• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • Anonym (Una)

Om du vill ta ledigt så är det upp till dig såklart. Gör ditt bästa för att bevara lugnet, de kommer troligen lugna ner sig om ett tag och då vill du inte ha sagt saker som du kommer få ångra.

• Anonym (The child nr 1)

kontrollbehov deluxe utav styvmamman? Visst förstår jag att du är glad i hennes enegemang när det är bra för dig. Men mina tankar går åt varför din dotter är stöddig o vresig med sin styvmamma? Kanske det faktiskt inte är så bra som det har verkat ? O dottern själv vill ju inte att hon ska följa med o barn är ändå rätt smarta på att se vad som är fel o rätt trots alls. Kanske inte i handlingar, men i känslor. O när något som inte får dom att må bra blir dom ofta vresiga. Lyssna mer på din dotter istället för att se vad styvmamman gör. Visst det kan verkas så fint o bla bla men vad är det som händer egentligen innanför väggarna  när ingen ser då?

Jag tycker att du ska stå på dig. O ditt x låter hellre sin nya ta hand om allt så han släpper så vad gäller hans utskällning säger jag bara NEJ. Du är mamman. O om du är en bra mamma ( vilket jag själv inte alls hade en ) så är du det viktigaste i ditt barns liv. Det kanske helt enkelt börjar bi lite väl fart på den "goda" snurran, som du nu märkt ? Låter som att du har ett förhållande med styvmamman snarare än med pappan som ett x som man har delad vårdnad med. 

Det är din roll att ta smällarna för ditt barn oxå, inte låta henne få dem när ingen ser ? Önskar er Dig o dottern lycka till o vad en tidigare skrev, samtal kanske vore bra o en grej man verkligen ska akta sig för är när allt har "verkat eller verkar" för perfekt ! Glöm inte det för din dotters skull, då det kan gå ut över dig också om hon känner sig utlämnad. Vilket i sig gör att hon känner sig ensam o tro mig, agget kommer vända sig emot dig med då till slut förr eller senare ! 

Va rädda o mer o våga ta Hjälp. O bli inte sänkt för "ALLT" hon har gjort.

Måste tillägga.. det låter som att hon försöker ta över HELA din familj :O Har du tänkt på det ? Något stämmer inte med kvinnan. O du riskerar mycket i detta!

Du gör fel som är rädd för en konflikt. Stå upp för din dotter ! Glöm inte HENNE i det hela ! Ta hjälpav någon duktig. o prata med din dotter !!! O Yssna på henne, fr vad andra vuxna känner är inte det viktigaste ! Antagligen manipulerar hon GROVT ! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har växt upp med en Narcisstisk o manipulerande kvinna o det har förstört mig totalt !

• Anonym (G)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:51:48 följande:

Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.

Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.

Du och pappan är föräldrar.Hon är extra person som finns i barnens liv nu.Prata inte med henne om samarbete,utan med pappan.Och tyvärr verkar han vara dålig med detta.
  • sobrio88

Men vilken gränslös människa.. Om jag vore dig så skulle jag nog inte låta henne följa med på varken inskolning eller föräldramöten. Då är jag ändå "den nya kvinnan" med en sambo som har ett barn sen innan och vi har två gemensamma.

Jag är av den synen att det är FÖRÄLDRARNA som har ansvaret för barnen och det är föräldrarna som barnen ska träffa när dom är hos mamma/pappa, inte att bonusföräldrar ska ta allt ansvar och sköta allt. Visst att hämta/lämna nån gång och göra något kul nån dag med sina bonusbarn, men inte ska bonusmamman (och absolut inte så tidigt i förhållandet, hon lär ju inte känna din dotter så bra än) gå in och kräva såna saker... Nej jag hade nog blivit fly förbannad om jag gick isär med sambon och hans nya håller på så med våra gemensamma barn ;)

• Anonym (Förälder)

Kul att hon vill engagera sig men såhär är det.

Vill dottern inte så vill hon inte och då ska hon backa.

Sen är det du som bestämmer(och pappa såklart)men är ni inte överens så får hon inte vara med på möten och så.

Hämta ja men annat har hon inte rätt att vara med på.

Detta fick jag till mig då jag haft något liknande med mitt ena barn.

Där mitt ex nya var med på möte med deras barn och det tog gott och väl ca 1 timme, hon var den som ställde frågorna.

• Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 20:41:08 följande:

Angående hur många vuxna man får vara så tycker de ändå att hon borde gå eftersom hon är föräldraledig och jag måste ta ledigt från jobbet. De håller fast vid att hon är lika mycket förälder som jag. De säger sig ha frågat dottern om hon vill att styvmamman ska vara med och då ska dottern ha sagt ja tydligen. 

Jag har inte själv pratat med dottern om huruvida hon vill att någon ska följa med eller inte. Vill inte att hon ska behöva säga nej till någon eller känna att hon måste välja bort någon som hon tycker om. Jag förstår att hon tycker om styvmamman, hon är kul att hänga med. De åker ofta och shoppar kläder och leksaker. Däremot finns inte tryggheten och tilliten än. Den som tar tid att bygga upp ni vet.. 

Hon är absolut inte lika mycket förälder som du. Du är dina barns mamma och det är du som har alla rättigheter. Hon har inga rättigheter som styvmamma, kom ihåg det. Det känns som om de har tvingat dottern till att säga ja eller hon känt sig tvungen. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:49:02 följande:

Det blev inte alls bra. Han står fast vid att jag har fel. Att jag är kontrollerande, dominant och försöker spela ut honom och styvmamman. Han tycker inte att det spelar någon roll om det är han eller styvmamman som kommer, utan att hon har precis lika mycket ansvar som honom. Att jag måste acceptera det och att jag inte kan bestämma allt.

Det spelade verkligen ingen roll vad jag sa. Ju trevligare jag försökte vara ju mer gick han på mig. Han kom med en hel del påhopp men jag lämnar det utanför. 

Konflikten är inte avgjord, bara lagd på is. Nu känner jag ännu mer att det inte är bra att vi är på samma plats med dottern eftersom vi inte är helt sams.

Är det så att det för ditt ex är 'Det är nya familjen som gäller'? Ansvar och ansvar? Det är fortfarande han som är pappan och ska ta sitt ansvar. Antingen så går du och pappan bara eller så går du ensam. Får en obehaglig känsla av att han försöker sätta sin nya på mamma rollen och trycker bort dig.
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:51:48 följande:
    Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.

Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.
    Men vad barnslig hon är och han också! De är vuxna och då ska de kunna diskutera och prata som normala människor. 
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:53:55 följande:
    Ja, det är hennes första. Jag tar för givet att hon kommer att vara med och hämta och lämna i framtiden. Tycker även att det är helt okej att hon kommer på föräldramöten o.s.v. De känner det som att jag försöker knuffa bort henne från förskolans värld bara för att hon inte ska vara med på själva inskolningen. 
    Tror det inte skulle bli så bra om styvmamman och bebisen kom till inskolningen. Det skulle nog bli för mycket.  Det är trots allt din vecka och ditt barn.

• Anonym (men hallå)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 09:31:34 följande:

Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med.

Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla.

Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 20:41:08 följande:

Jag har inte själv pratat med dottern om huruvida hon vill att någon ska följa med eller inte. 

Jag förstår att hon tycker om styvmamman, hon är kul att hänga med. 

Eh.. men TS nu måste jag fråga, har du multiplapersonligheter eller glömmer du bort vad du sagt, eller anpassar du saker efterhand?

Svar på tråden Exet arg