• Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?
  • pyssel
    Queennr1 skrev 2017-03-12 12:00:44 följande:

Allt det hon "erkänt" kan du börja med att hundradubbla...

+1 på den
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Stick)

Du ska göra slut, om du inte vill leva resten av ditt liv som medberoende. Och det vill du inte.

• klyban

Det är omöjligt att bli beroende av LSD och missbruka LSD.
    Då dosen måste öka kvadratiskt nästan, pga att toleransen går upp vid varje användande.
    Det är tvunget att ha ett visst antal dagar emellan, kommer inte ihåg hur många.
    Nått flertal droger delar, som tex exctasy(MDMA), som har 3 månaders väntan innan kroppen återhämtat sig.

Har hon rökt i 20år så lär hon inte sluta helt.
    Sen är det beklagligt att du dömer en person genom vad den konsumerar.
    Du borde lägga fokus på hur hon är istället, än stirra dig blind på vad hon konsumerar.

Jo jag har ju såklart funderat över att det mesta hon säger är en underdrift... Jag har ju läst om de här substanserna nu så jag vet att t.ex LSD inte är superberoendeframkallande... Men hela beteendekedjan, tillvägagångssättet, hon haft är så lömsk. I mina ögon så typisk ett opålitligt beteende, ett missbruksbeteende. Jag tycker om den personen hon är när hon inte röker THC. Den där trötta, apatiska, introverta personen hon blir när hon rökt tycker jag inte om alls.

• Queennr1

Man kan missbruks en substans utan att ha ett fysiskt beroende. Du kan ju glömma ett normalt liv med familj etc med denna tjej. Om det är ett liv på skuggsidan du är ute efter däremot så är det ju bara att köra...

Queennr1 skrev 2017-03-12 13:51:47 följande:

Man kan missbruks en substans utan att ha ett fysiskt beroende. Du kan ju glömma ett normalt liv med familj etc med denna tjej. Om det är ett liv på skuggsidan du är ute efter däremot så är det ju bara att köra...

Nej det är ju just det... Jag vill ha familjeliv och gärna ganska snart. Det vill hon också säger hon! Kommer ju bli katastrof. Jag vill inte att mitt barn ska behöva ha en pårökt förälder. Vi är inga ungdomar heller så jag kan ju utesluta att detta är någon slags fas.
  • Anonym (R)
    Anonym (Oerfaren och kär) skrev 2017-03-12 14:00:51 följande:

Nej det är ju just det... Jag vill ha familjeliv och gärna ganska snart. Det vill hon också säger hon! Kommer ju bli katastrof. Jag vill inte att mitt barn ska behöva ha en pårökt förälder. Vi är inga ungdomar heller så jag kan ju utesluta att detta är någon slags fas.

Dumpa henne! Vill du att dina barn ska ha en sån mamma? Hon har redan ljugit för dig. Det är stor risk att hon inte slutar och att hon faller tillbaka. Hon är beroende och det kan ta år innan det beroendet är över.
  • klyban
    Anonym (R) skrev 2017-03-12 14:18:39 följande:
    Dumpa henne! Vill du att dina barn ska ha en sån mamma? Hon har redan ljugit för dig. Det är stor risk att hon inte slutar och att hon faller tillbaka. Hon är beroende och det kan ta år innan det beroendet är över.

Det kan man lösa genom att inte döma och och säga till att det är öppna kort som gäller.
    Så slutar även lögnerna, lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

• pyssel
    klyban skrev 2017-03-12 14:28:52 följande:

lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

Vad har du för belägg för att andras oresonlighet oftare är grund för lögner än bekymmersam konsumtion hos personen själv?
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?