• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • pyssel
    klyban skrev 2017-03-13 17:15:21 följande:

Det är en korrekt beskrivning i vad som sker, då det är uppenbart att TS inte har en susning om vad cannabis är.

Aldrig förstått hur man kan se en kränkning där ingen existerar.

Då fakta är inte kränkande, utan bara korrekt i detta fall.

Och detta är mycket vanligt att det sker i dessa situationer, då information om cannabis är så enfärgad i Sverige.

Vad är det jag fabulerar om, har du ett specifikt exempel?

Problemet för dig och detta ämne, är att jag har koll på fakta.

Givetvis är inte min förklaring om TS fakta, men en fingervisning i hur långt ifrån man är ifrån fakta där.

Inget av ovanstående är korrekt, du är ju uppenbarligen kränkt "å andras vägnar" - fast egna. Ditt fabulerande är just det och inte någon"fingervisning" i det aktuella fallet.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    pyssel skrev 2017-03-13 17:52:27 följande:
    Inget av ovanstående är korrekt, du är ju uppenbarligen kränkt "å andras vägnar" - fast egna. Ditt fabulerande är just det och inte någon"fingervisning" i det aktuella fallet.

Blir rätt komiskt och anklaga mig för fabulera, och sen få dessa texter tillbaka som verkligen är att fabulera.
    Som att jag kränker någon, ja, om det kränka med fakta Solig
    Du kan inte avgöra vad som är korrekt eller inte, för det vet inte ens jag.
    Pratar vi om medicinska fakta, så kan vi ge korrekta saker på vissa områden och andra mer diffust.
    Och ge korrekt fakta här är enkelt och med källor i många fall, som är vetenskapligt accepterade.

En sak är säker, TS är stigmatiserad och vill inte skapa sig en egen uppfattning.
    Men kalla mig gärna ignorant, jag som är en person som utgår för personer agerar och säger och inte vad de har konsumerat eller inte.
    (Här låter det som man ska ta obskyra exempel med brott med offer, som tex mord, och sen inbilla sig man har en poäng)

• Anonym (ok man!)

Det är helt i sin ordning att döma någon efter vad hen konsumerar. Folk som stoppa i sig droger regelbundet är svaga, opålitliga människor. Det är väsentlig information för alla som den personen möter.

Över huvud taget dömer vi människor för lite. Det är nämligen en sund mekanism för att slippa omge oss med människor med lägre moralisk standard än oss själva.

• klyban
    Anonym (ok man!) skrev 2017-03-13 18:32:14 följande:
    Det är helt i sin ordning att döma någon efter vad hen konsumerar. Folk som stoppa i sig droger regelbundet är svaga, opålitliga människor. Det är väsentlig information för alla som den personen möter.

Över huvud taget dömer vi människor för lite. Det är nämligen en sund mekanism för att slippa omge oss med människor med lägre moralisk standard än oss själva.

Så 1,3 miljoner är svaga människor?
    Det är ett väldigt tokigt påstående och inbilla sig folk tar cannabis pga de är svaga och opålitliga.
    Så varför man tar en klar minoritet och försöker göra om det till en majoritet kan man undra.
    Då det blir ALLTID fel.

LoL, vi som samhälle dömer verkligen inte lite, så mer vill vi knappast ha.
    Och lägre moraliskt standard, det går inte ens att påvisa om man nu tar cannabis.

För få svar på en sådan fråga, så är det enda man kan göra är att träffa någon som avstämmer ens moral och förmågan och förklara denna moral.
    Och kan man inte svara och förklara, då är den moralen också lämplig att förpassas till soptunnan.

• Anonym (ok man!)
    klyban skrev 2017-03-13 19:10:35 följande:

Så 1,3 miljoner är svaga människor?
    Det är ett väldigt tokigt påstående och inbilla sig folk tar cannabis pga de är svaga och opålitliga.
    Så varför man tar en klar minoritet och försöker göra om det till en majoritet kan man undra.
    Då det blir ALLTID fel.

LoL, vi som samhälle dömer verkligen inte lite, så mer vill vi knappast ha.
    Och lägre moraliskt standard, det går inte ens att påvisa om man nu tar cannabis.

För få svar på en sådan fråga, så är det enda man kan göra är att träffa någon som avstämmer ens moral och förmågan och förklara denna moral.
    Och kan man inte svara och förklara, då är den moralen också lämplig att förpassas till soptunnan.

Va?
  • slutatsnusa
    klyban skrev 2017-03-13 13:35:04 följande:

Missbruk går inte påvisa i det aktuella fallet.

Och med tanke på hon dragit ned en del, tyder även på att antagligen så finns det inte nått beroende heller.

Men den sista låter jag vara flytande, då det är osäker status på den.

Hade hon varit missbrukare, så hade han märkt detta rätt omgående, då dessa har väldigt svårt att sköta sina liv i övrigt.

Med tanke på hur du går igång på detta så är jag helt övertygad om att du använder droger.

Jag skull vilja påstå att det är precis vad ts märkt dvs att hon använder droger. Frågan är hur ska ts hantera det.
  • Anonym (Oerfaren och kär)
    slutatsnusa skrev 2017-03-13 20:14:30 följande:

Med tanke på hur du går igång på detta så är jag helt övertygad om att du använder droger.

Jag skull vilja påstå att det är precis vad ts märkt dvs att hon använder droger. Frågan är hur ska ts hantera det.

Ja jag har väl rätt att agera efter mina egna värderingar. Dessa inkluderar inte illegala substanser eller att försöka lura polisen... En mindre endorfinkick från min joggingtur eller mitt lugn efter yogan är knappast jämförbart med vad för effekter min tjej nu får av en till kroppen tillförd artificiell kemikalie.

Hennes minnesförluster och trötthet hänger ihop med THC, det har jag dokumenterat från tillfällen då jag vet att hon rökt. Hon visar även ibland tecken på paranoia, vilket skrämmer mig. Hon har även halucinerat en del. Dock oklart vad exakt hon då gjort/ tagit. Hennes konstiga konstanta hosta har mer än en gång fått mig att tänka på bronkit. Jag är orolig för henne... Hon säger att hon skiter i sin hälsa när jag säger det.

Kan inte konfrontera mer eftersom hon blir skitarg och drar. Mellan dessa episoder har vi dock haft fina stunder, skratt, mys osv.
  • Anonym (suck...)
    klyban skrev 2017-03-13 13:10:44 följande:

Men bara för du är hälsofantast och är absolutist, betyder inte alla måste vara detta.
    Inte heller att du bestämmer över hennes kropp och konsumtion.
    Men många har hybris över att de inbillar sig de har den rätten.
    Att ljuga/försköna sanningen i början av ett förhållande är nått i princip alla pysslar med.

Sen är du emot stimuli säger du, och tränar mycket?
    Om det är så, så stämmer det inte att du är emot stimuli, då träningen är exakt det samma och frigörande av cannabis liknande ämne, som ger samma effekt som det hon röker.
    Så innan man börjar basuner ut sådana saker, så får man nog titta lite närmare på vad man faktiskt gör.

Om du bara slutar fördöma, så kommer du se lögnerna slutar komma.
    Detta komemr många ggr av att samhället inte vill annat än stigmatisera.
    Och det har 100% påverkan på ditt tänk, då du gör liknande själv.

Och en sak jag alltid säger, och det är att det inte är vad man stoppar i kroppen som definierar en som person utan hur man agerar med omvärlden.
    Så är hon i övrigt är fantastisk, så kan man undra vad faan krånglar du då för?
    Även har man rökt på i 20år, så lär det aldrig eskalera till att utveckla ett missbruk.

Eller så kan man se det som att har man rökt på i 20 år - då HAR man ett missbruk. Det tror jag nämligen de flesta människor inser/anser, som inte själva har ett missbruk... 
  • Anonym (Någon blundar.....)

Hur menar du att det är realistiskt att få barn med en sån person??

Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 13:48:55 följande:

Men hela beteendekedjan, tillvägagångssättet, hon haft är så lömsk. I mina ögon så typisk ett opålitligt beteende, ett missbruksbeteende. 

Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 14:00:51 följande:
    Jag vill ha familjeliv och gärna ganska snart. Det vill hon också säger hon! Kommer ju bli katastrof.
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 17:21:59 följande:
    Hon är 40, jag några år yngre.
  • Anonym (Någon blundar.....)
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-13 14:45:07 följande:
    Det var hennes beteende som fick mig att förstå att något var "fel". Hon glömmer allt vi kommer överens om t.ex.var jag bortrest 2 veckor efter jul och hon skulle vattna växter, ta in post och ta ut sopor vi lämnat. Kom hem till döda växter, soplukt och postberget.
    Det är inte så att hon har nån diagnos då? 

Av det du skrivit nedan, tror du verkligen det här nån du ska skaffa barn med? Isåfall verkar du mer än lovligt naiv. Men visst, ta henne då eftersom hon är så fantastisk.
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-13 20:34:41 följande:
    Ja jag har väl rätt att agera efter mina egna värderingar. Dessa inkluderar inte illegala substanser eller att försöka lura polisen...

Hon visar även ibland tecken på paranoia, vilket skrämmer mig. Hon har även halucinerat en del. Dock oklart vad exakt hon då gjort/ tagit.

Hon säger att hon skiter i sin hälsa när jag säger det.
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?