• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • Anonym (granit)

TS, du skriver ju redan själv att du inte alls tycker om den personen hon blir när hon är påverkad, så varför tveka?

Om man bortser från alla andra argument som olaglighet, långsiktiga skador på hjärnan, olämpligt för en förälder och bla bla bla: Om du inte gillar personen på droger och de mörkar samt har inte för avsikt avsikt att sluta, så är det ju inget val för dig, eller hur?

Blir man en skitstövel eller en apatisk tråkflummare av droger, varför skulle någon vilja leva med en då? Spelar väl ingen roll om man super så man spyr i ungarnas sängar eller bara blir en tråkigare eller obehagligare version av sig själv, varför i helvete ska nån annan tolerera det?

Den biten är så simpel så t.o.m. drogförespråkare som klyban borde kunna fatta den. 

• klyban
    Anonym (granit) skrev 2017-03-14 11:07:05 följande:
    TS, du skriver ju redan själv att du inte alls tycker om den personen hon blir när hon är påverkad, så varför tveka?

Om man bortser från alla andra argument som olaglighet, långsiktiga skador på hjärnan, olämpligt för en förälder och bla bla bla: Om du inte gillar personen på droger och de mörkar samt har inte för avsikt avsikt att sluta, så är det ju inget val för dig, eller hur?

Blir man en skitstövel eller en apatisk tråkflummare av droger, varför skulle någon vilja leva med en då? Spelar väl ingen roll om man super så man spyr i ungarnas sängar eller bara blir en tråkigare eller obehagligare version av sig själv, varför i helvete ska nån annan tolerera det?

Den biten är så simpel så t.o.m. drogförespråkare som klyban borde kunna fatta den. 

Håller med, känns jätte konstigt detta.
    Fot i röven är det enda som kommer lösa TS problem, inbilla sig det ska bli ändring skulle jag inte satsa många ören på.

pyssel skrev 2017-03-14 07:15:58 följande:
    Det framgår allt tydligare vilka problem hon har. Ta inte åt dig här i tråden av att det beror på din inställning och alla möjliga försök att svartmåla dig som "havererad" och andra konstiga ordval - Den här 40-åringen har ett drogproblem med eller utan dig. Hon kan inte fungera i ett förhållande. Fundera över vad det är som håller dig kvar.

Såklart TS inställning är en som påverkar negativt, att förneka detta vore väldigt dumt.
    Sen måste TS inte läsa upp sig och förstå saken, men som han är nu så är detta förhållande bara att glömma.

• Anonym (Känner igen mig)

Du kanske ska ge henne lite tid och bara fortsätta visa kärlek så kan det nog bli till din fördel. Jag var i precis samma situation med min man och idag är vi gifta, har ett barn och ett till påväg. Han är chef på ett stort företag nu och jag väldigt glad för hans skull. Jag gjorde precis det jag skrev ovan. Ställde inga krav eller ultimatum. Det tog ett tag, men det var det värt.

• pyssel
    klyban skrev 2017-03-14 11:27:28 följande:

Såklart TS inställning är en som påverkar negativt, att förneka detta vore väldigt dumt.

Sen måste TS inte läsa upp sig och förstå saken, men som han är nu så är detta förhållande bara att glömma.

Såklart är den avgörande faktorn inte TS inställning utan partnerns drogproblem. Och självklart hade flickvännen inte varit fungerande med en narkoman partner, ingen partner eller partner med "annan inställning". Typiskt missbrukare att externalisera det egna problemet.
    Alla hästar hemma
  • monkees
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2017-03-14 12:07:23 följande:

Du kanske ska ge henne lite tid och bara fortsätta visa kärlek så kan det nog bli till din fördel. Jag var i precis samma situation med min man och idag är vi gifta, har ett barn och ett till påväg. Han är chef på ett stort företag nu och jag väldigt glad för hans skull. Jag gjorde precis det jag skrev ovan. Ställde inga krav eller ultimatum. Det tog ett tag, men det var det värt.

Ursäkta att jag lägger mig i här men menar du att om man är ihop med en person som man misstänker har ett drogberoende så är framgångskonceptet att man "låtsas som det regnar", visslar och skaffar barn?
  • Anonym (ppro)

Låter inte troligt att TS flickvän efter 20 års missbruk skulle sluta självmant. Hon tål ju inte att bli konfronterad och verkar inte vilja erkänna att det är ett problem. Din man kanske hade en annan syn, ville ta sig ur?
  • Anonym (Medberoende)
    klyban skrev 2017-03-13 18:08:00 följande:

Blir rätt komiskt och anklaga mig för fabulera, och sen få dessa texter tillbaka som verkligen är att fabulera.

Som att jag kränker någon, ja, om det kränka med fakta

Du kan inte avgöra vad som är korrekt eller inte, för det vet inte ens jag.

Pratar vi om medicinska fakta, så kan vi ge korrekta saker på vissa områden och andra mer diffust.

Och ge korrekt fakta här är enkelt och med källor i många fall, som är vetenskapligt accepterade.

En sak är säker, TS är stigmatiserad och vill inte skapa sig en egen uppfattning.

Men kalla mig gärna ignorant, jag som är en person som utgår för personer agerar och säger och inte vad de har konsumerat eller inte.

(Här låter det som man ska ta obskyra exempel med brott med offer, som tex mord, och sen inbilla sig man har en poäng)

Är det du som är längdtrollet? Du skriver lika kasst och det skulle ju förklara det pundiga beteendet att skriva 20 miljoner trådar om samma sak precis som du hasplar ur dig osammanhängande blaj om cannabis här 20 inlägg i taget.
  • Anonym (Medberoende)

Hahaha, antingen är du en knarkare som sprider desinformation åt andra knarkares vägnar eller så är du blåst.

Jag har en väninna som tror att hennes man har slutat röka. Han är dock inte chef för ett stort företag utan pluggar något flummigt år efter år och jobbar deltid med ett skitjobb.

Både jag och min man ser uppenbart att han fortfarande röker, det märks på honom. Och hans kompisar han brukar sova över hos och "kolla på film".

Kompisar som skriker haschtomtar lång väg.

"Han brukade röka hela dagarna och aldrig gå ut, pratade inte med mig och fick ingenting gjort"

Aha. Han är likadan nu men han röker numer i smyg och ljuger om att han har slutat. Hon är så korkad att hon inte ser sånt.
  • Anonym (Sia)

Kommer från en annan liten vinkling. Om du vill att folk ska våga säga sanningen till dig så måste du låta den personen få "falla mjukt" när hon erkänt. Hur lätt tror du det är för henne att vara sanningsenlig mot dig? Du har basunerat ut vilken ultrasund snubbe du är o HATAR allt vad droger/rökning/etc , varit grymt dömande osv.

Hon har fallit pladask för dig, vill inte förlora dig vilket är en stor risk om hon berättar att hon röker, hur lätt är det då att säga som det är, tror du?

Så snälla, ta av dig din gloria Mr perfekt o se din egen skuld i detta! Du ÄR inte lätta att vara sanningsenlig mot, när man blir rädd o vet att du kommer försvinna om man säger som det är, ja då behöver du ändra ditt sätt att vara/tala. Hoppas verkligen du förstår hur jag menar o tar till dig det! Hårda oförstående män är läskiga!

Med det sagt. Om du inte väljer att avsluta denna relation vilket jag spontant tycker du borde. Använd dubbla preventivmedel! Även om hon blir drogfri så ligger beroendet kvar latent o kan blossa upp närsomhelst. Skaffa inte barn med denna kvinna på länge länge länge!

Hon behöver vara stabil o drogfri i minst ett par år. Även gått igenom minst en katastrof i livet o klarat av den utan att falla tillbaka i drogträsket.

• Anonym (Medberoende)
    Anonym (Sia) skrev 2017-03-14 13:00:28 följande:

Kommer från en annan liten vinkling. Om du vill att folk ska våga säga sanningen till dig så måste du låta den personen få "falla mjukt" när hon erkänt. Hur lätt tror du det är för henne att vara sanningsenlig mot dig? Du har basunerat ut vilken ultrasund snubbe du är o HATAR allt vad droger/rökning/etc , varit grymt dömande osv.

Hon har fallit pladask för dig, vill inte förlora dig vilket är en stor risk om hon berättar att hon röker, hur lätt är det då att säga som det är, tror du?

Så snälla, ta av dig din gloria Mr perfekt o se din egen skuld i detta! Du ÄR inte lätta att vara sanningsenlig mot, när man blir rädd o vet att du kommer försvinna om man säger som det är, ja då behöver du ändra ditt sätt att vara/tala. Hoppas verkligen du förstår hur jag menar o tar till dig det! Hårda oförstående män är läskiga!

Med det sagt. Om du inte väljer att avsluta denna relation vilket jag spontant tycker du borde. Använd dubbla preventivmedel! Även om hon blir drogfri så ligger beroendet kvar latent o kan blossa upp närsomhelst. Skaffa inte barn med denna kvinna på länge länge länge!

Hon behöver vara stabil o drogfri i minst ett par år. Även gått igenom minst en katastrof i livet o klarat av den utan att falla tillbaka i drogträsket.

Du är ju för fan dum i huvet.

Blir jag kär i en vegan säger jag att jag äter kött. Man ljuger inte för att manipulera sig till ett förhållande, vad är det för skitlogik?

Normala, vuxna människor står för vem dom är och sitt beteende och skyller inte sina lögner på att andra är "perfekta"

Han har inte alls nåt ansvar för att reagera mjukt!

Vad fan lever du i för verklighet? En ettårings?!

Som vuxen är man ärlig och ansvarar för det, inte andras reaktioner. Det är deras rätt att reagera som dom vill och det ska man tåla. Det hör till livet.

Man får inte alla man faller för, har inte rätt till alla man faller för. Vill dom inte ha en som man är-fine.

Antingen är man bra som man är eller så får man ändra på något. Tex lögner.

Herregud...
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?