• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • Anonym (Wildrat)

Motivera det med att det är din vecka så du tar hand om det. Du ska ju bara vara där som stöd för dottern, du ska ju inte vara med i verksamheten så styvmamman missar inget särskilt. Hon har full möjlighet att prata med personalen på pappans vecka.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-03-11 09:36:34 följande:

Motivera det med att det är din vecka så du tar hand om det. Du ska ju bara vara där som stöd för dottern, du ska ju inte vara med i verksamheten så styvmamman missar inget särskilt. Hon har full möjlighet att prata med personalen på pappans vecka.

Har talat om detta. Men hon tycker det är så viktigt att vara med och vara ett stöd för dottern. Hon är ju föräldraledig och jag måste ta ledigt så det är för min skull också bla bla. Allt jag säger är fel och han är så galet rosenrasande arg. :(
  • Anonym (Nja)

Vi har aldrig vart 2 vid inskolning. Varken när vi var ett par eller när vi separerat. En av oss har gått.

Det handlar ju bara om att någon ska finnas med i bakgrunden som en trygghet i början. Att ha massa vuxna med sig som ska ta plats blir snarare det motsatta.

Information om hur det går, om personal och verksamhet kan hon/dom få efter inskolningen.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 09:43:29 följande:
    Har talat om detta. Men hon tycker det är så viktigt att vara med och vara ett stöd för dottern. Hon är ju föräldraledig och jag måste ta ledigt så det är för min skull också bla bla. Allt jag säger är fel och han är så galet rosenrasande arg. :(
    Diskutera inte utan bara hävda "din rätt". Det är din vecka och du är mamman. Inget annat spelar någon roll. Ni har valt att dela upp ert liv IOM att ni skilt er och då får han acceptera att du fixar dina veckor på ditt sätt likaväl som du får acceptera att han fixar sina veckor på sitt sätt.
  • Anonym (Nja)

Jag skulle tro att även dagis håller med om att det är bäst med 1 person. Och dottern har ju valt själv att hon vill ha med dig. Så vill dom göra det bästa för henne så finns det ingenting att diskutera.
  • Anonym (Z)

Verkar som hon är väldigt fäst vid styvbarnet. Hur mycket är pappan egentligen hemma med flickan? Trivs hon inte hos pappan och nya familjen? Annars låter det som hon anser att det är hennes dotter också och försöker putta bort dig. Men du kan absolut säga att det är din vecka och att det är du som är den biologiska mamman. Hon har ingeInting att säga till om. Dottern mår inte så bra av det.
  • Anonym (Una)

Men om hon är föräldraledig vem ska då ta hand om hennes bebis ? Har hon tänkt sig att ta med den ? Det är väl bara att säga att du gärna vill vara med på inskolningen och du tror inte det är bra att vara fler än en vuxen med. Jättekul att bonusmamman bryr sig om din dotter men på din vecka vill du vara med henne såklart.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-11 10:54:30 följande:
    Verkar som hon är väldigt fäst vid styvbarnet. Hur mycket är pappan egentligen hemma med flickan? Trivs hon inte hos pappan och nya familjen? Annars låter det som hon anser att det är hennes dotter också och försöker putta bort dig. Men du kan absolut säga att det är din vecka och att det är du som är den biologiska mamman. Hon har ingeInting att säga till om. Dottern mår inte så bra av det.
    Hon är fäst vid tösen. Jag upplever att pappan inte är där speciellt mycket utan styvmamman har det huvudsakliga ansvaret. Jag uppfattar att dottern trivs bra hos pappa men att hon inte är helt trygg och litar på varken honom eller nya styvmamman.

Även när vi möts så pendlar hon mellan att vara jättegullig och försiktig till att försöka ta över och ha en bossig attityd. Känner själv att det är svårt att veta var jag har henne, men det kanske är lättare för barnen som trots allt bor med henne varannan vecka.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Una) skrev 2017-03-11 11:18:57 följande:

Men om hon är föräldraledig vem ska då ta hand om hennes bebis ? Har hon tänkt sig att ta med den ? Det är väl bara att säga att du gärna vill vara med på inskolningen och du tror inte det är bra att vara fler än en vuxen med. Jättekul att bonusmamman bryr sig om din dotter men på din vecka vill du vara med henne såklart.

Ingen aning men det tar jag för givet att hon tänkt sig. Jag har redan sagt allt detta. Han vill ringa mig ikväll när barnen lagt sig och jag vet att han bara kommer skälla och vara arg för att jag inte tänker på hans stackars flickvän som anstränger sig så mycket. Han tycker att jag ska sluta tänka så mycket på vad jag vill och vad som är bäst för mig. Gaaah.
  • Anonym (Una)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 12:00:33 följande:

Ingen aning men det tar jag för givet att hon tänkt sig. Jag har redan sagt allt detta. Han vill ringa mig ikväll när barnen lagt sig och jag vet att han bara kommer skälla och vara arg för att jag inte tänker på hans stackars flickvän som anstränger sig så mycket. Han tycker att jag ska sluta tänka så mycket på vad jag vill och vad som är bäst för mig. Gaaah.

Då får du försöka hålla dig lugn och inte ge dig in i en trasslig diskussion. Upprepa dina argument och säg att du tycker det är positivt att hans flickvän anstränger sig och att du gärna underlättar för henne men inte på bekostnad av din tid med din dotter.

Tänk på hur medietränade politiker besvarar frågor, de upprepar sitt budskap utan att trassla in sig i detaljerade förklaringar.
Svar på tråden Exet arg