• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • Anonym (Någon blundar.....)

Ja, det är väl så. O jag reagerar precis likadant! Väldigt konstigt, antingen stoppar TS huvudet i sanden eller så fattar han inte bara. Bilda familj med nån som ljuger, döljer, inte går att lita på o är mitt uppe i ett aktivt missbruk? O som är helt omotiverad till att sluta eller nånting, det är ju döfött. 

Men det är klart, TS kanske har egna problem som han inte skriver om här. Då kanske dom funkar ihop.

klyban skrev 2017-03-14 06:41:53 följande:

Det brukar vara mycket vanligt i sådana här historier.

Det som får mig och reagera, det är hur TS berättar hur illa allt är.
    Men ändå inte går vidare.

• klyban
    pyssel skrev 2017-03-14 12:23:11 följande:
    Såklart är den avgörande faktorn inte TS inställning utan partnerns drogproblem. Och självklart hade flickvännen inte varit fungerande med en narkoman partner, ingen partner eller partner med "annan inställning". Typiskt missbrukare att externalisera det egna problemet.

Om man utgår att det är det hemskaste som finns oavsett, så blir det alltid fel.
    Sen kan inte jag se nån missbrukare i TS "partner", på sin höjd beroende.

• klyban
    monkees skrev 2017-03-14 12:25:04 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i här men menar du att om man är ihop med en person som man misstänker har ett drogberoende så är framgångskonceptet att man "låtsas som det regnar", visslar och skaffar barn?
    Hur läser du in nått så konstigt?
  • klyban
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-14 12:35:24 följande:
    Låter inte troligt att TS flickvän efter 20 års missbruk skulle sluta självmant. Hon tål ju inte att bli konfronterad och verkar inte vilja erkänna att det är ett problem. Din man kanske hade en annan syn, ville ta sig ur?

Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, och inte heller skapa några problem.
    Man ska inte bara anta saker man inte förstår sig på, men visst är det möjligt.
    Sen är saker som att bli kritiserad nått som väldigt få människor gillar.
    Skulle kunna testa detta på dig, men är rätt övertygad att poängen aldrig skulle nå fram(och poängen är INTE att hon ska röka cannabis hur hon vill).

• klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-14 12:49:00 följande:
    Är det du som är längdtrollet? Du skriver lika kasst och det skulle ju förklara det pundiga beteendet att skriva 20 miljoner trådar om samma sak precis som du hasplar ur dig osammanhängande blaj om cannabis här 20 inlägg i taget.
    Vad är det som du vill jag ska räta ut för dig, eller ville du bara förolämpa mig i tron att du ska få rätt?
  • klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-14 13:19:34 följande:
    Du är ju för fan dum i huvet.
    Blir jag kär i en vegan säger jag att jag äter kött. Man ljuger inte för att manipulera sig till ett förhållande, vad är det för skitlogik?
    Normala, vuxna människor står för vem dom är och sitt beteende och skyller inte sina lögner på att andra är "perfekta"
    Han har inte alls nåt ansvar för att reagera mjukt!
    Vad fan lever du i för verklighet? En ettårings?!
    Som vuxen är man ärlig och ansvarar för det, inte andras reaktioner. Det är deras rätt att reagera som dom vill och det ska man tåla. Det hör till livet.
    Man får inte alla man faller för, har inte rätt till alla man faller för. Vill dom inte ha en som man är-fine.
    Antingen är man bra som man är eller så får man ändra på något. Tex lögner.
    Herregud...

Det kan man tycka, men i början på relationer och när man träffas.
    Så brukar det mörkas en del, det är helt normalt i början på förhållanden.
    Och det är knappast så att cannabisen nu en bit in är nått som är hemligt.
    Jag dömer inte människor i vad dom konsumerar, utan hur de agerar mot mig.

• klyban
    Anonym (Någon blundar.....) skrev 2017-03-14 15:01:50 följande:
    Ja, det är väl så. O jag reagerar precis likadant! Väldigt konstigt, antingen stoppar TS huvudet i sanden eller så fattar han inte bara. Bilda familj med nån som ljuger, döljer, inte går att lita på o är mitt uppe i ett aktivt missbruk? O som är helt omotiverad till att sluta eller nånting, det är ju döfött. 

Men det är klart, TS kanske har egna problem som han inte skriver om här. Då kanske dom funkar ihop.

Det kan man räkna med, men ofta så brukar folk ofta skönmåla sig själva i början av förhållanden.
    Jag har sett alla varianter här i mitt liv.

Men tanke med de svar vi sett, så ser jag ingen som helst framtid här för TS och henne.
    Och om inte han drastiskt tänker om(då hans steg i en kompromiss är så mycket större), så är detta förhållande dödsdömt.
    Samtidigt skulle de kunna ha en rätt så friktionsfritt förhållande, men ser noll vilja här.
    Så därför jag väljer säga att TS bör gå vidare i livet.

• Anonym (Medberoende)
    klyban skrev 2017-03-14 15:43:55 följande:

Det kan man tycka, men i början på relationer och när man träffas.

Så brukar det mörkas en del, det är helt normalt i början på förhållanden.

Och det är knappast så att cannabisen nu en bit in är nått som är hemligt.

Jag dömer inte människor i vad dom konsumerar, utan hur de agerar mot mig.

Normalt?! Ja tydligen i missbrukarkretsar, annars är det tvärtom. Att man lägger papper i toan, sminkar sig varje gång man ses osv är INTE att ljuga. Det är INTE normalt i början av ett förhållande att ljuga om vad för droger man nyttjar.
  • klyban
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-14 17:07:34 följande:
    Normalt?! Ja tydligen i missbrukarkretsar, annars är det tvärtom. Att man lägger papper i toan, sminkar sig varje gång man ses osv är INTE att ljuga. Det är INTE normalt i början av ett förhållande att ljuga om vad för droger man nyttjar.

Verkar som du pratar om cannabis där, men det måste du väl förstått jag inte menade?
    Sällan jag ser folk är som de egentligen är i inledandet av ett förhållande.
    Detta är okontroversiellt som det någonsin kan vara.

Sen ser jag inget missbruk hos TS och denna kvinna, på sin höjd beroende med nuvarande uppgifter.
    Och jag ändrar mig till missbruk den sekund vi blir delgivna en sådan information.

Svar på tråden Är min tjej missbrukare?