• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:28:59 följande:
    Å gud. Tycker synd om dig, det märks att du inte har erfarenheter av missbrukare. Huruvida hon är det eller ej beror på vem du frågar men det viktigaste är att hon ljugit för dig genom hela erat förhållande.
    Hon kan och gör det kallt, beräknande och enkelt.
    Hon kommer inte sluta ljuga och hon ljuger inte bara om droger, hon ljuger om allt när det passar henne. Och hon ser övertygande ut, står på sig och hindras inte av skuldkänslor.
    Vill du ha det så, fortsätt ihop. Annars gör slut. Hon kommer inte ändra det beteendet eller utveckla större empati/moral.

Tyvärr finns inget som ens tyder på ett missbruk.

Om TS fortsätter och vara obstinat, så kommer hon aldrig sluta ljuga.
    Det har du 100% rätt på.

• klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:31:09 följande:
    Ahahaha, fat chance. Då kommer hon bara hata samhället ännu mer och propagera för legalisering. Ytterst få slutar med cannabis. De flesta har ett livslångt förhållande med den drogen.

Vad är det för fel på legalisering?
    Vi vet ju alla att det räddar en massa liv, men vi får anta att rädda liv inte är intressant.

Kriminellanätverk tappar massa pengar och måste dra ned på personalstyrka, vilket i sin tur minskar våldet som vi ser börja ta fart på detta område nu.

Och sist och inte minst, vi har nu sjukvårdspersonal som har rätt utbildning för beroendevård.
    Det har inte polisen som idag har hand om denna hälsofråga bisarrt nog.

Nå, de flesta har inte alls ett livslångt förhållande med cannabis.
    Annars får du förklara vart alla dessa 1,3miljoner är någonstans, vilket är livstidsprevalensen på cannabis.
    Man säger ca 4% får en problematisk konsumtion av cannabis(källa NIDA).
    Så 96% får du räkna ur där och den inbillan du har om livslånga förhållande med cannabis.

• Anonym (Medberoende)
    klyban skrev 2017-03-13 14:37:58 följande:

Tyvärr finns inget som ens tyder på ett missbruk.

Om TS fortsätter och vara obstinat, så kommer hon aldrig sluta ljuga.

Det har du 100% rätt på.

Fel. Att hon ljuger är en grav indikation på missbruk eller/och obehaglig personlighetsstörning.

Att du skyller hennes 8 månader av lögner på nån annan visar bara hur äckligt ni tänker.

Ungefär som en psykopat/narcissist.

Eller missbrukare.
  • Anonym (Oerfaren och kär)
    klyban skrev 2017-03-13 13:33:04 följande:

Medberoende blir det först när du börjar skydda henne och göra ursäkter för henne när hon gör nått tokigt.

Det jag upplever genom läst lite mer, det är att du hamnat i en situation som du inte har en susning om.

Allt du ser framför dig är heroinisten som ligger i rännstenen och skjuter heroin i armen.

Skulle gissa om du plockar detta ur tankarna och bara ser hur hon är och agerar, så komemr du inse hon är antagligen helt normal.

Och är hon inte detta, så lär antagligen cannabisen vara det allra minsta problemet.

Vad jag skulle göra och om denna kvinna är intressant.

Det allra första är hur är hon, och gillar jag detta.

Allt annat är sekundärt och går och förhandla om och framförallt kompromissa om.

Det jag hade valt här, det är inget 24/7 rökning och hålla sig till helger.

Det är en fullt vettig kompromiss att ställa och följa, till en som rökt cannabis i 20år.

Men sen detta med att vara ärlig vid ett inledande av ett förhållande eller i början.

Det är trots allt många gör, och tex vem säger att jag har en psykisksjukdom det första dom gör när man träffas första gången?(OBSERVERA detta var bara ett exempel på där man väljer inte säger allt direkt, så inte ett faktiskt exempel för er).

Och sista frågan som kanske kan förklara konsumtionen är mer än bara vid valda tillfällen(dvs helger eller om man jobbar inom vården tex, så har man helg mitt i veckan så att säga.).

Och det är, har hon en psykisk sjukdom/åkomma diagnos eller en misstänkt sådan?

Min gissning när man pratar om personer som rökt såpass länge, att det finns nått på detta område.

Eller åtminstone mycket troligare än mot den "friska" befolkningen.

Hon är väldigt dubbel, emellanåt har vi jättekul ihop och emellanåt är hon helt oberäknelig. Det var hennes beteende som fick mig att förstå att något var "fel". Hon glömmer allt vi kommer överens om t.ex.var jag bortrest 2 veckor efter jul och hon skulle vattna växter, ta in post och ta ut sopor vi lämnat. Kom hem till döda växter, soplukt och postberget. Den här typen av glömska uppkommer när hon varit hemma hos sig några dagar och då vet jag att hon röker. Har sagt att jag inte gillar att hon sitter själv och röker på vardagarna, att jag inte skulle vilja komma hem och hitta henne pårökt (lika lite som jag skulle vilja att hon satt och drack själv). Har sagt att det är något annat vid festliga tillfällen med vänner/ en lördagskväll. Hon sa att det var ok men henne men märker ju att hon sitter själv och röker när hon är hemma nu med.

När hon inte röker är hon helt annorlunda än när hon gör det. Hon är en mysig person opåverkad.
  • klyban
    Ahahaha, fat chance. Då kommer hon bara hata samhället ännu mer och propagera för legalisering. Ytterst få slutar med cannabis. De flesta har ett livslångt förhållande med den drogen.

De flesta börjar inte ens efter dom testat, så väldigt felaktiga påståenden du gör.
    Men det är såna här påståenden som får konsumtion att öka, just för folk inser det inte är sant.
    Och sen tror dom allt som är dåligt om cannabis, att  även detta är lögner.
    Vilket dom inte är, så varför är det så fel med fakta om cannabis.

Jag blev matad med såna här lögner i skolan när jag växte upp.
    Där jag hade en polis som sa man blir fast för livet om man röker cannabis 3 ggr.
    Det lärde jag mig på 5minuter att den var fel när jag kom ut i verkligheten.
    Och sen fortsätter detta med andra droger, där man tror allt är lögner.

Aldrig förstått detta med att man måste ljuga om droger.
    Om inte sanningen räcker att hålla dom ifrån specifika droger, så kommer folk inte heller hålla sig ifrån droger.
    Jag bara menar, man behöver ingen säga mer än en gång att bensin är farligt att dricka.
    Tror inte ens man behöver säga det en gång, det lär man märka själv snabbt.

• klyban
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-13 14:45:07 följande:
    Hon är väldigt dubbel, emellanåt har vi jättekul ihop och emellanåt är hon helt oberäknelig. Det var hennes beteende som fick mig att förstå att något var "fel". Hon glömmer allt vi kommer överens om t.ex.var jag bortrest 2 veckor efter jul och hon skulle vattna växter, ta in post och ta ut sopor vi lämnat. Kom hem till döda växter, soplukt och postberget. Den här typen av glömska uppkommer när hon varit hemma hos sig några dagar och då vet jag att hon röker. Har sagt att jag inte gillar att hon sitter själv och röker på vardagarna, att jag inte skulle vilja komma hem och hitta henne pårökt (lika lite som jag skulle vilja att hon satt och drack själv). Har sagt att det är något annat vid festliga tillfällen med vänner/ en lördagskväll. Hon sa att det var ok men henne men märker ju att hon sitter själv och röker när hon är hemma nu med.

När hon inte röker är hon helt annorlunda än när hon gör det. Hon är en mysig person opåverkad.

Jag träffat på personer som är nyktra som gör så också.
    Så skylla det på cannabis blir inte en helt rätt bild, men även om i fallet kan vara sant.

Säger inte att det är så, men kan mycket väl vara så att du suttit med henne och att hon varit påverkad av cannabis.
    Det vanliga när någon röker, är att de blir empatiska och eftertänksamma.

• klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:44:31 följande:
    Fel. Att hon ljuger är en grav indikation på missbruk eller/och obehaglig personlighetsstörning.
    Att du skyller hennes 8 månader av lögner på nån annan visar bara hur äckligt ni tänker.
    Ungefär som en psykopat/narcissist.
    Eller missbrukare.

Jag behöver inte ens tänka, finns inget i berättelsen so tyder på missbruk.
    Kommer det ny fakta, så kan vi ta det då, men nu = NEJ.

Och nån ad hominem kommer inte ändra detta.
    Sen kan vi mer eller mindre säga att ett beroende förekommer i nån form.
    Dock inte missbruk, och inte alla förolämpningar i världen du kan hitta, kan ändra detta med nuvarande information.

• Anonym (Medberoende)
    klyban skrev 2017-03-13 14:52:48 följande:

Det vanliga när någon röker, är att de blir empatiska och eftertänksamma.

Hahaha! "Empatiska". Inget konstigt med att manipulativa människor har mysiga sidor, det är ju det som är själva manipulationen.

Nej, man "blir" inte "empatisk" av ett rus, det är något man har som ligger som en spärr i hjärnan och hindrar en från att tex ljuga.

Cannabisrökare är monster när dom inte är påverkade. Aggressiva, elaka, iskalla, kort stubin etc. Dom behöver röka bara för att vara någorlunda normala.
  • klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:57:09 följande:
    Hahaha! "Empatiska". Inget konstigt med att manipulativa människor har mysiga sidor, det är ju det som är själva manipulationen.
    Nej, man "blir" inte "empatisk" av ett rus, det är något man har som ligger som en spärr i hjärnan och hindrar en från att tex ljuga.
    Cannabisrökare är monster när dom inte är påverkade. Aggressiva, elaka, iskalla, kort stubin etc. Dom behöver röka bara för att vara någorlunda normala.

Man kan ljuga av empati, så den kan du glömma.
    Som tex "Kommer jag klara mig?", och detta efter en allvarlig olycka och man redan vet personen kommer dö.
    Så kan man ljuga tack vare empati.

Ser annars du inte vet någonting i hur ett cannabisrus fungerar.
    Och det är bara floskler och stereotyper du ger oss där.

Jo, en som är berusad av cannabis blir empatiska generellt.
    Jag inser du har mycket snedvriden bild i hur en cannabiskonsument är och fungerar.
    Visst har du rätt på ett fåtal, men resterande 96% då?
    Då man efter undersökningar kommit fram till att ca 4% får en problematisk konsumtion, och där ingår dessa saker som du pratar om(Källa NIDA på dessa 4%).

• Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 13:44:00 följande:

Men faktamässigt om cannabis, så utgör denna grupp en liknande risk som den som kör helt nykter.

Även så går THC fort ur kroppen(det är den som avgör om man kör onykter eller inte), så redan efter 8-10h så är det troligt att man är 100% okey att köra.

Då det inte finns mätbara mängder av THC kvar i kroppen, vilket betyder att man får köra bil och precis hur mycket man vill.

Tror jag inte ett skot på. Det är inte bara du som har (tolkar jag det som?) erfarenheter av denna drog. Jag vet vad den gör med en människa och hur sinnet blir när man är påverkad. Jag vet även att substansen kan stanna i blodet längre än vad du påstår. Det är lätt att räkna upp en massa siffror från någon studie i USA (beror på hur seriös den studien är... Jag har då ingen tillit till någon random studie från det land vars lagar tillåter innehav av vapen, dödsstraff och legalisering av somliga droger på sina håll).

Att Cannabis räddar liv, som du skrev här i tråden, var ett dåligt argument. Hur många hälsorisker innebär inte missbruk av Cannabis för en "frisk" person? Cancer, KOL, skador i hjärnan - däribland minnet - samt paranoia bl a, som kan finnas kvar även efter avslutat bruk.

Dessutom hoppas och tror jag inte att TS vill att flickvännen ska sluta droga p g a kontrollbehov utan snarare av omtanke för hennes hälsa. Vill de dessutom ha barn ihop hoppas jag att det är ett ultimatum att hon är drogfri innan.

Träning, som du skrev om att TS idkar, är också ett väldigt bra stimuli att vara "beroende av". Hoppas han kan få med sig tjejen att byta ut ett dåligt beroende mot ett bra.

Det är inte hugget i sten, jag har erfarenheter från det motsatta av vad du skriver. Klart det går att sluta, bara viljan oxh motivation finns där.
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?