• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 13:35:04 följande:

Missbruk går inte påvisa i det aktuella fallet.

Och med tanke på hon dragit ned en del, tyder även på att antagligen så finns det inte nått beroende heller.

Men den sista låter jag vara flytande, då det är osäker status på den.

Hade hon varit missbrukare, så hade han märkt detta rätt omgående, då dessa har väldigt svårt att sköta sina liv i övrigt.

Men snälla, det är inte mängden som avgör om det är ett beroende eller ej. Om man dragit ner på en drog men ändå fortsätter är man fortfarande beroende så länge man inte klarar att låta bli helt.

Det är uppenbart hur kärleken till drogen kan ta ett fast grepp om människor i sina klor och få dem att predika drogens "fördelar" för alla som orkar höra på. Halleluja.
  • klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 15:39:51 följande:
    Tror jag inte ett skot på. Det är inte bara du som har (tolkar jag det som?) erfarenheter av denna drog. Jag vet vad den gör med en människa och hur sinnet blir när man är påverkad. Jag vet även att substansen kan stanna i blodet längre än vad du påstår. Det är lätt att räkna upp en massa siffror från någon studie i USA (beror på hur seriös den studien är... Jag har då ingen tillit till någon random studie från det land vars lagar tillåter innehav av vapen, dödsstraff och legalisering av somliga droger på sina håll).

Att Cannabis räddar liv, som du skrev här i tråden, var ett dåligt argument. Hur många hälsorisker innebär inte missbruk av Cannabis för en "frisk" person? Cancer, KOL, skador i hjärnan - däribland minnet - samt paranoia bl a, som kan finnas kvar även efter avslutat bruk.

Dessutom hoppas och tror jag inte att TS vill att flickvännen ska sluta droga p g a kontrollbehov utan snarare av omtanke för hennes hälsa. Vill de dessutom ha barn ihop hoppas jag att det är ett ultimatum att hon är drogfri innan.

Träning, som du skrev om att TS idkar, är också ett väldigt bra stimuli att vara "beroende av". Hoppas han kan få med sig tjejen att byta ut ett dåligt beroende mot ett bra.

Det är inte hugget i sten, jag har erfarenheter från det motsatta av vad du skriver. Klart det går att sluta, bara viljan oxh motivation finns där.

Nej, THC finns bara i uppmätbara mängder i upp till 8-10h.
    Och redan här ser vi hur faktabefriat det är.

Även har du fel om USA och legalisering, de vill inte legalisera nått USA
    Och de som vill legalisera är folket och detta görs genom direktdemokrati och på delstatsnivå.
    Sen prata om dåliga saker, så kan vi ta upp just narkotikapolitiken i Sverige som anses att inte leva upp till de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Vadå räddar liv?

KOL är dumhet i konsumtion och för varm rök, som skadar halsen.
    Lungcancer får man inte av cannabis alls, eller ja ingen förhöjd risk i alla fall.

TS tror en massa saker om cannabis, den saken är redan avklarad.
    Och självfallet väljer han hur han vill göra.
    Men jag hade gått på hur hon är som person, både bra och dåligt.
    Och då spelar det ingen roll om hon hade rökt kilo cannabis varje dag eller en absolutist.
    Då det viktiga är inte vad man konsumerar för mig, utan hur en person är.
    Du kommer säkert vilja ge en massa exempel, men låt mig säga att världen är inte svart och vit.

Men nu var det inte att TS tränar som var saken, utan han påstod han inte gillade stimuli.
    Vilket är ett mycket tokigt påstående, så hela livet är baserat på detta(och mer givetvis).
    Men extra tydligt på träning och att träning bland annat frigör anandamid som är kroppseget cannabis.
    Vilket gör avståndstagandet till stimuli rätt tokigt.

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 15:53:44 följande:
    Men snälla, det är inte mängden som avgör om det är ett beroende eller ej. Om man dragit ner på en drog men ändå fortsätter är man fortfarande beroende så länge man inte klarar att låta bli helt.

Det är uppenbart hur kärleken till drogen kan ta ett fast grepp om människor i sina klor och få dem att predika drogens "fördelar" för alla som orkar höra på. Halleluja.

En av punkterna i diagnoskriterierna i beroende, är just att man inte kan minska dosen utan ofta dosökar.

Usch ja, jag hatar folk som inte använder sig av fakta och kör halleluja snacket är tragiskt att se och höra.
    Även de som är faktabefriade och försöker ge cannabis egenskaper som inte existerar.

• Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 16:20:51 följande:

Nej, THC finns bara i uppmätbara mängder i upp till 8-10h.

Och redan här ser vi hur faktabefriat det är.

Även har du fel om USA och legalisering, de vill inte legalisera nått USA

Och de som vill legalisera är folket och detta görs genom direktdemokrati och på delstatsnivå.

Sen prata om dåliga saker, så kan vi ta upp just narkotikapolitiken i Sverige som anses att inte leva upp till de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Vadå räddar liv?

KOL är dumhet i konsumtion och för varm rök, som skadar halsen.

Lungcancer får man inte av cannabis alls, eller ja ingen förhöjd risk i alla fall.

TS tror en massa saker om cannabis, den saken är redan avklarad.

Och självfallet väljer han hur han vill göra.

Men jag hade gått på hur hon är som person, både bra och dåligt.

Och då spelar det ingen roll om hon hade rökt kilo cannabis varje dag eller en absolutist.

Då det viktiga är inte vad man konsumerar för mig, utan hur en person är.

Du kommer säkert vilja ge en massa exempel, men låt mig säga att världen är inte svart och vit.

Men nu var det inte att TS tränar som var saken, utan han påstod han inte gillade stimuli.

Vilket är ett mycket tokigt påstående, så hela livet är baserat på detta(och mer givetvis).

Men extra tydligt på träning och att träning bland annat frigör anandamid som är kroppseget cannabis.

Vilket gör avståndstagandet till stimuli rätt tokigt.

Snabb googling:

www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-delstater-rostade-om-laglig-cannabis

Citat: "Det blir nu helt lagligt att röka cannabis i USA:s folkrikaste delstat Kalifornien. På valdagen röstade väljarna i flera delstater ja till att göra konsumtion av cannabis tillåten".

Oavsett VEM som vill legalisera, att man kan tillåta det genom en demokratisk framröstning anser jag är förkastligt.

www.ferle.se/cannabistestning/

Citat: "Att testa för cannabis kan ibland vara lite problematiskt med tanke på hur länge det visar sig på ett cannabis test. Huvudorsaken är att den aktiva substansen i cannabis (THC) binder sig till kroppens fettvävnader och vid dagligt bruk av cannabis kommer mängden THC stanna kvar i kroppen.

Hos en person med långvarigt missbruk kan THC spåras i kroppen i upp till 8 veckor på ett standardtest med gränsvärde 50 ng/ml".

Ja, tyckte du skrev ngt om att det räddar liv? Kanske missförstod..Hursom, du valde att hoppa över att bemöta minnesförlust, hjärnskador och paranoia.

Http://cannabishjalpen.se/natverket/who-rapport-cannabis-2016

Citat: "Daglig användning av cannabis i tonåren och vuxenlivet är förknippad med en rad negativa hälsomässiga och psykologiska konsekvenser som exempelvis:

Icke fullföljd skolgång.Kognitiva försämringar.Risk att använda andra illegala droger.Ökad risk för depressiva symptom.Ökad förekomst av självmordstankar och självmordsbeteende.Lång tids cannabisrökning ökar risken för att utveckla kronisk och akut bronkit.Omfattande cannabisrökning hos unga ökar risken för hjärtinfarkt och stroke.Att röka en blandning av cannabis och tobak kan öka risken för cancer och andra sjukdomar i andningsorganen".

Vore ypperligt om du ville visa vad du baserar dina "fakta" på.
  • klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 16:47:05 följande:
    Snabb googling:

www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-delstater-ro...

Citat: "Det blir nu helt lagligt att röka cannabis i USA:s folkrikaste delstat Kalifornien. På valdagen röstade väljarna i flera delstater ja till att göra konsumtion av cannabis tillåten".
    Oavsett VEM som vill legalisera, att man kan tillåta det genom en demokratisk framröstning anser jag är förkastligt.

www.ferle.se/cannabistestning/

Citat: "Att testa för cannabis kan ibland vara lite problematiskt med tanke på hur länge det visar sig på ett cannabis test. Huvudorsaken är att den aktiva substansen i cannabis (THC) binder sig till kroppens fettvävnader och vid dagligt bruk av cannabis kommer mängden THC stanna kvar i kroppen.

Hos en person med långvarigt missbruk kan THC spåras i kroppen i upp till 8 veckor på ett standardtest med gränsvärde 50 ng/ml".

Ja, tyckte du skrev ngt om att det räddar liv? Kanske missförstod..Hursom, du valde att hoppa över att bemöta minnesförlust, hjärnskador och paranoia.

cannabishjalpen.se/natverket/who-rapport-cann...

Citat: "Daglig användning av cannabis i tonåren och vuxenlivet är förknippad med en rad negativa hälsomässiga och psykologiska konsekvenser som exempelvis:

Icke fullföljd skolgång.Kognitiva försämringar.Risk att använda andra illegala droger.Ökad risk för depressiva symptom.Ökad förekomst av självmordstankar och självmordsbeteende.Lång tids cannabisrökning ökar risken för att utveckla kronisk och akut bronkit.Omfattande cannabisrökning hos unga ökar risken för hjärtinfarkt och stroke.Att röka en blandning av cannabis och tobak kan öka risken för cancer och andra sjukdomar i andningsorganen".

Vore ypperligt om du ville visa vad du baserar dina "fakta" på.

Direktdemokrati är den ultimata demokratin.
    Men det i sig ändrar inget, då USA inte vill legalisera några droger ens.

THC finns inte i spårbara mängder efter 8-10h, finns inget du kan göra åt detta.
    Det du pratar om är en metabolit som går att spåra.
    Som man kan spåra 1-60 dagar senare, för en som röker nån gång per år, så komemr det nästan alltid ligga på runt 1-2 dagar och spårbarhet.
    Och THC kommer alltid ligga på 8-10h, jag är uppläst och har du problem med detta faktum.
    Så är mitt råd att du tar kontakt med Rättsmedicinalverket, då du verkar veta bättre än dom.

Ja, det du tar upp med WHO där, stämmer bra och de har hämtat detta ifrån den berömda Dunedine-studien.
    Där man kan påvisa en IQ-minskning med par poäng på ungdomar som röker cannabis varaktigt och är minderåriga.
    För mig de pratar om 13-14år.
    Samma studie säger att de som har cannabis debut efter 18år, är att de aldrig kan påvisa någon IQ-minskning hos dom.
    Vilket i sig visar rätt tydligt att det vore klokt med åldersgräns och inte som nu där vem som helst hur enkelt som helst kan köpa cannabis.

Om man ska ha en rät bild vad cannabis har för problematik, så är inte Svenska antiknarksidor den rätta vägen att gå.
    Då de har en agenda, som är att aldrig säga nått annat än negativt om cannabis och droger.
    I ett informationssamhälle där vi värdesätter fakta, så är det en dålig idé att kolla på såna sidor.

Vad är det för fakta du avser och vill jag ska berätta om?

• pyssel
    klyban skrev 2017-03-13 13:13:09 följande:

I detta fall handlar det om värdering att man vill äga en människa.

Visst inte första man tänker på, men det är där problem är.

Varför inte låta personen få agera utan att man fördömer henne?

Och kanske visa sig hon är den mest fantastiska och empatiska person som finns, om än hon konsumerar cannabis.

Men visst det kan ju vara tvärtom också, men då vet man, än istället för gissa och fördöma utan anledning.

Nej sluta göra kränkta omskrivningar om fördömande när det handlar om något helt annat. Det är inte lönt att ta diskussionen med dig för du fabulerar alltid så oerhört.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 16:57:19 följande:

Direktdemokrati är den ultimata demokratin.

Men det i sig ändrar inget, då USA inte vill legalisera några droger ens.

THC finns inte i spårbara mängder efter 8-10h, finns inget du kan göra åt detta.

Det du pratar om är en metabolit som går att spåra.

Som man kan spåra 1-60 dagar senare, för en som röker nån gång per år, så komemr det nästan alltid ligga på runt 1-2 dagar och spårbarhet.

Och THC kommer alltid ligga på 8-10h, jag är uppläst och har du problem med detta faktum.

Så är mitt råd att du tar kontakt med Rättsmedicinalverket, då du verkar veta bättre än dom.

Ja, det du tar upp med WHO där, stämmer bra och de har hämtat detta ifrån den berömda Dunedine-studien.

Där man kan påvisa en IQ-minskning med par poäng på ungdomar som röker cannabis varaktigt och är minderåriga.

För mig de pratar om 13-14år.

Samma studie säger att de som har cannabis debut efter 18år, är att de aldrig kan påvisa någon IQ-minskning hos dom.

Vilket i sig visar rätt tydligt att det vore klokt med åldersgräns och inte som nu där vem som helst hur enkelt som helst kan köpa cannabis.

Om man ska ha en rät bild vad cannabis har för problematik, så är inte Svenska antiknarksidor den rätta vägen att gå.

Då de har en agenda, som är att aldrig säga nått annat än negativt om cannabis och droger.

I ett informationssamhälle där vi värdesätter fakta, så är det en dålig idé att kolla på såna sidor.

Har andra erfarenheter av hir länge THC kan uppmäras i blodet. Det skiljer sig också åt beroende av en persons förbränningsförmåga.

Vilka fakta anser du att vi bör lita till då, pro-knarksidor då eller? Ska det vara rättvist bör det ju isf vara en helt neutral sida. Du kanske kan påvisa sådana källor?

De fakta du fyllt upp tråden med kanske du vill källhänvisa till?
  • klyban
    pyssel skrev 2017-03-13 17:09:09 följande:
    Nej sluta göra kränkta omskrivningar om fördömande när det handlar om något helt annat. Det är inte lönt att ta diskussionen med dig för du fabulerar alltid så oerhört.

Det är en korrekt beskrivning i vad som sker, då det är uppenbart att TS inte har en susning om vad cannabis är.

Aldrig förstått hur man kan se en kränkning där ingen existerar.
    Då fakta är inte kränkande, utan bara korrekt i detta fall.
    Och detta är mycket vanligt att det sker i dessa situationer, då information om cannabis är så enfärgad i Sverige.

Vad är det jag fabulerar om, har du ett specifikt exempel?
    Problemet för dig och detta ämne, är att jag har koll på fakta.
    Givetvis är inte min förklaring om TS fakta, men en fingervisning i hur långt ifrån man är ifrån fakta där.

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 17:11:13 följande:
    Har andra erfarenheter av hir länge THC kan uppmäras i blodet. Det skiljer sig också åt beroende av en persons förbränningsförmåga.

Vilka fakta anser du att vi bör lita till då, pro-knarksidor då eller? Ska det vara rättvist bör det ju isf vara en helt neutral sida. Du kanske kan påvisa sådana källor?

Nä, det har du inte, THC har 8-10h innan det inte är uppmätbart längre.
    Det du pratar om är icke psykoaktiva metaboliter av THC.
    Har du problem med detta, så är mitt råd att ta detta med Rättsmedicinalverket.

Jag ställer exakt samma fråga igen, då du valde att INTE fråga efter fakta, som jag uppfattade du var intresserad av att vilja ha.
    Och det är:

• klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-13 17:11:13 följande:

Menar då att du ska precisera dig, och ta en i taget om du verkligen vill ha svar.
    Men jag misstänker du är helt ointresserad av fakta, det brukar de indoktrinerade knarkkrigarna vilja undvika till varje pris.

Svar på tråden Är min tjej missbrukare?