mannen" och sen är mannen körd hos myndigheterna även om kvinnan ljuger arslet av sig. Tyvärr. 
  • Poascenko
    LFF skrev 2017-03-29 13:50:43 följande:
    För att det är en mamma som försvunnit med barnen. Tyvärr så är det så att pappor ligger i underläge i det fallet. Inte första gången och inte sista. Och sen kan mamman säga "jag tog barnen av rädsla för mannen" och sen är mannen körd hos myndigheterna även om kvinnan ljuger arslet av sig. Tyvärr. 
    Åkte hon dit för stöld i somras, skulle hon åtminstone ha något ärende nr. hos diverse myndigheter, eller hur? Ändå reagerar alla dessa diverse myndigheter inte när hon och barnen bara försvinner. Hur kommer det sig, tro?
  • Poascenko
    LFF skrev 2017-03-29 13:50:43 följande:
    Försök inte ens.
Svar på tråden Mina barn är försvunna!