• Brumma

Exet arg

Jag skolade in ena bar ett och min man det andra.

Förskolepersonalen ville INTE att vi skulle vara flera vuxna med samtidigt med hänsyn till de ANDRA barnen på förskolan. Det stör verksamheten och alla barn är inte bekväma med främmande vuxna.

Förövrigt är jag en engagerad bonusmamma som tagit en föräldraroll och deltagit både på utvecklingssamtal och annat. Men skulle aldrig förr för mig att "ta" inskolningen från föräldern (jag vill göra vissa saker själv med mitt barn - ngt du som förälder borde få "förtur" till, speciellt på din vecka. Jag skulle kanske följt med om jag blev INBJUDEN men aldrig om mamman varit emot det. Inte på en sådan sak..

• Brumma
    Agaton skrev 2017-03-12 20:48:16 följande:

Absolut, det låter klokt och moget. Har man inte varit med och knullat ihop ungen så ska man inte komma och engagera sig. Nej då ska man finna sin plats, ställa sig i garderoben, hålla truten och lära sig vem som har makten. Har ni sett på "Bonusfamiljen" på Tv? Missa inte den för där kommer ni att få inspiration till fler kloka och mogna tilltag.

Man kan vara en engagerad förälder/bonusförälder utan att delta i inskolning och utvecklingssamtal. Behöver man delta i sådant MOT föräldrarnas vilja bär man nog titta över sitt "engagemang" - är det för en själv eller för barnet..

En inskolning slöts i normala fall av EN förälder. Jag har skolan in barn när jag arbetade på förskola och skola in min som när han började. Att ha fler främmande vuxna än nödvändigt är inte optimalt för barngruppen och ofta inte för barnet heller.

En engagerad bonusförälder bör naturligtvis vara välkommen på barnets aktiviteter och delta i barnets liv men hur engagerad bonusföräldern än är ÄR han/hon INTE barnets förälder!
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-17 19:41:09 följande:

Svar, nej det kan man inte och man är ALLTID mot en av föräldrarna och i något fall mot bådadera, men kan bli övertalad av skola, sociala och framförallt barnet ifråga att ta föräldrarollen för att motbalansera enögda föräldrar. Efter en separation sker alltmer sällan inskolningen av endast en förälder, eftersom definitionen på en separation är just förtroendebrist.

Vad kan man inte? Vara en engagerad bonusförälder utan att delta i inskolning?

Hur tänkte du där? Eftersom inskolning normalt handskas av en förälder (jo, oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj- förskolan vill normalt INTE ha flera vuxna än nödvändigt med som stör verksamhet och inskolning) kan man då inte heller vara en engagerad förälder för att ens partner (den andra föräldern) sköter inskolningen.

Ja, det finns fall där omvärlden bett bonusföräldern ta mer ansvar men det är oerhört sällsynt. Och inget i det TS skriver tyder på att så skulle vara fallet här.

PS. Jag har deltagit i min bonusdotters utvecklingssamtal sedan lågstadiet (tonåring nu). Och nej, detta skedde inte mot någon av föräldrarnas vilja. Tvärtom var det mamman som bjöd in mig. Så vad menar du med att det "ALLTID" sker mot en av föräldrarna?

Tror du verkligen att alla föräldrar bråkar med varandra och med bonusföräldrarna och tror du verkligen att alla engagerade bonusföräldrar vill ta över rollen som förälder?

Du känns som om du lever i en egen liten värld..
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-18 17:18:32 följande:

Detta är en rekommendation som skolan/dagis alltid matar föräldrar med för att förenkla sin egen tillvaro. Det är som föräldradagar i skolan. De placeras alltid innan terminen riktigt kommit igång eller när den håller på att ta slut. Skolan är en unik organisation som alltid söker veto i alla frågor rörande barnen och som lika ofta misslyckas med sitt uppdrag. Inget att luta sig mot när det blåser och det gör det ofta i dagens skola.

Nej, inskolning görs sällan innan verksamheten kommit igång (resten av barnen har allt som oftast föräldrar som arbetar och som behöver ha sina barn på förskolan direkt efter semestern. Inskolning arma förläggs ofta i augusti/september, när verksamheten dragit igång sedan flera veckor. ) och MYCKET SÄLLAN när verksamheten går mot sitt slut. Att skola in ett barn när verksamheten står inför ett lov är rent ut sagt som att kasta inskolningen i sjön. Skolar man in ett barn BEHÖVER barnet fortsätta den dagliga verksamheten under hela terminen för att det skall bli vardag och barnet skall känna sig trygg

Börjar man med en ledighet snart efter inskolningen hinner barnet inte på allvar komma in i verksamheten och inskolningen får göras om när terminen börjar igen.

Och nej. Förskolan matar inte föräldrarna med detta för att förenkla för FÖRSKOLAN utan för att underlätta inskolningen för barnet samt för barnen som redan går på förskolan. Dessutom kör man ofta flera inskolningar samtidigt, ofta två eller tre iallafall.

Du verkar överhuvudtaget inte veta vad du pratar om. Arbetar/har du arbetat på förskola? Eller tar du saker ur luften?
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-19 16:30:03 följande:

Jag skrev inte om inskolning i mitt senaste inlägg, utan om föräldradagar när skolan förväntas att bl.a. informera om sin verksamhet, vilket vanligtvis sker i redigerad form. Det finns all anledning att ifrågasätta såväl skolan som dagis och i dagsläget visar såväl forskning som resultatutveckling, eller snarare brist på, att just detta är nödvändigt för en ansvarskännande förälder. Omständigheten att du uppenbarligen "Brummar" i egen sak gör din brist på sakargument extra pinsam.

Du kanske skulle se över din tydlighet gällande vad du skriver..

Varför svara på mitt inlägg som gällde inskolning - i en tråd som gäller inskolning - och INTE skriva om inskolning..

Vilka sakargumemt brister jag i menar du? Att förskolan ofta väljer att underlätta för hela gruppen om möjligt vid en inskolning? Det är inte jag som saknar argument här.

Men du får gärna komma med argument varför det skulle vara bättre för barn, grupp och förskolans verksamhet att ha flera vuxna samtidigt som skolar in barnet. Varför skulle det vara bättre än att barnet har en förälder med sig under dagen?
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-20 19:04:20 följande:

Det är du som länkar till en grundskola i Bollnäs och denna länk omfattar mycket mer än bara inskolning, vilket även denna TS gör. Möjligheten för föräldrar att kunna närvara under för barnet betydelsefulla delar av dess utveckling torde inte behöva debatteras. Dessutom möjliggör en mångfacetterad närvaro från föräldrarnas sida en nödvändig balans i relation till skola/dagis, vilka annars tenderar att helt dominera barnets utvecklingsprocess. Dessutom finns det uppenbarligen olika prioriteringar även inom respektive kärn-/bonusfamilj som inte kan hanteras på distans. Det är just en sådan intressekonflikt som utgör grunden för denna TS. Har du missat det... också?

Att bonusmamman - eller pappan om han har intresse för det - inte skolar in (det är mammans vecka- innebär väl ändå inte att de inte kan vara närvarande och en balans till skola/förskola? Det är väl ändå inte de få dagarna av inskolning som "dominerar barnets utvecklingsprocess"?

Vilka olika prioriteringar ligger till grunden här menar du? Upplys mig.. Du verkar ju veta bättre än TS vad problemet är menar jag..
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:33:15 följande:

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

Hans ex?

Är inte det du?
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:42:29 följande:

Haha, ja just det. Förlåt, hans sambo.  

:)
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:33:15 följande:

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

Nej, du kan inte själv bestämma hur du vill ha det om det inkräktar på deras vecka MEN du kan bestämma hur DU vill ha det på DIN vecka. Precis som de får göra på sin vecka utan din inblandning.

Och SJÄLVKLART är du "mer" förälder än bonusmamman. En bonusförälder kan absolut ha en föräldraroll, älska och engagera sig och vara en "extra förälder" - men vi ÄR inte barnets förälder. Iallafall inte när det finns två redan.

Min bror "är" förälder till sin bonus, men där är pappan tyvärr död sedan barnet var mkt litet och barnet har vuxit upp med min bror som pappa.

Säger som ovanstående- spara alla sådana sms. Och försök minimera all kontakt med pappan och hans sambo. Ni behöver inte ha mer kontakt än om det händer barnet ngt. Och saker som har att göra med hämtning o lämning. Men minimera all annan kontakt.
Svar på tråden Exet arg