Inlägg från: Anonym (ppro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ppro)

Är min tjej missbrukare?

Hon har sagt att hon ska sluta röka men blir irriterad när du frågar om det och säger att det inte kan ske direkt:=bortförklaring. Efter en så lång tid med mariujanamissbruk kommer hon inte ha det lätt att sluta. Uppenbarligen har er relation inte varit tillräcklig orsak till motivation ännu iallafall. Det kanske krävs en rejäl tankeställare för att hon ska sluta, typ som att polisen tar henne med THC i blodet eller liknande.

• Anonym (ppro)

Hoppas verkligen inte att hon kör bil under påverkan och inte heller att honhar ett jobb som kan få konsekvenser för andra om hon tabbar sig pga onykterhet eller abstinens.

• Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 13:44:00 följande:

Men faktamässigt om cannabis, så utgör denna grupp en liknande risk som den som kör helt nykter.

Även så går THC fort ur kroppen(det är den som avgör om man kör onykter eller inte), så redan efter 8-10h så är det troligt att man är 100% okey att köra.

Då det inte finns mätbara mängder av THC kvar i kroppen, vilket betyder att man får köra bil och precis hur mycket man vill.

Tror jag inte ett skot på. Det är inte bara du som har (tolkar jag det som?) erfarenheter av denna drog. Jag vet vad den gör med en människa och hur sinnet blir när man är påverkad. Jag vet även att substansen kan stanna i blodet längre än vad du påstår. Det är lätt att räkna upp en massa siffror från någon studie i USA (beror på hur seriös den studien är... Jag har då ingen tillit till någon random studie från det land vars lagar tillåter innehav av vapen, dödsstraff och legalisering av somliga droger på sina håll).

Att Cannabis räddar liv, som du skrev här i tråden, var ett dåligt argument. Hur många hälsorisker innebär inte missbruk av Cannabis för en "frisk" person? Cancer, KOL, skador i hjärnan - däribland minnet - samt paranoia bl a, som kan finnas kvar även efter avslutat bruk.

Dessutom hoppas och tror jag inte att TS vill att flickvännen ska sluta droga p g a kontrollbehov utan snarare av omtanke för hennes hälsa. Vill de dessutom ha barn ihop hoppas jag att det är ett ultimatum att hon är drogfri innan.

Träning, som du skrev om att TS idkar, är också ett väldigt bra stimuli att vara "beroende av". Hoppas han kan få med sig tjejen att byta ut ett dåligt beroende mot ett bra.
    Anonym (Medberoende) skrev 2017-03-13 14:31:09 följande:

Ahahaha, fat chance. Då kommer hon bara hata samhället ännu mer och propagera för legalisering. Ytterst få slutar med cannabis. De flesta har ett livslångt förhållande med den drogen.

Det är inte hugget i sten, jag har erfarenheter från det motsatta av vad du skriver. Klart det går att sluta, bara viljan oxh motivation finns där.
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 13:35:04 följande:

Missbruk går inte påvisa i det aktuella fallet.

Och med tanke på hon dragit ned en del, tyder även på att antagligen så finns det inte nått beroende heller.

Men den sista låter jag vara flytande, då det är osäker status på den.

Hade hon varit missbrukare, så hade han märkt detta rätt omgående, då dessa har väldigt svårt att sköta sina liv i övrigt.

Men snälla, det är inte mängden som avgör om det är ett beroende eller ej. Om man dragit ner på en drog men ändå fortsätter är man fortfarande beroende så länge man inte klarar att låta bli helt.

Det är uppenbart hur kärleken till drogen kan ta ett fast grepp om människor i sina klor och få dem att predika drogens "fördelar" för alla som orkar höra på. Halleluja.
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 16:20:51 följande:

Nej, THC finns bara i uppmätbara mängder i upp till 8-10h.

Och redan här ser vi hur faktabefriat det är.

Även har du fel om USA och legalisering, de vill inte legalisera nått USA

Och de som vill legalisera är folket och detta görs genom direktdemokrati och på delstatsnivå.

Sen prata om dåliga saker, så kan vi ta upp just narkotikapolitiken i Sverige som anses att inte leva upp till de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Vadå räddar liv?

KOL är dumhet i konsumtion och för varm rök, som skadar halsen.

Lungcancer får man inte av cannabis alls, eller ja ingen förhöjd risk i alla fall.

TS tror en massa saker om cannabis, den saken är redan avklarad.

Och självfallet väljer han hur han vill göra.

Men jag hade gått på hur hon är som person, både bra och dåligt.

Och då spelar det ingen roll om hon hade rökt kilo cannabis varje dag eller en absolutist.

Då det viktiga är inte vad man konsumerar för mig, utan hur en person är.

Du kommer säkert vilja ge en massa exempel, men låt mig säga att världen är inte svart och vit.

Men nu var det inte att TS tränar som var saken, utan han påstod han inte gillade stimuli.

Vilket är ett mycket tokigt påstående, så hela livet är baserat på detta(och mer givetvis).

Men extra tydligt på träning och att träning bland annat frigör anandamid som är kroppseget cannabis.

Vilket gör avståndstagandet till stimuli rätt tokigt.

Snabb googling:

www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-delstater-rostade-om-laglig-cannabis

Citat: "Det blir nu helt lagligt att röka cannabis i USA:s folkrikaste delstat Kalifornien. På valdagen röstade väljarna i flera delstater ja till att göra konsumtion av cannabis tillåten".

Oavsett VEM som vill legalisera, att man kan tillåta det genom en demokratisk framröstning anser jag är förkastligt.

www.ferle.se/cannabistestning/

Citat: "Att testa för cannabis kan ibland vara lite problematiskt med tanke på hur länge det visar sig på ett cannabis test. Huvudorsaken är att den aktiva substansen i cannabis (THC) binder sig till kroppens fettvävnader och vid dagligt bruk av cannabis kommer mängden THC stanna kvar i kroppen.

Hos en person med långvarigt missbruk kan THC spåras i kroppen i upp till 8 veckor på ett standardtest med gränsvärde 50 ng/ml".

Ja, tyckte du skrev ngt om att det räddar liv? Kanske missförstod..Hursom, du valde att hoppa över att bemöta minnesförlust, hjärnskador och paranoia.

Http://cannabishjalpen.se/natverket/who-rapport-cannabis-2016

Citat: "Daglig användning av cannabis i tonåren och vuxenlivet är förknippad med en rad negativa hälsomässiga och psykologiska konsekvenser som exempelvis:

Icke fullföljd skolgång.Kognitiva försämringar.Risk att använda andra illegala droger.Ökad risk för depressiva symptom.Ökad förekomst av självmordstankar och självmordsbeteende.Lång tids cannabisrökning ökar risken för att utveckla kronisk och akut bronkit.Omfattande cannabisrökning hos unga ökar risken för hjärtinfarkt och stroke.Att röka en blandning av cannabis och tobak kan öka risken för cancer och andra sjukdomar i andningsorganen".

Vore ypperligt om du ville visa vad du baserar dina "fakta" på.
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-13 16:57:19 följande:

Direktdemokrati är den ultimata demokratin.

Men det i sig ändrar inget, då USA inte vill legalisera några droger ens.

THC finns inte i spårbara mängder efter 8-10h, finns inget du kan göra åt detta.

Det du pratar om är en metabolit som går att spåra.

Som man kan spåra 1-60 dagar senare, för en som röker nån gång per år, så komemr det nästan alltid ligga på runt 1-2 dagar och spårbarhet.

Och THC kommer alltid ligga på 8-10h, jag är uppläst och har du problem med detta faktum.

Så är mitt råd att du tar kontakt med Rättsmedicinalverket, då du verkar veta bättre än dom.

Ja, det du tar upp med WHO där, stämmer bra och de har hämtat detta ifrån den berömda Dunedine-studien.

Där man kan påvisa en IQ-minskning med par poäng på ungdomar som röker cannabis varaktigt och är minderåriga.

För mig de pratar om 13-14år.

Samma studie säger att de som har cannabis debut efter 18år, är att de aldrig kan påvisa någon IQ-minskning hos dom.

Vilket i sig visar rätt tydligt att det vore klokt med åldersgräns och inte som nu där vem som helst hur enkelt som helst kan köpa cannabis.

Om man ska ha en rät bild vad cannabis har för problematik, så är inte Svenska antiknarksidor den rätta vägen att gå.

Då de har en agenda, som är att aldrig säga nått annat än negativt om cannabis och droger.

I ett informationssamhälle där vi värdesätter fakta, så är det en dålig idé att kolla på såna sidor.

Vad är det för fakta du avser och vill jag ska berätta om?

Har andra erfarenheter av hir länge THC kan uppmäras i blodet. Det skiljer sig också åt beroende av en persons förbränningsförmåga.

Vilka fakta anser du att vi bör lita till då, pro-knarksidor då eller? Ska det vara rättvist bör det ju isf vara en helt neutral sida. Du kanske kan påvisa sådana källor?

De fakta du fyllt upp tråden med kanske du vill källhänvisa till?
  • Anonym (ppro)
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-13 20:34:41 följande:

Ja jag har väl rätt att agera efter mina egna värderingar. Dessa inkluderar inte illegala substanser eller att försöka lura polisen... En mindre endorfinkick från min joggingtur eller mitt lugn efter yogan är knappast jämförbart med vad för effekter min tjej nu får av en till kroppen tillförd artificiell kemikalie.

Hennes minnesförluster och trötthet hänger ihop med THC, det har jag dokumenterat från tillfällen då jag vet att hon rökt. Hon visar även ibland tecken på paranoia, vilket skrämmer mig. Hon har även halucinerat en del. Dock oklart vad exakt hon då gjort/ tagit. Hennes konstiga konstanta hosta har mer än en gång fått mig att tänka på bronkit. Jag är orolig för henne... Hon säger att hon skiter i sin hälsa när jag säger det.

Kan inte konfrontera mer eftersom hon blir skitarg och drar. Mellan dessa episoder har vi dock haft fina stunder, skratt, mys osv.

Hon blir arg för att hon inte vill ta i tu med detta utan endast låta det fortsätta som nu.

Det är att lura dig själv att leva på "de fina stunderna". Det är ju bara för dig att välja, vill du leva med en tjej som har andra värderingar, med detta missbruk, och därmed skippa familjelivet eller vill du gå vidare? Alternativet är att du ställer ultimatum, hon får välja mellan sin destruktiva livsstil eller ett liv med dig. Väljer hon alternativ nr 2, ja då är hon förlorad. Jag tror det är det bästa du kan göra, för er bådas skull. Hoppas att hon gör rätt val.
  • Anonym (ppro)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2017-03-14 12:07:23 följande:

Du kanske ska ge henne lite tid och bara fortsätta visa kärlek så kan det nog bli till din fördel. Jag var i precis samma situation med min man och idag är vi gifta, har ett barn och ett till påväg. Han är chef på ett stort företag nu och jag väldigt glad för hans skull. Jag gjorde precis det jag skrev ovan. Ställde inga krav eller ultimatum. Det tog ett tag, men det var det värt.

Låter inte troligt att TS flickvän efter 20 års missbruk skulle sluta självmant. Hon tål ju inte att bli konfronterad och verkar inte vilja erkänna att det är ett problem. Din man kanske hade en annan syn, ville ta sig ur?
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-14 15:38:57 följande:

Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, och inte heller skapa några problem.

Man ska inte bara anta saker man inte förstår sig på, men visst är det möjligt.

Sen är saker som att bli kritiserad nått som väldigt få människor gillar.

Skulle kunna testa detta på dig, men är rätt övertygad att poängen aldrig skulle nå fram(och poängen är INTE att hon ska röka cannabis hur hon vill).

Varför skulle det inte vara ett problem när en människa med hjälp av droger förstör sin kropp? Och jo, även TS ser ju detta som problemet i relationen, därav tråden.

Jag skrev "konfronterad", inte "kritiserad", så varför pratar du om att du skulle kritisera mig? Haha, tillåt mig skratta. Det rör mig inte i ryggen om du kritiserar mig. Flickvännen är ju en vuxen kvinna på 40 år, hon borde ju tåla att bli konfronterad med sitt missbruk då, om hon tycker att det är så bra?! Istället valde hon att dölja det.
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-14 20:20:54 följande:

Nä, folk gillar sällan kritik, knappt ens positiv kritik.

Du drar egna slutsatser i vad jag säger, är det nått som är oklart fråga istället och svara sen.

Ja, det mesta du skriver tycker jag är ganska oklart. Ger upp nu med att försöka diskutera detta med en vägg.
  • Anonym (ppro)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-15 17:33:30 följande:

Är du också totalt erfaren vad gäller kvinnans kropp och biologi?

En 40 åring, som inte fått barn förut, har inte väldigt stora chanser att lyckas få det nu heller.

Speciellt om hon inte sköter sin hälsa.

Beklagar!!

Sant. Väljer TS att stanna kvar i relationen blir hannsannolikt
  • Anonym (ppro)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-15 17:33:30 följande:

Är du också totalt erfaren vad gäller kvinnans kropp och biologi?

En 40 åring, som inte fått barn förut, har inte väldigt stora chanser att lyckas få det nu heller.

Speciellt om hon inte sköter sin hälsa.

Beklagar!!

Sant. Väljer TS att stanna kvar i relationen blir han sannolikt både barnlös samt får han tampas med en kvinna med ett drogberoende.
  • Anonym (ppro)
    pyssel skrev 2017-03-15 19:28:12 följande:

Jag förstod på honom att han redan har barn.

Nej, han vill starta familjelivet inom kort och det vill även hon. Pffft.. TS är inte särskilt aktiv i tråden han skapat heller, verkar mest som om han är så pass svag för henne och förblindad av kärlek att han lär stanna i förhållandet trots sin avsky mot droger och trots sin barnlängtan. Tragiskt i så fall.
  • Anonym (ppro)
    klyban skrev 2017-03-15 19:33:41 följande:

Inte så bekant just med denna delen med fertilitet och kvinna.

Men finns flera indikationer att det har en påverkan.

Och detta med andra problem och ålder, så bör chansen att få en befruktning minska en del.

Men hur mycket är en utmärkt fråga.

Kvinnors fertilitet minskar redan i 30-årsåldern och över 35 är det ännu svårare att bli gravid. Ett icke hälsosamt leverne, där inräknat t ex alkohol, droger, rökning och över- eller undervikt spelar också in. Rökning är en faktor som minskar fertiliteten betydigt, både hos män och kvinnor. Och TS flickvän har ju som sagt åldern talande emot sig.
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?