• Anonym (Una)

Exet arg

Men om hon är föräldraledig vem ska då ta hand om hennes bebis ? Har hon tänkt sig att ta med den ? Det är väl bara att säga att du gärna vill vara med på inskolningen och du tror inte det är bra att vara fler än en vuxen med. Jättekul att bonusmamman bryr sig om din dotter men på din vecka vill du vara med henne såklart.

• Anonym (Una)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 12:00:33 följande:

Ingen aning men det tar jag för givet att hon tänkt sig. Jag har redan sagt allt detta. Han vill ringa mig ikväll när barnen lagt sig och jag vet att han bara kommer skälla och vara arg för att jag inte tänker på hans stackars flickvän som anstränger sig så mycket. Han tycker att jag ska sluta tänka så mycket på vad jag vill och vad som är bäst för mig. Gaaah.

Då får du försöka hålla dig lugn och inte ge dig in i en trasslig diskussion. Upprepa dina argument och säg att du tycker det är positivt att hans flickvän anstränger sig och att du gärna underlättar för henne men inte på bekostnad av din tid med din dotter.

Tänk på hur medietränade politiker besvarar frågor, de upprepar sitt budskap utan att trassla in sig i detaljerade förklaringar.
  • Anonym (Una)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 13:39:52 följande:

Jag har bestämt mig för att bara vara saklig och så får de vara arga om de så vill. Är helt säker på att det beslut jag tagit är det bästa för dottern i denna situationen. Men jag rannsakar verkligen mig själv just nu. Vill så gärna göra rätt för alla.

Hittills har jag inte brytt mig speciellt mycket om att styvmamman tar så mycket plats. Jag är trygg i min roll som mamma och är helt säker på att den relationen jag har till mina barn inte tar någon skada av att hon är med på ett hörn. Men det är förstås frustrerande när det uppstår situationer där hon känner sig orättvist behandlad av mig. :/ 

Jag tycker du låter klok och mogen. Det är du som har makten i det här eftersom det är din vecka. Det finns ingen anledning att vara aggressiv och elda på konflikten utan det är bäst som du säger, att vara lugn och saklig. Lyssna på vad de har att säga men låt dig inte rubbas i ditt beslut. Du vet ju att du har rätt.
  • Anonym (Una)

Vad jobbigt för dig. Har du kollat om ni ens får vara två vuxna ? Det är ju inte helt ovanligt att förskolan inte vill det.

Sa de hur de tänkt göra med bebisen ? Även de borde inse att det inte är optimalt med två vuxna och en bebis med på inskolningen.

• Anonym (Una)

Om du vill ta ledigt så är det upp till dig såklart. Gör ditt bästa för att bevara lugnet, de kommer troligen lugna ner sig om ett tag och då vill du inte ha sagt saker som du kommer få ångra.

• Anonym (Una)

Det låter som att han är van att du gör som han vill. Det är därför han blir så arg nu. Han är rädd att du ska krypa ut från undersidan av hans sko. Han vill skrämma dig till att fortsätta göra det han vill.

Hävda din rätt men gör det på ett vuxet sätt. Du vill inte förlora ditt moraliska övertag.

Svar på tråden Exet arg