• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-12 20:48:16 följande:

Absolut, det låter klokt och moget. Har man inte varit med och knullat ihop ungen så ska man inte komma och engagera sig. Nej då ska man finna sin plats, ställa sig i garderoben, hålla truten och lära sig vem som har makten. Har ni sett på "Bonusfamiljen" på Tv? Missa inte den för där kommer ni att få inspiration till fler kloka och mogna tilltag.

Man kan vara en engagerad förälder/bonusförälder utan att delta i inskolning och utvecklingssamtal. Behöver man delta i sådant MOT föräldrarnas vilja bär man nog titta över sitt "engagemang" - är det för en själv eller för barnet..

En inskolning slöts i normala fall av EN förälder. Jag har skolan in barn när jag arbetade på förskola och skola in min som när han började. Att ha fler främmande vuxna än nödvändigt är inte optimalt för barngruppen och ofta inte för barnet heller.

En engagerad bonusförälder bör naturligtvis vara välkommen på barnets aktiviteter och delta i barnets liv men hur engagerad bonusföräldern än är ÄR han/hon INTE barnets förälder!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-14 20:43:33 följande:
    Absolut inte, men min och min dotters upplevelse är olika. Dottern säger själv att hon tycker om styvmamman och hon blir glad när styvmamman kommer. Hon är liksom glad men inte sig själv eller vad man ska säga. Hon skrattar och springer runt men går inte att prata med och liksom försvinner... När hon är glad annars så skrattar hon så hjärtligt och kan busa men hon går att prata med. Hon är försiktig och är hon lite hårdhänt så kan hon säga förlåt och varva ner efteråt. Vi kan skratta tills vi gråter för att sedan kramas och ta det lugnt igen. När styvmamman är med så kan hon dra lillasyster i håret eller knuffa henne och sen bara skratta rakt ut, springa runt tills hon tar sönder saker. Hoppa i soffan och sängarna... Räcka ut tungan om någon säger till henne eller bara inte bry sig och springa iväg. Styvmamman anser att det är hennes personlighet. Glad, pigg men trotsig typ. Medan jag vet att hon absolut kan bli arg och ledsen när något går emot henne men detta är ju inte hon...

Förstår du hur jag menar eller låter det helt knasigt? Jag vet inte hur jag ska förklara annars. Men jag menar både och, hon är glad - men inte sig själv. Jag ser en sida av henne och styvmamman verkar ta fram en annan som hon ser.
    Det är inte en reaktion på att ha fått småsyskon då?
  • Anonym (R)

Du kan inte höra av dig till skolan då? Kan inte tro att dom skulle tycka att det är bra om det följer med flera vuxna. Följer exets nya med, kan man ju lika gärna ta med mormor och morfar också. Till slut blir det ju bara fånigt. Det kanske känns bättre om det är skolan som säger att de föredrar att enbart en vuxen är med (vilket blir du då det är din vecka).

• Agaton
    Brumma skrev 2017-03-16 12:20:31 följande:
    Man kan vara en engagerad förälder/bonusförälder utan att delta i inskolning och utvecklingssamtal. Behöver man delta i sådant MOT föräldrarnas vilja bär man nog titta över sitt "engagemang" - är det för en själv eller för barnet..

En inskolning slöts i normala fall av EN förälder. Jag har skolan in barn när jag arbetade på förskola och skola in min som när han började. Att ha fler främmande vuxna än nödvändigt är inte optimalt för barngruppen och ofta inte för barnet heller.

En engagerad bonusförälder bör naturligtvis vara välkommen på barnets aktiviteter och delta i barnets liv men hur engagerad bonusföräldern än är ÄR han/hon INTE barnets förälder!
    Svar, nej det kan man inte och man är ALLTID mot en av föräldrarna och i något fall mot bådadera, men kan bli övertalad av skola, sociala och framförallt barnet ifråga att ta föräldrarollen för att motbalansera enögda föräldrar. Efter en separation sker alltmer sällan inskolningen av endast en förälder, eftersom definitionen på en separation är just förtroendebrist.
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-17 19:41:09 följande:

Svar, nej det kan man inte och man är ALLTID mot en av föräldrarna och i något fall mot bådadera, men kan bli övertalad av skola, sociala och framförallt barnet ifråga att ta föräldrarollen för att motbalansera enögda föräldrar. Efter en separation sker alltmer sällan inskolningen av endast en förälder, eftersom definitionen på en separation är just förtroendebrist.

Vad kan man inte? Vara en engagerad bonusförälder utan att delta i inskolning?

Hur tänkte du där? Eftersom inskolning normalt handskas av en förälder (jo, oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj- förskolan vill normalt INTE ha flera vuxna än nödvändigt med som stör verksamhet och inskolning) kan man då inte heller vara en engagerad förälder för att ens partner (den andra föräldern) sköter inskolningen.

Ja, det finns fall där omvärlden bett bonusföräldern ta mer ansvar men det är oerhört sällsynt. Och inget i det TS skriver tyder på att så skulle vara fallet här.

PS. Jag har deltagit i min bonusdotters utvecklingssamtal sedan lågstadiet (tonåring nu). Och nej, detta skedde inte mot någon av föräldrarnas vilja. Tvärtom var det mamman som bjöd in mig. Så vad menar du med att det "ALLTID" sker mot en av föräldrarna?

Tror du verkligen att alla föräldrar bråkar med varandra och med bonusföräldrarna och tror du verkligen att alla engagerade bonusföräldrar vill ta över rollen som förälder?

Du känns som om du lever i en egen liten värld..
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-18 06:36:09 följande:

Så här står det i ett av inskolningdokumenten jag hittade på nätet.

"Båda föräldrarna/vårdnadshavarna får gärna vara med under introduktionen men dock bara en förälder/vårdnadshavare åt gången. Vill båda gå går det bra att ta olika dagar."

www.bollnas.se/grundskola/index.php/information-till-vardnadshavare/inskolning

Detta är en rekommendation som skolan/dagis alltid matar föräldrar med för att förenkla sin egen tillvaro. Det är som föräldradagar i skolan. De placeras alltid innan terminen riktigt kommit igång eller när den håller på att ta slut. Skolan är en unik organisation som alltid söker veto i alla frågor rörande barnen och som lika ofta misslyckas med sitt uppdrag. Inget att luta sig mot när det blåser och det gör det ofta i dagens skola.
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-18 17:18:32 följande:

Detta är en rekommendation som skolan/dagis alltid matar föräldrar med för att förenkla sin egen tillvaro. Det är som föräldradagar i skolan. De placeras alltid innan terminen riktigt kommit igång eller när den håller på att ta slut. Skolan är en unik organisation som alltid söker veto i alla frågor rörande barnen och som lika ofta misslyckas med sitt uppdrag. Inget att luta sig mot när det blåser och det gör det ofta i dagens skola.

Nej, inskolning görs sällan innan verksamheten kommit igång (resten av barnen har allt som oftast föräldrar som arbetar och som behöver ha sina barn på förskolan direkt efter semestern. Inskolning arma förläggs ofta i augusti/september, när verksamheten dragit igång sedan flera veckor. ) och MYCKET SÄLLAN när verksamheten går mot sitt slut. Att skola in ett barn när verksamheten står inför ett lov är rent ut sagt som att kasta inskolningen i sjön. Skolar man in ett barn BEHÖVER barnet fortsätta den dagliga verksamheten under hela terminen för att det skall bli vardag och barnet skall känna sig trygg

Börjar man med en ledighet snart efter inskolningen hinner barnet inte på allvar komma in i verksamheten och inskolningen får göras om när terminen börjar igen.

Och nej. Förskolan matar inte föräldrarna med detta för att förenkla för FÖRSKOLAN utan för att underlätta inskolningen för barnet samt för barnen som redan går på förskolan. Dessutom kör man ofta flera inskolningar samtidigt, ofta två eller tre iallafall.

Du verkar överhuvudtaget inte veta vad du pratar om. Arbetar/har du arbetat på förskola? Eller tar du saker ur luften?
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-18 18:04:31 följande:
    Nej, inskolning görs sällan innan verksamheten kommit igång (resten av barnen har allt som oftast föräldrar som arbetar och som behöver ha sina barn på förskolan direkt efter semestern. Inskolning arma förläggs ofta i augusti/september, när verksamheten dragit igång sedan flera veckor. ) och MYCKET SÄLLAN när verksamheten går mot sitt slut. Att skola in ett barn när verksamheten står inför ett lov är rent ut sagt som att kasta inskolningen i sjön. Skolar man in ett barn BEHÖVER barnet fortsätta den dagliga verksamheten under hela terminen för att det skall bli vardag och barnet skall känna sig trygg

Börjar man med en ledighet snart efter inskolningen hinner barnet inte på allvar komma in i verksamheten och inskolningen får göras om när terminen börjar igen.

Och nej. Förskolan matar inte föräldrarna med detta för att förenkla för FÖRSKOLAN utan för att underlätta inskolningen för barnet samt för barnen som redan går på förskolan. Dessutom kör man ofta flera inskolningar samtidigt, ofta två eller tre iallafall.

Du verkar överhuvudtaget inte veta vad du pratar om. Arbetar/har du arbetat på förskola? Eller tar du saker ur luften?
    Jag skrev inte om inskolning i mitt senaste inlägg, utan om föräldradagar när skolan förväntas att bl.a. informera om sin verksamhet, vilket vanligtvis sker i redigerad form. Det finns all anledning att ifrågasätta såväl skolan som dagis och i dagsläget visar såväl forskning som resultatutveckling, eller snarare brist på, att just detta är nödvändigt för en ansvarskännande förälder. Omständigheten att du uppenbarligen "Brummar" i egen sak gör din brist på sakargument extra pinsam.
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-19 16:30:03 följande:

Jag skrev inte om inskolning i mitt senaste inlägg, utan om föräldradagar när skolan förväntas att bl.a. informera om sin verksamhet, vilket vanligtvis sker i redigerad form. Det finns all anledning att ifrågasätta såväl skolan som dagis och i dagsläget visar såväl forskning som resultatutveckling, eller snarare brist på, att just detta är nödvändigt för en ansvarskännande förälder. Omständigheten att du uppenbarligen "Brummar" i egen sak gör din brist på sakargument extra pinsam.

Du kanske skulle se över din tydlighet gällande vad du skriver..

Varför svara på mitt inlägg som gällde inskolning - i en tråd som gäller inskolning - och INTE skriva om inskolning..

Vilka sakargumemt brister jag i menar du? Att förskolan ofta väljer att underlätta för hela gruppen om möjligt vid en inskolning? Det är inte jag som saknar argument här.

Men du får gärna komma med argument varför det skulle vara bättre för barn, grupp och förskolans verksamhet att ha flera vuxna samtidigt som skolar in barnet. Varför skulle det vara bättre än att barnet har en förälder med sig under dagen?
Svar på tråden Exet arg