• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • slutatsnusa
    klyban skrev 2017-03-12 14:28:52 följande:

Det kan man lösa genom att inte döma och och säga till att det är öppna kort som gäller.

Så slutar även lögnerna, lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

Jag har svårt att se att en missbrukare plötsligt slutar ljuga!

Ts jag vet inte hur gamla ni är, men 20 års missbruk är en lång tid. Gör slut eller tillåt henne att knarra fritt. Då vet du åtminstone när hon är påverkad.
    klyban skrev 2017-03-12 14:28:52 följande:

Det kan man lösa genom att inte döma och och säga till att det är öppna kort som gäller.

Så slutar även lögnerna, lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

Hon blev ju medvetet ihop med en hälsoentusiast som är emot stimuli. Hon valde ju att ändå träffa mig och istället ljuga för mig. Jag har försökt att inte döma eller överreagera men sitter istället och mår dåligt över detta när jag är ensam...

Använder du något själv? Varför i så fall?
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 16:12:38 följande:

Jag har svårt att se att en missbrukare plötsligt slutar ljuga!

Ts jag vet inte hur gamla ni är, men 20 års missbruk är en lång tid. Gör slut eller tillåt henne att knarra fritt. Då vet du åtminstone när hon är påverkad.

Hon är 40, jag några år yngre. Som sagt, inga ungdomar... Jag har ärligt talat aldrig varit i den här situationen tidigare så det är svårt för mig att avgöra vad jag tycker är ok och inte.
  • pyssel
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 17:21:59 följande:

Hon är 40, jag några år yngre. Som sagt, inga ungdomar... Jag har ärligt talat aldrig varit i den här situationen tidigare så det är svårt för mig att avgöra vad jag tycker är ok och inte.

Lita på dina egna observationer (och utgå från att mer finns i det fördolda). Det första de som inte drar öronen åt sig direkt gör är att börja förhandla med egna värderingar eller ifrågasätta sin egen verklighetsuppfattning. Det gäller allt från otrohet till missbruk. Lobbandet med de egna tankarna och partnerns förklaringar och motattacker brukar se likadana ut oavsett vad för dysfunktion man försöker konfrontera i förhållandet. Bered dig på aggression eller offerkofta.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Psykpersonal)
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 17:20:11 följande:
    Hon blev ju medvetet ihop med en hälsoentusiast som är emot stimuli. Hon valde ju att ändå träffa mig och istället ljuga för mig. Jag har försökt att inte döma eller överreagera men sitter istället och mår dåligt över detta när jag är ensam...

Använder du något själv? Varför i så fall?
    TS, du mår dåligt eftersom du börjar bli medberoende. Läs gärna på lite om det.
  • Anonym (ppro)

Hon har sagt att hon ska sluta röka men blir irriterad när du frågar om det och säger att det inte kan ske direkt:=bortförklaring. Efter en så lång tid med mariujanamissbruk kommer hon inte ha det lätt att sluta. Uppenbarligen har er relation inte varit tillräcklig orsak till motivation ännu iallafall. Det kanske krävs en rejäl tankeställare för att hon ska sluta, typ som att polisen tar henne med THC i blodet eller liknande.

• slutatsnusa
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 17:21:59 följande:

Nej, det är inte lätt. Men jag tror (utgår från mig själv) att du skulle ha svårt att leva både med lögnerna eller det öppna missbruket.
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 21:50:39 följande:

Nej, det är inte lätt. Men jag tror (utgår från mig själv) att du skulle ha svårt att leva både med lögnerna eller det öppna missbruket.

Absolut, det är långt ifrån vad jag vill. Får lite panik när jag tänker på det! Varför är det då så svårt att bara dra? Är det.pga det där med medberoende kanske? Känner igen mig i det ( läste igår kväll).
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-12 20:54:55 följande:

Hon har sagt att hon ska sluta röka men blir irriterad när du frågar om det och säger att det inte kan ske direkt:=bortförklaring. Efter en så lång tid med mariujanamissbruk kommer hon inte ha det lätt att sluta. Uppenbarligen har er relation inte varit tillräcklig orsak till motivation ännu iallafall. Det kanske krävs en rejäl tankeställare för att hon ska sluta, typ som att polisen tar henne med THC i blodet eller liknande.

Hon har faktiskt, i ett svagt ögonblick, skrutit om att hon aldrig blivit tagen. Hon har en hel arsenal av tricks till hur man inte blir ertappad.
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?